Råd kring sovsäcksköp

Hej,

är på jakt efter en ny sovsäck då jag ska upp och fjällvandra i Sarek skiftet juli/aug och har läst igenom en stor mängd av alla trådar här om sovsäckar samt kollat på olika internetsidor för att få en bild av vad jag ska köpa, känns dock fortfarande som en djungel. Nu har jag en många år gammal syntetsäck från Haglöfs utan temperaturangivelser som jag använder med sovsäckslakan och det funkar helt bra i lågland på sommaren, men annars har jag inga andra säckar att jämföra med.

Jag är inne på en dunsovsäck med tcomf ca -5 grader, samtidigt som de sticker iväg i pris en del och som student känns det en del även om den såklart ska hålla länge, vill gärna att den inte ska kosta mer än 2500 kr. Hur bör man tänka kring vikt och packvolym? Är det en rimlig tcomf att gå efter?

Nackdelen som nämns med dun är att det är känsligare för fukt, vad bör jag tänka på om jag köper en dunsäck för att undvika problem? Vattentätpåse?

Jag är kvinna, lång (178 cm) och smal, ett alternativ jag hittat just nu är Womens Angel fire från Marmot
https://www.outnorth.se/marmot/women-s-angel-fire-long-67284#MalachiteDeepTeal

Är det någon som har erfarenheter av denna? Fördelar/nackdelar mot Marmot Sawtooth?

Är supertacksam för alla tankar, råd och svar jag får!
 
För din beskrivning är Marmot Angelfire long ett bra val. Skillnaden mot Sawtooth är att dammodellen är lite mer ledigt skuren över höften vilket kan vara skönt om du är i-vändare. Dessutom har Angelfire lite mer fyllnadsvikt och lite varmare än Sawtooth. 5cm marginal i ligglängd är perfekt och för drygt 2000kr känns det som ett tryggt köp.
Marmots dunsäckar har idag behandlat dun som inte är lika känsligt för fukt.

Själv har jag aldrig haft problem med fukt i mina dunsovsäckar under vanlig vandring och tältning vår-sommar-höst. Jag använder dem givetvis inte utanför tältet, och är det vackert väder en morgon tar jag alltid tillfället till vädring innan jag packar för dagen. För att inte riskera fukt i sovsäcken vid ihållande regn eller om jag skulle falla i ett vad har jag sovsäcken packad längs ner i ryggsäcken och i en vattentät kompressionspåse (Sea-to-Summit eVent Compression Dry Sack - storlek Large passar bra till den sovsäck du tittar på, kan nog även fungera med medium om du packar hårt)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Skipper_ Resonemang kring tält eller vindskydd Bo och sova 14
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
cake Några tips inför sovsäcksköp? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.