Kondensproblem

Det finns innertält i mesh som har ett rejäl, tätt golv med uppdragna sidor. Mest sådana jag funderar över. Hjälper meshväven i SIDORNA på innertält alls mot kondens?
 
Kondens bildas på kalla ytor. Och det blir ofta på insidan av yttertältet. Är då innertältet i mesh så droppar gärna kondensen ned på sovsäck och sovande.

Thure
 
men varför får man inte kondens under tarpen då som droppar ner på hammocken? Det är ju luftigt som fan så jag tycker egentligen inte att det e konstigt, men med ett helt öppet yttertält så är ju inte skillnaden så stor tänker jag.
 
men varför får man inte kondens under tarpen då som droppar ner på hammocken? Det är ju luftigt som fan så jag tycker egentligen inte att det e konstigt, men med ett helt öppet yttertält så är ju inte skillnaden så stor tänker jag.

Det är temperaturskillnaden innanför och utanför tältet som skapar kondens. I en helt öppen tarp finns ingen, eller åtminstone en högst marginell temperaturskillnad.

Edit ...vilket också förklarar varför ventilation är bästa medlet för att minska kondens i ett tält (till priset av ett kallare tält).
 
Om man nu väldigt gärna vill tälta med en ålderdomlig konstruktion så går det säkert att göra olika mekkningar för att se om problemet minskar. Tälta i lovart och ha en botten som minskar viss markfukt.

I min värld vill jag ha det bekvämt och slipper gärna takdropp. Precis som Åke gjorde för ett halvt sekel sedan.

Var och en blir salig på sin tro.
 
Kondens bildas på kalla ytor. Och det blir ofta på insidan av yttertältet. Är då innertältet i mesh så droppar gärna kondensen ned på sovsäck och sovande.

Thure
vi avdunstar ju också uppåt en halv liter vatten på en natt har jag märkt, inkl det från utandningsluften. är inte det en orsak? ångan stiger uppåt och stängs in mot tälttaket och sen kyls ner till droppar.
 
Det som hjälper bäst mot kondens är god ventilation av yttertältets insida. Som tidiga fjälltält hade rejäla öppningar på gavlarna. Se Tarfala, Hilleberg från Nordiska Fjäder tiden, tidiga Fjällräven.

go tur
 
vi avdunstar ju också uppåt en halv liter vatten på en natt har jag märkt, inkl det från utandningsluften. är inte det en orsak? ångan stiger uppåt och stängs in mot tälttaket och sen kyls ner till droppar.

Med tanke på det, borde inte en tipi som har ventilation i toppen ha en liten fördel?
 

avslutad210712

Gäst
Kondens har liksom med naturen att göra så det spelar ingen roll om du har enkelvägg eller dubbelvägg. Skillnaden är med dubbelvägg är att risken att sparka ner kondensen minskar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Raskesven Tält med minimum kondensproblem? Bo och sova 34

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...