Sanity-check Abisko

Hejsan, tänkte be publiken att kolla mina tankar kring en första "vandring" i fjällen med mina barn.

Jag har två söner på 7 resp. 8 år. De är rätt vana att sova ute, vi brukar då sova i hängmattor, men har inte varit i fjällmiljö.

Min tanke är att i sommar ta tåget från Boden (mina föräldrar) upp till Abisko Turiststation. Väl där tar vi första natten i vandrarhemmet Keron, kanske lyxar med middag på restaurangen.
Nästa dag, liften upp på fjället och sedan "röra oss i området", två nätter i tält, sedan liften ner igen och tåg hemåt.

Det jag mest funderar på är lämpliga platser att sova på. Primärt funderar jag på nånstans nära bäcken vid Gohpasvaggi, alternativt området kring toppen Slåttatjåkka, första natten och platån mellan Njulla och Slåttatjåkka, utanför nationalparken, andra natten (nära till liften när vi skall hem). Är de platserna lämpliga för tält?
Jag är inte ute efter att vandra några längre sträckor, vill att barnen skall uppleva fjället och ha skoj. Kanske ge sig upp på Njulla.
Andra frågan är matutbudet vid fjällstationen? Tänkte mig proviantera för vandringen i Boden, men kanske vill handla nåt man kan äta på tåget hem...
 
Måste ni åka lift ner igen?
Annars skulle jag rekommendera:
- Liften upp, snedda ned i Korsavaggi och tälta utanför nationalparken (kanske vid bron över jokken), dagstur längre in i dalen. Följ dalen tillbaka till Abisko.
- Liften upp, gå mot Kåppas som du skrev och sedan avsluta med att hoppa på tåget i Björkliden

/M
 
Tack för tipsen! Den andra varianten, att gå mot Björkliden känns mycket bra! Blir nytt att se hela tiden. Korta avstånd fågelvägen ger utrymme för utsvävningar.
 
Hej Tord!
Kan varmt rekommendera Granboms alternativ via Kårsavagge. Fantastiskt vacker dalgång som är både nära och lätt att vandra. Hör av dig när du kommer upp.
 
Det jag mest funderar på är lämpliga platser att sova på. Primärt funderar jag på nånstans nära bäcken vid Gohpasvaggi, alternativt området kring toppen Slåttatjåkka, första natten och platån mellan Njulla och Slåttatjåkka, utanför nationalparken, andra natten (nära till liften när vi skall hem). Är de platserna lämpliga för tält?
Jag har tälta två gånger nere i Gophasvaggi precis i anslutning till jokken (norrsidan). Ca 5-600 m söder om stället där sommarleden korsar jokken finns det fina tältplatser. Tänk bara på att jokken ska vadas för att komma över till andra sidan.

Det går som granbom nämner också utmärkt att tälta vid bron över Kårsajåkka.

Har de åkt lift själva förut är det nog inte något problem, men sist jag var i Abisko var det 2-sitsiga liftar upp till Njulla. Om de inte låter er åka 3 i den och om ingen av killarna vill åka utan dig har du ju ett litet logistiskt problem att lösa.
 
Hejsan Janne! Det skall jag försöka lyckas med. :)

Thocar; tack för infon om liften. Får snacka genom det med grabbarna, kanske kan muta nån vuxen att åka med ena barnet, de har aldrig suttit i stollift så jag vill nog inte släppa iväg nån/båda helt själv. Vill minnas att det är ett avsnitt med rätt stort avstånd ner till marken precis innan liften når upp till toppen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...