Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-04, 09:44
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Nogsam inspektion före vandringsturen kan förhindra skohaveri under turen.
Mer än en gång har jag bytt direkt före turen när jag sett svagheter.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 17:22
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Om jag drabbades av det ofta hade jag nog tagit mina helt nya kängor till en bra skomakare och bett dem vulka på en kappa från sula till ovandel.
Något som skyddar den öppna skarven mellan sula och sko.
Att limma eller vulka en begagnad känga med smuts och fett på blir aldrig speciellt bra. Då får man nog riva av sulan, rengöra och sätta ny sula.

Om jag drabbades av sulsläpp under pågående tur hade jag nog satt tiotalet stygn genom den släppta sulan. Tänk från höger, via framdelen, och sen över till vänster. 180 grader, dvs. Sen hade jag dragit trådarna upp över tådelen på skon. Där hade jag knutit/flätat dem samman hårt.
Sen hade jag skyddat det hela med gorillatejp.

Jag brukar ha med mig en pryl med grov nål (sewing awl på engelska) och kring 2 meter grov vaxad tråd. Väger under 20 g.
Svara med citat
Gammal 2019-08-04, 19:03
TROY GARNER TROY GARNER är inte uppkopplad

Skall man limma i fält får man tvätta rent och grovrengöra och sen köra med siliconremover eller Aceton utan olja innan limning.

Tsprit,alcogel eller så fungerar inte så bra - lämnar rester
Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 14:30
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Nogsam inspektion före vandringsturen kan förhindra skohaveri under turen.
Mer än en gång har jag bytt direkt före turen när jag sett svagheter.

go tur

Nog för att jag kollar. Men det är lika stor överraskning varje gång.
Svara med citat
Gammal 2019-08-05, 14:40
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Jag köpte hem llite nålar och tråd och kan lätt konstatera att de var för klena. Nåja, butiken är öppen även i morgon.

Jag var också förbi Naturkompaniet i Linköping. Där är en tjej som även jobbat på Sylarnas fjällstation. Hon berättade att de utfört en hel del skoreparationer (med lim) där över natten. Blöta skor går inte att göra så mycket med och blöta blir de, iaf i Norge.

Kan passa på att berätta vad som inte funkar.

På Geiterygghytta virade värden flera varv silvertejp kring framdelen av skon. Silvertejp är (till skillnad från många tejper) rätt slitstarkt, men glider av. Sporttejp och liknande kan vi genast glömma, det slits av.

Jag har alltid kiltnålar med, testade, men de öppnar sig, eller rentav deformeras, av belastningen.

Den bästa lösningen, men långtifrån bra, var en packrem som en vänlig kvinna skänkte mig. Jag trädde den naturligtvis genom skosnöret, men oundvikligen gled den av efter en eller två timmar. En någorlunda säker placering gjorde ingen nytta alls, en verksammare placering höll bara en kort stund. Men materialet är slitstarkt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:19.

Logga in