Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-05-06, 14:31
mooolan mooolan är inte uppkopplad

Vandring: Linne + tshirt +/- skjorta = idiotiskt?

Hallå,
jag ska vandra en del i sommar, mest i Stockholmsområdet men även Höga Kusten samt i fjällen.

Jag har en ovana att alltid ha linne på mig i vardagen (är man), och det känns konstigt att inte ha det.
I sommar tänkte jag köra t-shirts i merinoull, och skjorta/skal/regnjacka vid behov. Är det dags att vänja sig av med linnen nu, även om man köper mer åt kompression i merinoull och med platta sömmar?
Tänker att det kanske blir på tok för varmt, mer packning samt att det kan skava?
Hur tänker ni, är det upp till mig att testa eller finns det några generella tankar för folk med samma klädesvanor?

/Andreas
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 15:45
Smogz Smogz är inte uppkopplad

Varför linne överhuvudtaget?

Tror du tänker rätt. Dags att vänja av sig
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 16:14
pysen78 pysen78 är inte uppkopplad

Jag använder alltid skjorta. Vindtät bomull. Oftast utan något under, men så drar jag mig inte för att tvätta i fält.

Men linne är väl en utmärkt kombo med skjortan.
Sommartid är en stängd skjorta tillsammans med linne ganska varmt ändå. Är skjortan vindtät?

Du kan också ha skjortan helt öppen utan att skrämma eventuella förbipasserande.

Spara t-shirten som torrt plagg att byta till i lägret.
En sval dag med lägerliv kan alla tre användas kombinerat.
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 16:20
Moga Moga är inte uppkopplad

Linne är bäst, vandrar alltid med ett löst bomullslinne på sommaren, i kombo med en tunn bomullsskjorta som oftast är öppen. Har letat efter ett tunt merinoulls-linne men hittar bara såna som sitter som korvskinn och det är både fult och obekvämt. Önskar friluftsbranschen kunde sluta med korvskinns-tänket! Det är inte bättre för att det sitter tajt!
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 18:39
Johan123 Johan123 är inte uppkopplad

Jag ska testa linne (i merinoull) under skjortan istället för t-shirt. Låter behagligt.
Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 20:42
macgunde macgunde är inte uppkopplad

Gillar linnet Icebreaker Anatomica vilket används flitigt både med och utan skjorta.

Rekommenderas!
Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 10:31
mooolan mooolan är inte uppkopplad

Tack!

Hallå!

Får nog inse att mina konstiga klädval civilt inte passar sig på fjället, så får helt enkelt vänja mig, alternativt köra linne/skjorta.

Tack för alla svar och kommentarer!
Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 19:07
Olof B Olof B är inte uppkopplad

Inte alls!
Själv går jag ALLTID med t-shirt och skjorta "civilt" och gör det samma när jag är ute i terrängen/på sjön.
Är jag klädd som jag är van vid så tycker jag att jag klarar av mer.

Själv funderar jag på att skaffa riktiga gubbläder, dvs nätbrynja, för att se om det kan vara luftigt och skönt.
Med kanske vanligt linne kan vara ett alternativ?
Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 19:58
nermander nermander är inte uppkopplad

Jag förstår inte riktigt vad ett linne fyller för funktion jämfört med att gå med bar överkropp?

När jag vandrar så försöker jag välja plagg som har så många funktioner som möjligt, därför har jag nästan alltid långärmad skjorta istället för T-shirt (på skjortan kan man kavla upp ärmarna om det är varmt, kavla ner dem om det är kyligare, en massa mygg, höga nässlor eller annat man vill skydda sig mot). Och skjortan ger bra skydd mot ryggsäckens axelremmar (som oftast inte är så sköna direkt mot huden.

(Nackdelen med skjorta är att knappar kan skava på magen om man har den nerstoppad eller om avbärarbältet inte sitter bra.)

Jag väljer också helst skjorta med två bröstfickor (för förvaring av småsaker).

Så förklara gärna för mig vad som är så fiffigt med att ha linne på sig.
Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 20:05
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Racercykelbutiker brukar värmetröja en tunn t-shirt i ull/poly.
Värme o svalkar.

go tur
Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 20:13
Göran_ Göran_ är inte uppkopplad

Gå i det du trivs bäst i.

Lyssna inte på främlingar på internet. Testa själv och se vad du trivs med.
Svara med citat
Gammal 2019-05-08, 21:22
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nermander Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt vad ett linne fyller för funktion jämfört med att gå med bar överkropp?
.
Av hänsyn mot eventuella mötande om inte annat kan det vara bra att skyla brösten. :-P
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.

Logga in