Märklig prissättning på XXL

Att XXL är lite luriga med sin prissättning kan vi nog vara rätt eniga om men vad som inte framkommit i tråden är ett annat problem med XXL som egentligen är betydligt allvarligare.
Vid flera tillfällen (>3) har jag upptäckt att priset "i datorn" är avsevärt högre än priset som står på hyllan.
Senast var det ett par skor för 499:- som gick in för 899:-.
Köper man bara en vara är det kanske inte så stort problem eftersom man direkt märker felet men om man köper ett antal varor så gäller det att dubbelkolla kvittot så att varorna har gått in till rätt pris.
Jag tror inte att det är medvetet från XXL's sida utan mer ett resultat av att de ändrar priserna så ofta så att de inte själva håller koll på vad grejerna ska kosta. Det är upp till oss kunder att hålla koll på verkar det som.

/Thomas
 
Jo det har hänt mig också men har upptäckt det i kassan sen. Ganska vanligt problem i butiker överlag att de skiljer sig från webben och i butiken. Både i varuhus och mataffär. Ibland är det ju iof åt "rätt håll" också för kund och då e man tyst :)
 
Råkat ut för samma på xxl. Tror det är medvetet. Ibland scannar de inte varan med streckkod utan manuellt knappar in det som ett "högt" pris. Svårt att ha koll om man köper flera varor.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Ni måste gå på konstiga XXL-butiker där butiksbiträden, som går på timlön, avsiktligt försöker lura kunderna för att ägarna ska tjäna mer pengar.

Nej, snarare handlar det om slarv som uppstår när en butik har oerhört stort sortiment och många unga anställda som ska ansvara för detta.
 
Att XXL är lite luriga med sin prissättning kan vi nog vara rätt eniga om men vad som inte framkommit i tråden är ett annat problem med XXL som egentligen är betydligt allvarligare.
Vid flera tillfällen (>3) har jag upptäckt att priset "i datorn" är avsevärt högre än priset som står på hyllan.
Senast var det ett par skor för 499:- som gick in för 899:-.
Köper man bara en vara är det kanske inte så stort problem eftersom man direkt märker felet men om man köper ett antal varor så gäller det att dubbelkolla kvittot så att varorna har gått in till rätt pris.
Jag tror inte att det är medvetet från XXL's sida utan mer ett resultat av att de ändrar priserna så ofta så att de inte själva håller koll på vad grejerna ska kosta. Det är upp till oss kunder att hålla koll på verkar det som.

/Thomas

Det är inte ofta jag handlar på XXL, men nu har jag lärt mig att be någon i personalen kolla priset innan jag ställer mig i kassakön.

OT: Min syrra är noggrann att kolla kvittot när hon handlat mat. Där hon för det mesta handlar mat (ICA Kvantum) har dom ”hittelön” på 25 kronor om priset i datorn/kassan inte stämmer med priset på hyllan/skylt.

/Per
 
Det är inte ofta jag handlar på XXL, men nu har jag lärt mig att be någon i personalen kolla priset innan jag ställer mig i kassakön.

OT: Min syrra är noggrann att kolla kvittot när hon handlat mat. Där hon för det mesta handlar mat (ICA Kvantum) har dom ”hittelön” på 25 kronor om priset i datorn/kassan inte stämmer med priset på hyllan/skylt.

/Per

XXL har så många olika erbjudanden hela tiden, medlemsmejl kommer 1-3 gånger per vecka med nya erbjudanden, personalen i butikerna är chanslösa att hänga med i vändningarna med att märka om.

Det enda som skulle funka är att XXL har displayer med aktuellt pris som uppdateras automatiskt.
 
XXL har så många olika erbjudanden hela tiden, medlemsmejl kommer 1-3 gånger per vecka med nya erbjudanden, personalen i butikerna är chanslösa att hänga med i vändningarna med att märka om.

Det enda som skulle funka är att XXL har displayer med aktuellt pris som uppdateras automatiskt.

Det bör dock innebära att priset i kassan är lägre än vad som är skyltat i butiken (för jag antar att erbjudanden innebär att priset är lägre än vad det annars varit - annars skjuter de ju sig ganska rejält i foten).

