Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-26, 20:10
Grollen Grollen är inte uppkopplad

Haglöfs Astral

Hej!

Jag funderar på att köpa en Haglöfs Astral skaljacka för en vandringstur i svenska fjällen i sommar. Jag är lite orolig för att den ska vara för varm och andas för dåligt, och att den kan vara lite tung.
https://www.haglofs.com/se/sv- ... tml?size=030

Någon som ha erfarenhet av den eller något förslag i övrigt?

Vänligen
Christian
Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 10:55
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Svårt att ge råd utan att veta något om dig själv eller vad du ska ha jackan till i övrigt.
Det man kan säga är att jackan mycket riktigt är ganska tung. Du kan utan bekymmer halvera vikten utan att förlora komfort. Du förlorar dock till viss mån slitstyrka. Personligen så föredrar jag jackor med dragkedjor i armhålorna och näsborre i armsluten, det gör att jag kan ventilera jackan mer eftersom jag alltid har problem med överskottsvärme. Men alla är vi olika, och Haglöfs LIM är ju en erkänt bra jacka som används av många erfarna människor, men som saknar det jag nyss nämnde.
Här är en tråd jag startade för några månader sedan som behandlar regnjackor, där finns många bra tips avseende vikt, pris och systemkrav.
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=89196
Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 21:59
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Och det ska naturligtvis stå "kardborre i ärmsluten"....
Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 21:16
tsarpjotyr tsarpjotyr är inte uppkopplad

Det är högst personligt om den är för varm och andas för dåligt.

Jag, personligen, tycker att i princip alla skaljackor jag har använt, andas dåligt. Jag svettas väldigt lätt, och ganska mycket.

Men jag använder ändå en skaljacka. Varför? Dels för jag gillar helt enkelt inte att bli blöt på överkroppen av regn, men också för att de värmer mindre än exempelvis G1000-jackor, och jag hatar att vara för varm och svettas som en konsekvens av det. Underkroppen har jag ibland gått utan regnbyxor och låtit dem bli blöta, de torkar ändå fort.

Hur som helst. Den skaljackan jag använder är en från North Face för ungefär 1000 kronor. Den har dragkedjor längs armhålorna som blir ganska stora öppningar, dessa ventilerar väl.

Många, och jag skulle ändå räkna mig själv till den gruppen, menar att skaljackor inte andas nämnvärt (om du inte öppnar diverse öppningar), och vissa därtill menar att det handlar om ett val mellan att bli blöt av svett eller regn. Helst vandrar jag endast i underställströja, även vid litet duggregn.

Nu blev det ett långt inlägg, men om din tanke är att jackan ska skydda dig från regn, är min åsikt att du inte behöver lägga 3500 kronor på den. Du kan nog gå ner en del i pris.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:17.

Logga in