Hammock

Hej, har funderat på att köpa en DD travel hammock och är lite nyfiken på va ni använder för extratillbehör. Är hammocksleeve (snakeskin) värt att använda? Hur mycket rep har ni till tarpen?
 
Hej,

Jag har snakeskin för tarpen inte till hammock. Hammocken packar jag till en "bishop bag", en påse som har stora öppningar i båda ändor med strypsnöre.

Tarpens ridgeline min är 10meter lång, och varje fästpunkt har jag två meter lina. Alla de här är gjort justerbara med prusik loops.

Bästa information du får nog från http://www.hammockforums.net

Tyvärr hängande har inte slagit igenom i Europa ännu i samma form som over there.

Mvh Simo
 
Hej, har funderat på att köpa en DD travel hammock och är lite nyfiken på va ni använder för extratillbehör. Är hammocksleeve (snakeskin) värt att använda? Hur mycket rep har ni till tarpen?

Jag tycker att ormpåsen är bra, den gör det lätt att packa ned hängmattan i packpåsen.
Jag vet inte hur mycket rep jag har :) Jag har de fyra snören som hängde med min DD Tarp och till det har jag ett Tarp cordage kit från Husky Gård. I det ingår det en ridgeline och fyra (ganska långa) tie outs. Det har räckt gott och väl för mig än så länge.
 
Jag brukar använda min resehängmatta, köpt på naturkompaniet(okänt märke) del under sommarens scenbyggarjobb, dels på hemvärnsövningar.

Då jag oftast hittar torra platser under tak, att fästa upp mattan på har inte jag satsat på någon tarp.
Nu tänkte jag dock skaffa mig något åt det hållet.

Jag har haft en "ensamma vargen" dvs knäppetältet, men fick den stulen.
Jag sover under bar himmel för lite per år, för att ha nytta av en ordentlig tarp.

Så nu är min undran, vad rekommenderar ni?
Mina tankar går i att skaffa en större poncho, som jag har nytta av både civilt och militärt.
Eller lättviktpressening, vilket jag också har nytta av till trädgårdsmöbler under vintern, och som inte kostar för mycket att skaffa ny, om man behöver lämna kvar vid någon övning.

Sovsäcksystem, liggunderlag och "coma-rock" som undertäcke har jag redan.
Och hängmattan är mer en nödlösning vid längre rast, än ett alternativ till tältförläggning.
Jag övar 8 dygn om året, målsättningen är att vi skall sova inomhus, tält tar för lång tid att resa.

Hängmatta och regnskydd skall dock vara lätta nog att kunna bäras med, fastspända på stridsäck 2000.

Tacksam för seriösa svar.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
 
Jag skulle nog rekommendera dig en fjällduk, baserat på din beskrivning, en sån här:

http://www.youtube.com/watch?v=xfQ7HgbgWr4&feature=youtu.be

Finns på XXL:

http://www.xxl.se/vildmarksliv/talt-kaator/fjallduk/fjallduk-x-treme-camouflage-1024349

Om inte så är det det optimala en hammock klart. Behöver du ingen tarp kanske en warbonnet Blackbird vara något för dig:

http://www.youtube.com/watch?v=JWlM0pROnpU

Finns att köpa här:

http://ukhammocks.co.uk/shop/articl...nb0YwhG0L29udSh61Wgm&shop_param=cid=9&aid=42&


En annan variant är denna, som kanske är mer lämpad för militära ändamål:

http://huskygard.se/olshop/show-product.html?prod_id=2040

Som även går att använda på marken.
 
Senast ändrad:
Warbonnet på väg.

Jag har med stort intresse läst allt om hammocar både här och på hammocforums, samt sett på youtubeklipp. Nu har jag beställt ett eget set, Det blev en Warbonnnet Blackbird 1.1 Double layer och en Warbonnet Superfly tarp. Tänkte modda en DIY UQ först, funkar det dåligt så köper jag nog en 3-seasons från UKhammocks. Jag har beställt direkt från killen som syr dom i USA. Det blev en hel del dyrare än DD som jag var inne på först men viktskillnaden och finesserna med fotbox och hylla fick mig att bestämma mig.
 
Hej Jonas,

Bra val du har gjort.

Byt ännu till Whoopies så blir du ännu gladare.

Har du lina till superfly, den kommer väl helt utan linor, 1,8mm Zing-It räcker bra.

Mvh Simo

PS. Har själv WB 1,7 med superfly
 
Kul! Warbonnetgrejerna verkar väldigt genomtänkta och välgjorda.

Jag har beställt en rulle gul Dyneema tråd att ha till tarpen. Fick för mig att man kan knyta egna whoppieslings av den. Jag har inte riktigt fattat upphängningsanordningarna ännu då jag inte hanterat de i praktiken. Beställde i alla fall modellen med Webbing suspension då det verkade vara det rekommenderade på hammockforum.

Har du UQ eller liggunderlag till din WBBB?
 
Hej,

Vilken tjocklek dyneema du har skaffat?
- Till tarpen har jag endast använt 1,8mm Zing-it.
- 10 meter till Tarp ridge line med beslag från Dutch för att undvika knytar.
http://www.outdoortrailgear.com/featured/dutch-hook/ till ena endan och http://www.outdoortrailgear.com/featured/dutch-flyz/ (den mindre kroken) i andra ändan
- Två meter i varje fästpunkt, tarp pullouts, pleissad så att jag kan justera längden

Till mattans whoopies behöver du minst 7/64 dyneema/amsteel dvs. 2.8mm. Men den tjocklek är överkill till tarpen.

Jag har två UQ, en 3/4 till sommaren och en fulllängd till våren hösten från UK-Hammocks.

Mvh Simo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...