Haken här är dock att kunder i butiken inte ser att varan har nedsatt pris. Dock innebär ju utskicket att kunder kommer till butiken. Man sätter alltså ner priset men minskar chansen att kunden faktiskt väljer varan pga det nedsatta priset. De som läst utskicket kanske frågar efter varan eller om den inte skulle vara billigare, men övriga kunder kommer ju inte köpa varan för att den är billig.

Det låter ju lite avsiktligt fulspel. Det är ju inte så att det är helt omöjligt att märka om manuellt heller. Det räcker ju med att man har en lista på varor som skall märkas om för det är ju trots allt bara ett fåtal varor som är på erbjudande.

Kanske är det där det "brister" som gör att priset i kassan är högre än i butik också. Man helt enkelt skiter i att se till att ha rutiner för att hålla pris i butiken och kassan i synk.
 
Det låter ju lite avsiktligt fulspel. Det är ju inte så att det är helt omöjligt att märka om manuellt heller. Det räcker ju med att man har en lista på varor som skall märkas om för det är ju trots allt bara ett fåtal varor som är på erbjudande.

Kanske är det där det "brister" som gör att priset i kassan är högre än i butik också. Man helt enkelt skiter i att se till att ha rutiner för att hålla pris i butiken och kassan i synk.

Erbjudandena kan vara allt från enstaka varor till hela kategorier som alla badkläder och/eller alla träningsredskap, osv. Det kan alltså vara allt från ett tiotal upp till tusentals varor som ska märkas om, ibland med bara någon dags mellanrum.

Jag antar att det helt enkelt är en krock mellan webben och de verkliga butikerna, att någon i ledande position lämpat över ansvaret på personalen i butik oavsett om det är mission impossible eller inte, snarare än en diabolisk sammansvärjning.
 
Erbjudandena kan vara allt från enstaka varor till hela kategorier som alla badkläder och/eller alla träningsredskap, osv. Det kan alltså vara allt från ett tiotal upp till tusentals varor som ska märkas om, ibland med bara någon dags mellanrum.

Jag antar att det helt enkelt är en krock mellan webben och de verkliga butikerna, att någon i ledande position lämpat över ansvaret på personalen i butik oavsett om det är mission impossible eller inte, snarare än en diabolisk sammansvärjning.

Det går faktiskt att sätta upp generell information i butiken - t.ex. en skylt med texten "20% på alla badkläder". Bara det faktum att man kommunicerar ut erbjudande till kund via utskick visar ju på att det inte är värre än så.

Jag har inte skrivit att det är en diabolisk sammansvärjning. Däremot är det ju en praktisk (för XXL) bieffekt av att de rutiner man har - och det behövs inte någon sammansvärjning för att rutinerna skall brista på detta sätt (det räcker med att någon i ledande position inte styr upp rutinerna bättre).
 
Jag antar att det helt enkelt är en krock mellan webben och de verkliga butikerna,
att någon i ledande position lämpat över ansvaret på personalen i butik
oavsett om det är mission impossible eller inte, snarare än en diabolisk sammansvärjning.
Frågan är löst sedan länge - av ett svenskt företag, faktiskt.
Med Pricers system för prismärkning* säkerställer man att priset på hyllkanten och priset i kassan
alltid är detsamma - och bägge undersystemen är sedan 'slavar' under det pris som finns i ekonomi-
systemets dator... Hade firmor som XXL m.fl. insett problemet - så hade lösningen bara varit ett kort
telefonsamtal bort. Men jag misstänker att det inte riktigt är så glasklart transparant och enkelt,
de kanske verkligen VILL att kunderna ska vara osäkra om vad som ska dras från kortet i kassan.

*Jag handlar i en ICA-butik i lilla Hamburgsund som kört med Pricer i åratal, och har aldrig råkat ut
för några konstigheter under mina sommarvistelser där. Systemet är utmärkt både för butiken, för
personalen och för kunderna...
 
Skulle erbjudandet man fått hem inte stämma på kvittot är det bara att visa reklambladet i mobilen, så bör väl saken vara löst.
Men visst man får kolla kvittot. Men det gör jag alltid på vägen ut ur vilken affär som helst, om jag gjort ett större köp. Lite upp till sitt egen ansvar att kolla också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.