I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :)

Lättare sovsäck, 397 gram!!!

Har precis fått min Phd Minimus med 200 gram 900 fill och mx tyg... Vägt den och den väger 397 gram. Otroligt liten packad volym. Har provat en natt. Mössa på o lätt ylleunderställ, bekvämt i noll grader på exped downmat. Egentligen säger de +5, men det är nog med bara mössa och inget underställ. Skakade den så att mesta loftet var på ovansidan. OBS! ofattbara 397 gram!!!

Blev så otroligt nöjd så jag har beställt en till fast lite varmare (nästa vinter kommer snart!) och som jag kan stoppa in Minimus i. Nya beställningen är 400 gram 900 fill, mx tyg och de säger -9 celsius. Den ska väga 680 gram.Har beställt den i "wide" så att jag kan trycka ned min "lilla" minimus i den på vintern o klara rejäl kyla, kombinationen bör vara bekväm även i något kallare väder än minus 20.

Om det fungerar som jag tänkt blir då de två sovsäckarna som tre, en sommar, en vår/höst/mildvinter och combon av båda för kallvinter.

Testa själva olika spec på deras "design your own bag": http://www.phdesigns.co.uk/dyosleepingbag/

Blir billigast (fast inte billigt direkt) om man utgår från deras minimus 1000, byter till 900 fill, tar bort kragen och går ned i dunfyllningsvikt till rätt temperatur.
 
Tomas vilket innertyg har du valt för din sovsäck?
Samma som utsidan?
Pertex Quantum fabric (33g/m2)?

Yttermaterialet har jag klart för mig men vad är bäst på insidan?
Om det är samma som på utsidan kräver detta att man måste använda sovlakan?
Kondens i sovsäcken? kan det uppstå med detta tyg?

Ursprungligen postat av Roberts Outdoor Equipment
Thomas' bag costs 253 EUR including shipping.

PS. The Ultralight looks identical as the Voyager Light at the photo (the
only difference is its half length zip) - of course you can choose different
colours (currently we have Pertex Quantum in black, graphite, blue, red and
yellow) and a side of a zip (right or left).


Hittar heller inte din sida där du omvandlade cuin...
Du får gärna länka in den. Har hittat några men lyckas inte alls få samma siffror som dig.

Var skrev han det? Du får gärna speca då citeringar brukar komma från den aktuella tråden men jag ser inget sånt inlägg här.

Såhär omvandlar man http://www.google.se/search?q=800+cubic+inches+per+ounce+to+liters+per+kilogram
Och då räknar jag med att uppgifterna om dunet stämmer, för vad skulle jag annars utgå från?

Och ang "vilket tyg som är bäst till utsidan" så är väl det en väldigt subjektiv fråga.
Pertex 4 i min vintersovsäck är mjukt som siden iaf, det sitter på både in och utsida.
Min nya säck nu är Pertex Quantum ut och insida.

Quantum utan på säcken är blank och ganska plastig, inuti säcken är den mjukare och lite sträv.

Illbergs beräkningar stämmer om man räknar om imperial till SI enheter rakt av.
Dock används inte dessa enheter strikt när man gör mätningarna. Mängden dun i testen varierar mellan 20-30g, formen på mättuben varierar oxå vilket ger upphov till skillnader på uppmätt fillpower.

Hur kommer det sig att samma tyg på in och utsidan av säcken skulle upplevas olika? :)

Det var väl mer skrivet som ett skämt men det är knappast samma dun man får oavsett vad man beställer, eller hur? Vad baserar dom sina siffror på? Om inte cubic inches per ounce, SOM ÄR SAMMA SAK som ett visst antal liter per kilo.
Och i princip oavsett hur deras dun är testat så tror jag att dom har testat dom olika kvaliteterna likadant och således kan man utgå från resultatet oavsett.

Jag är inte så dum att jag tror att man kan mäta tjockleken på en sovsäck på några enstaka procent, eller att man kan räkna med att 10 cm loft alltid ger samma isolerande effekt, där kommer det populära uttrycket k-värde in.. Och yttre omständigheter som fukt osv.

Roman på roberts svarade att dom anpassar dunkanalerna efter mängd och kvalitet på dunet och således hamnar min baffel-tjocklek nånstanns mellan om jag skulle haft 200 och 300 gram dun. Mer specificerat svar än så är en företagshemlighet (såklart).

Jag har full tillit på roberts.pl men ni får givetvis tro vad ni vill.

Edit: Och min sovsäck skickas imorgon.
 
För att de är ytbehandlade på olika sätt.
Det är så i både min Marmot Helium och CWM säck och de har båda har Pertex Quantum som inner och yttertyg.

Det jag ville framhäva vad gäller mätningarna av dunets fillpower är att dun är olinjärt, dvs samma mängd dun i två olikformade mättuber ger olika resultat. Go figure. Jag kontaktade Marmot angående detta för något år sedan och de hade inget svar på varför det blir så.
 
För att de är ytbehandlade på olika sätt.
Det är så i både min Marmot Helium och CWM säck och de har båda har Pertex Quantum som inner och yttertyg.

Det jag ville framhäva vad gäller mätningarna av dunets fillpower är att dun är olinjärt, dvs samma mängd dun i två olikformade mättuber ger olika resultat. Go figure. Jag kontaktade Marmot angående detta för något år sedan och de hade inget svar på varför det blir så.

