Gissa leden

Måste ju vara risk för markfall med 5 bultar på 20m led eller??

Nja,,, om man sätter första bulten efter fyra meter (två meter luft under fötterna), nästa bult på 6 meter, nästa på 9 meter, nästa på 13 meter och nästa på 18 meter så kan man alltid falla tre gånger så långt som man har till bulten under sig utan att slå i backen. Fem bultar :) Plus är det riktigt rätt klättring så är inte alla leder bultade varje halvmeter.
 
vattenfall

Dessutom blir det i värsta fall vattenfall på just den leden. Ser skitfin ut.

Nja,,, om man sätter första bulten efter fyra meter (två meter luft under fötterna), nästa bult på 6 meter, nästa på 9 meter, nästa på 13 meter och nästa på 18 meter så kan man alltid falla tre gånger så långt som man har till bulten under sig utan att slå i backen. Fem bultar :) Plus är det riktigt rätt klättring så är inte alla leder bultade varje halvmeter.
 
Kantti är drygt 30 meter, men jag tror risken för höga markfall (eller vattenfall) är ganska liten. Jag räds mer att kana 10 meter nedför den aningen slabbiga väggen och skada mig. De fem bultarna kan även förstärkas med två camar i de tvärgående sprickorna, även om diehardfansen hävdar att man klarar den utan camar...

Hoppas vi ses där nästa sommar, här är adressen:
http://maps.google.com/maps?q=Olhav...826038&sspn=0.01121,0.038495&vpsrc=0&t=h&z=15
 
Det är ju väldigt likt Albahida vid Sa Gubia på Mallorca. I så fall tror jag det är leden "Quan es fa fosc" och i så fall klättrar paret th "Gubia normal/Albahida", Mallorcas längsta led (7 repor) tror jag.

Sa Gubia är i alla fall alltid värd ett besök om man är på Mallorca.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...