omfördela dun i sovsäck?

Jag har en marmot sawtooth som jag köpte 2011 eller 2012. Jag har aldrig tvättat den. Dunet är fluffigt och fint i huvan, på undersidan och i fotboxen, men över mage och bröst är det väldigt glest. När jag har haft mitt neoair har jag frusit om just mage och bröst så fort det blivit någon minusgrad trots att jag varit ordentligt påpälsad. I år tog jag med mig ett synmat och gick det förstås bättre. Det jag undrar är om det går att omfördela dunet, eller om det är nåt jag får leva med. Säcken ska ju ha en komforttemp för herr på -9. Jag funderar på att tvätta den och torka med tennisbollar, men vill först höra era kloka råd och synpunkter. Jag har nog inte sovit mer än 10 nätter per år i den.
 
Jag hade nog börjat med att tumla utan värme med tennisbollar för att se om det funkar. Känns som att det är minst slitsamt för säcken.
 
Jag har för mig att Sawtooth har genomgående dunkanaler så att du själv kan fördela hur mycket dun du vill ha i översidan respektive undersidan. Dunet rör på sig vid användning och ibland måste det petas tillbaka så man får den fördelning över/under som man vill ha.
 
Precis som joask skriver är kanalerna genomgående.
Jag öppnar alltid min Sawtooth helt innan sänggående och skakar allt dun till ovansidan. På så sätt blir det en mycket varm och mysig säck med imponerande loft som håller värmen hela vintern,
Isoleringen på undersidan tar liggunderlaget hand om.
 
Precis som joask skriver är kanalerna genomgående.
Jag öppnar alltid min Sawtooth helt innan sänggående och skakar allt dun till ovansidan. På så sätt blir det en mycket varm och mysig säck med imponerande loft som håller värmen hela vintern,
Isoleringen på undersidan tar liggunderlaget hand om.

Stort tack för hjälpen! 15 sekunders skakning hemma i vardagsrummet och jag har en ny sovsäck :). Stort härligt loft på ovansidan. Tack, tusen tack.
 
Stort tack för hjälpen! 15 sekunders skakning hemma i vardagsrummet och jag har en ny sovsäck :). Stort härligt loft på ovansidan.

Det var ju glädjande att det fungerade! Själv har jag två sovsäckar, en ca 10 år gammal och en mycket äldre, där dunet faktiskt har lämnat de genomgående tvärkanalerna och bytt kanaler. Successivt förflyttat sig ner mot fotändan. På den äldre av de två gick det rimligt enkelt (dock ett par timmars jobb) att skaka dunet på plats igen. På den nyare var det mycket svårare, där fanns inga egentliga glipor mellan kanalerna att tillgå. Hur dunet ändå kunnat komma fel är svårt att begripa.

/Hans
 
Tänkte precis starta en ny tråd med exakt samma frågeställning. Jag har precis samma problem med min marmot sawtooth med undantaget att det inte funkar att skaka den för att dunet ska komma tillbaks till ovansidan. Det blir lite bättre men inte så mycket. Man kan alltid se ljus igenom du kanalen över bröstet, och dunet klumpar sig.
Har tvättat den en gång, det blev lite bättre men inte mkt.
Har mitt dun smitit över till andra kanaler eller har det kommit in så mycket svett och göjs att det klumpat ihop dunet för gott? Är deras dun-impregnering Down Defender boven i dramat? Eller gör jag helt enkelt fel?

Lösningen hittills har varit att sova med dunjackan över bröstet inne i sovsäcken, men drömmer om en säck utan denna "feature" där man kan skaka om dunet till olika platser där man aldrig hittar det igen...
 
Jag har Marmot Hydrogen liknande kanaler men efter 4v anv ej dessa problem har den ej komprimerad med än vid transport och skakar om före varje anv.
 