Intressant med tyget, får se vad det blir..

Men här gällde ju saken snarare olika mängd/kvalitet dun i samma form på mät-tuben (eller snarare dunbaffel) än tvärt om.
 
Var skrev han det? Du får gärna speca då citeringar brukar komma från den aktuella tråden men jag ser inget sånt inlägg här.
....
Edit: Och min sovsäck skickas imorgon.

Det var citerat från ett mail som jag fick från dom.
Trevligt att säcken skickas idag då.
Intresserad av bilder och ditt utlåtande.

De skriver även att frakt tiden är.
(2-3 days for EMS courier or about a week for economy post)



Har precis fått min Phd Minimus med 200 gram 900 fill och mx tyg... Vägt den och den väger 397 gram. Otroligt liten packad volym. Har provat en natt. Mössa på o lätt ylleunderställ, bekvämt i noll grader på exped downmat. Egentligen säger de +5, men det är nog med bara mössa och inget underställ. Skakade den så att mesta loftet var på ovansidan. OBS! ofattbara 397 gram!!!

Blev så otroligt nöjd så jag har beställt en till fast lite varmare (nästa vinter kommer snart!) och som jag kan stoppa in Minimus i. Nya beställningen är 400 gram 900 fill, mx tyg och de säger -9 celsius. Den ska väga 680 gram.Har beställt den i "wide" så att jag kan trycka ned min "lilla" minimus i den på vintern o klara rejäl kyla, kombinationen bör vara bekväm även i något kallare väder än minus 20.

Om det fungerar som jag tänkt blir då de två sovsäckarna som tre, en sommar, en vår/höst/mildvinter och combon av båda för kallvinter.

Testa själva olika spec på deras "design your own bag": http://www.phdesigns.co.uk/dyosleepingbag/

Blir billigast (fast inte billigt direkt) om man utgår från deras minimus 1000, byter till 900 fill, tar bort kragen och går ned i dunfyllningsvikt till rätt temperatur.

Detta stället verkar också väldigt trevligt att köpa sin sovsäck ifrån.
Du har inte någon bild på din sovsäck.
Jäkla tråkigt att de bara hade en färg på MX tyget. =(
 
Phd minimus med 900 cu fill

Försökt ta ett par foton på PHD minimus, det är svårt att visa "fluffigheten" och den lilla packvolymen och låga vikten på bild. Lagt en FoF som jämförelse för storleken. Bra med svart mx tyg, svart torkar snabbare i solen om det blir fuktigt.
 

Bilagor

  • IMG_0030.jpg
    IMG_0030.jpg
    35.3 KB · Visningar: 2,336
  • IMG_0027.jpg
    IMG_0027.jpg
    66.6 KB · Visningar: 2,067
Oj vilket bojsänke jag har fått ;)

Jahapp då var den här! Kom med rek brev i fredags.
Lite tyngre jämfört med dom lättlätta säckarna som just postats men jag tror jag klarar mig
618 gram inkl packpåsen slutade det på iaf!
Lite mer än jag hade tänkt men det känns försvarbart iom dom modifieringar som gjordes, lång dragkedja med isolerad klaff och krage..


dmab5s.jpg

Längden känns perfekt och allt verkar välgjort, dragskon fungerar bra om än att jag vet från min Vagabond 600 att den lilla dragskon kan komma mot ansiktet, men man lär sig rätt snabbt hur det ska vara för att man ska slippa det. Och quantum är om möjligt ännu mjukare än pertex microlight som jag har i andra säcken.. Mjukt som siden!

2j16a09.jpg

Känns som en bra lösning med dragkedjan, inget den verkar vilja fastna i, lite kul med detaljer som att den tvåvägs dragkedjan har 2 pullers längst upp men bara 1 på utsidan längst ner.

33wpev7.jpg

Packad i originalpackpåsen bredvid en 0.75L thermos, och då känns den rätt mjuk, lätt att få i påsen som mycket väl skulle kunna vara lite mindre, men det är väl inte så bra för dunet..
Blir att använda drybag om jag hittar en i lagom storlek, min 5 liters från sealline känns alldeles för stor.. Och min 3 liters från OR känns för liten..
 
Härligt!

Måste säga att det är underbart med att ni har lagt ner tid på att fota.
Det ger så mycket mer tycker jag grymt jobbat!

Jag vet inte hur jag ska göra nu. Båda leverantörerna verkar jätte bra. =)

Var ute i helgen fick dock problem med mina knän. Tjejen säger att det inte blir några mer vandringar för min del. Men det är inte accepabelt anser jag hon ska inte få döda min dröm. Vet dock inte hur jag ska få bukt med mina knän...
 
Roberts, PHD och Cumulus

lleberg, säcken från Roberts ser verkligen mycket trevlig ut. Underbar säck, av bilden ser man att den loftar som en tokig. Härligt.

Jag är också imponerad av vad jag ser på länken till Cumulus, superlätt och suberbilligt! Om de är lika bra som Roberts eller PHD är det ett givet köp. Blir själv frestad fast jag redan har vad jag behöver...

Kanske är allt man behöver denna:

http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-400,down-sleeping-bags,4.html

När det blir för varmt på sommaren öppnar man bara blixtlåset och har den som en quilt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.