Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn

Hej,

Har fastnat helt i tältdjungeln.
Är två vuxna, ganska långa (190/175) och en treåring.

Nu är det dags o komma ut i skogen, i första hand, och tälta över en helg i närområdet för att senare framöver tälta i alla dess former. Pratat om o tälta i skottland och italien. Men också i fjällen och vandra . Dessutom skulle vi vilja tälta och åka skidor nångång i framtiden.

Så skulle alltså behöva ett riktigt bra tält. Har ju såklart erfarenhet men aldrig köpt tält då kompisar haft tält. Mest självstagande så tror jag skulle föredra det men kom gärna med förslag... Har tittat på det mesta men inte blivit något klokare så jag lämnar det öppet utan att föreslå något.

Avgörande saker är ju såklart vikt och tillräcklig storlek.
Som sagt, alla förslag beaktas. Tack på förhand för hjälp!
 
Om du vill gå på Hillebergspåret är Kaitum ett väldigt populärt tält om man vill ha gott om innerutrymme och särskilt om man är lång. Det var vad vi landade i efter våra efterforskningar och är mycket nöjda med ett Kaitum 3 på två efter vår Sarekvandring.

Finns ganska många inlägg om det och närbesläktade tält om du söker här på forumet. Det är ju dock inte självstagande utan ett tunneltält. Tunneltält brukar dock ofta bli standardrekommendationen eftersom de ger mer utrymme för mindre vikt om man inte verkligen har behov av ett självstagande tält.

Framgår annars inte riktigt om ni ska kånka runt på tältet för alla de användingsområden du nämner. Tänkte att det kanske snarare var bilcamping i Skottland och Italien? Ett tält för all användning kommer ju bli en rätt stor kompromiss. Vi har ett större campingtält för bilcamping (ståhöjd och separata rum). De är inte så farligt dyra och det är skönt med gott om utrymme när man ändå inte ska bära runt på tältet.
 
Tack för tips!

Nja, tanken är mer vandring i skottland o italien och använda tåg som färdmedel.
Utesluter inte tunneltält men har bara erfarenhet av kupol.
 
Som andra svarat, det finns många tält i olika prisklasser som kan passa för er. Vill ni inte ta steget upp till vad ex ett Hilleberg kostar idag, men köpa ett bra tält som möter era behov och utifrån den erfarenheten bättre skaffa er kunskap inför framtida köp kan ex ett Bergans Trollhetta 3 vara ett bra första tält. Rymligt nog för 2 vuxna och ett barn, och med GT-absid för utrustning mm under tak.
Tältet är tillverkat i silikoniserad nylon (dvs samma som dyrare tält) och kopplat inner- och yttertält som reses samtidigt vilket jag tycker är en avgörande detalj i vårt klimat.
 
Som flera är inne på finns ganska många tält som skulle kunna passa in på din kravspecifikation.

Så det är mer än fråga om vad som är viktigast.

Jag tror du ska sikta in dig på tunneltält då de erbjuder lägre vikt. Självstagande ser jag först som riktigt användbara om man oftast slår upp tält på klipphällar eller liknande där det inte går att använda pinnar (det går ersätta pinnar med stenar men tar såklart tid att hitta och sen lägga tillbaka)

Såvida pris inte är ovidkommande skulle jag kolla på begagnat. Det är mycket mer för pengarna att köpa ett begagnat kvalitetstält än ett nytt lite enklare för samma pengar. Då är det en stor fördel att inte rikta in sig på en enskild modell utan vara lite öppen och läsa på om de som dyker upp.

I er sits skulle jag kolla på:

3-4p med stor abside som tillåter att förvara ordentligt med packning.
Titta på innertältets storlek snarare än om det är märkt 3 eller 4p.


Exempel på vanliga och pålitliga modeller (det finns många fler så se det inte som en komplett lista)
Bergans Compact lite/Trollhetta
Hilleberg, Nallo, Kaitum eller Anjan (minsta laget när barnet blir större eller får syskon och klarar inte mycket snö men är otroligt lätt)

Med dessa som referenspunkt kan du även titta på andra modeller/märken och jämföra storlek och vikt.

Själv använder jag Anjan 2gt med en 2.5åring och fru och det funkar men är inte så framtidssäkert. Dock slipper vi bära tungt vilket blir än viktigare om en av oss dessutom ska bära på barnet. Kommer nog komplettera med ytterligare ett tält snarare än ersätta mitt Anjan eftersom det ger mer flex beroende på hur många man blir.

/G
 
Hej!
Eftersom Du nämner skidor och tältning bör Du ta höjd för just det. Tror att just den kombinationen ställer högst krav på säkerhet/pålitlighet, dessutom större krav på innerutrymmen för att hantera utrustning och matlagning. När jag valde "familjetält" för tre och vandring föll valet på HB Kaitum som nämnts. Ska jag ut på vintern och kan dra pulka blir det dock HB Keron.
// L
 
Instämmer helt med skid-aspekten. Denna är överordnad allt annat. Stryk ovillkorligen alla tält som är generellt klena, ventileras genom högt skuren ytterduk eller har små absider. Speciellt om ni är flera i tältet. Då måste ni ha utrymme. Jag har generell otur med vädret och varit insnöad på flera turer. Mitt Keron 4 GT är inte för stort vid dessa tillfällen. Finns liknande alternativ hos övriga tillverkare.

Men då skidorna ligger i en obestämd framtid så hade jag övervägt två tält för att slippa överkapacitet till de övriga aktiviteterna.
 
Jag kan också rekommendera Bergans Trollhetta. Jag har 3-personersvarianten som funkar bra med fru och ett barn. Jag är 187 cm. Bra kundservice, fick nytt innertält gratis när sömtejpningen släppte. Lätt nog att bära utan problem, och funkar för vinterbruk. Går att sätta i dubbla stänger om man ska ut på värstingtur vintertid. I princip ett billigare HB Nallo GT.
 
Tack som sjutton för alla svar och tips. Min fru är skeptisk till vinteräventyr när vi prata igenom det så det lutar åt ett bergans trollhetta. Hon lutar mer åt stuga på vinterhalvåret och jag får nog acceptera det just nu. Är nöjd över att hon ändå är så intresserad av att hänga i vildmarken ändå 😊 Tack igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
emilrosen TACK för alla synvinklar, fortsätt gärna skriv Bo och sova 0
emilrosen Gör ett tältprojekt, svara gärna på frågorna Bo och sova 25
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.