Uppskatta vintergasanvändning

När man använder gastuben så lämnar propanet först sen isobutanet.En använd tub kanske bara har butan kvar och gasar mycket dåligt vid nollan.
 
Jag har kommit fram till en kompromiss. Jag tar med trangias multifuelinsats och kör både bensin och vintergasen. Hoppas det blir riktigt jäkla kallt så gasen får visa vad den går för.

PS. Eller förresten, jag hoppas nog att det är -3 och solsken hela resan :)
 
Nyss hemkommen från tälttur i jämtlandsfjällen. 6 dagar (5 nätter) och två 450 gram vintergas räckte gott och väl. Smälter cirka 5 liter om dagen och någon liter kokas två gånger p.g.a. kokar upp termosvatten igen. Milt väder och ca -10 som kallast så snälla förhållanden.

Den här gången hade jag inga problem med drastiskt tappad effekt och behövde inte använda vattenbad. Vet inte om det beror på användningsmönster, temperatur eller måndagsexemplar tidigare.

MSR Reactor är verkligen en fantastiskt vattenkokare. Så skönt att slippa slangkök och flytande bränsle.
 
Nyss hemkommen från tälttur i jämtlandsfjällen. 6 dagar (5 nätter) och två 450 gram vintergas räckte gott och väl. Smälter cirka 5 liter om dagen och någon liter kokas två gånger p.g.a. kokar upp termosvatten igen. Milt väder och ca -10 som kallast så snälla förhållanden.

Den här gången hade jag inga problem med drastiskt tappad effekt och behövde inte använda vattenbad. Vet inte om det beror på användningsmönster, temperatur eller måndagsexemplar tidigare.

MSR Reactor är verkligen en fantastiskt vattenkokare. Så skönt att slippa slangkök och flytande bränsle.

För mig blev det en riktigt härlig vintertur i lapplandsfjällen. Bensinköket fick jag aldrig att funka ordentligt (strulade hela tiden med sotande låga och låg effekt) så jag fick använda vintergasen jag hade med, och köpte extra sommargas från STF. Gasen funkade mycket bra i temperaturerna som oftast höll sig runt 10°C.
 
Om flytbränsle krånglar i primus kök så beror det på att du inte fick upp värmen tillräckligt i brännarbotten - primus-köken är svårvärmda och drar mycket förvärmningsbränsle innan de kommer igång och man måste vara noga med att lågan stryker efter koppens kant hela tiden under användningen - annars värmer det inte och brännarbotten blir kall och slutar att förgasa och man är på ruta 1 igen.

Primus omnifuel kräver vid fotogen/diesel så mycket förvärmningssprit för att tända som det skall, utan gula bollar, att det står för halva mängden av bränsle för att värma en halvliter vatten - dvs totalt 15 gram för första halvlitern, därefter ca 10 gram/halvliter för fortlöpande uppvämningen - och nej, det hjälper inte med en större gryta med större bottendiameter - det drar ändå lika mycket per mängd vatten...

Problemet med primus MF-kök vid start är att förvärmningen till stor del eldar för kråkorna och inte på den delen som verkligen behöver värmas upp (brännarbotten) och det tar lång tid att leda ned värmen som koppen fångar upp av lågorna och lågorna brinner för det mesta utanför koppens ytor...


Optimus-Nova brännaren är mycket bättre i det avseendet och också därför man kan smyga till så låg pådrag med den brännaren att den nästan är ekvivalent med en gasolbrännare i reglerområde.
 
För mig blev det en riktigt härlig vintertur i lapplandsfjällen. Bensinköket fick jag aldrig att funka ordentligt (strulade hela tiden med sotande låga och låg effekt) så jag fick använda vintergasen jag hade med, och köpte extra sommargas från STF. Gasen funkade mycket bra i temperaturerna som oftast höll sig runt 10°C.

Det ska såklart stå minus 10°C där!

Ang krånglet så testade jag att förvärma väldigt mycket, men det kanske stämmer som du säger.
 
Det ska såklart stå minus 10°C där!

Ang krånglet så testade jag att förvärma väldigt mycket, men det kanske stämmer som du säger.

Jag skulle nog inte ge mig ut i skarpt läge med multifuelkök utan att verkligen se till att det fungerar. Antingen så är det ett handhavande fel eller så är det ett speciellt krångel med köket som orsakat problemet. Min erfarenhet är att multifuelkök skiljer i krångel mellan olika konstruktioner. Det första jag hade skruvade jag så mycket på att jag kunde göra det utantill i sömnen. Till slut visste jag exakt varför den reagerade olika i vissa sammanhang. Det Primus Omnifuelkök jag har nu gör mig besviken åt andra hållet😊 då jag aldrig haft något nämnvärt problem. Den bara funkar. Men det finns en sak den kräver och speciellt på vintern, ingen fjässig förvärmning utan rejält ska det vara. Jag kör bara alkylatbensin som är prisvärt och bra. Sommar som vinter använder jag köket och jag kokar mängder med vatten, även på sommaren. Med ljuddämparen funkar även sjudning utan problem vid sådan matlagning.

Jag skulle rekomendera att nu när du kommit hem så analysera exakt vad som gjorde att du fått problem. Det låter som om du gjort samma misstag som de flesta gör berträffande flerbränslekök, att inte förvärma tillräckligt. Sedan bör man strax efter förvärmningen smygstarta sakta och inte dra på för fullt utan se till att köket stegvis hänger med i uppvärmningsfasen.

Gas är smidigast när det funkar och under en lång period använde jag gas dagligen på vintern i mitt arbete. Men då körde jag termosmetoden med lagom ljummet vatten i kastrull med tillklippt lock där gasburken simmade runt. Funkade men när jag började med MF kök och alkylatbensin blev det billigare. Jag skulle kunna ha haft med mig matthermos men gillar få maten riktigt varm.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...