Tänkte precis starta en ny tråd med exakt samma frågeställning. Jag har precis samma problem med min marmot sawtooth med undantaget att det inte funkar att skaka den för att dunet ska komma tillbaks till ovansidan. Det blir lite bättre men inte så mycket. Man kan alltid se ljus igenom du kanalen över bröstet, och dunet klumpar sig.
Har tvättat den en gång, det blev lite bättre men inte mkt.
Har mitt dun smitit över till andra kanaler eller har det kommit in så mycket svett och göjs att det klumpat ihop dunet för gott? Är deras dun-impregnering Down Defender boven i dramat? Eller gör jag helt enkelt fel?

Lösningen hittills har varit att sova med dunjackan över bröstet inne i sovsäcken, men drömmer om en säck utan denna "feature" där man kan skaka om dunet till olika platser där man aldrig hittar det igen...

Att dunet klumpar sig beror i alla fall inte på att det är öppna kanaler. Det kommer ej heller hjälpa att skaka dunet på rätt plats för att lösa det problemet. Jag har inte hört att dunimpregnering ska kunna ställa till med dunklumpar, men det första rådet är att torktumla säcken länge på låg värme med tennisbollar.
 
Tänkte precis starta en ny tråd med exakt samma frågeställning. Jag har precis samma problem med min marmot sawtooth med undantaget att det inte funkar att skaka den för att dunet ska komma tillbaks till ovansidan. Det blir lite bättre men inte så mycket. Man kan alltid se ljus igenom du kanalen över bröstet, och dunet klumpar sig.
Har tvättat den en gång, det blev lite bättre men inte mkt.
Har mitt dun smitit över till andra kanaler eller har det kommit in så mycket svett och göjs att det klumpat ihop dunet för gott? Är deras dun-impregnering Down Defender boven i dramat? Eller gör jag helt enkelt fel?

Lösningen hittills har varit att sova med dunjackan över bröstet inne i sovsäcken, men drömmer om en säck utan denna "feature" där man kan skaka om dunet till olika platser där man aldrig hittar det igen...
Jag har 2 dunsovsäckar - en för vinterhalvåret och en tunnare för sommarhalvåret. De är båda 9 år gamla och har använts mycket flitigt. Jag har haft samma problem som du.
Min tjockaste sovsäck skickade jag då till ett företag i Skottland som fyllde på mer dun i de kanaler som hade för lite dun. Eftersom detta är vintersäcken har jag inte testat den ännu.
Jag använde detta företag:
Anledningen till att jag valde att låta just dem göra jobbet var att jag inte hittade någon annan som erbjöd sådana tjänster.
Jag är tveksam till om jag vill rekommendera dem: hela processen tog mycket lång tid. Från att jag skickade sovsäcken tills att jag fick tillbaka den passerade 4 ( ! ) månader.
 
Hmm, det lät ju väldigt krångligt att skicka den till Skottland. Man borde ju kunna köpa dun och fylla på själv? Det borde ju räcka att göra ett snitt på några centimeter och tejpa igen med lagningstejp sen, som håller 100 procent duntätt.
Har ju inget att förlora iaf, jag köper ny sovsäck annars om det inte funkar.
 
Jag har också en Marmot Sawtooth (Long). Köpt 2020, använd 10 nätter kanske.
Jag upptäckte den här tråden och tänkte prova "skaka till den".


Så här såg den ut på en del ställen på ovansidan, som ska vara fluffig (ljus som lyser igenom)
1.jpg


Här är ett foto på undersidan, och vilken väg dunet ska (det kan inte passera dragkedjan)
2_LI (2).jpg



Jag lyfte vid dragkedjan med båda händer och skakade dunet. Sen får man ta några omtag och jobba sig "runt" så att det mesta hamnar på ovansidan.
3_LI.jpg



Nu är det svårt att se (och även att mäta resultatet på ett bra sätt), men det känns som att det blev mycket bättre :D Det känns mycket fluffigare på ovansidan.
4.jpg



Edit: jag insåg just att det hade varit mycket lättare att skaka allt dun med dragkedjan öppen :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.