Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-03-13, 20:08
tango tango är inte uppkopplad

Hur hal är paracord t ex från
http://www.paracordshop.se/

SKulle det funka bättre än Dynema som skosnören?

Vilken dimension ska man ha till sina låga kängor eller "skogsgympaskor" 2 eller 4 mm?

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 08:02
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

4 mm och hur hala de är beror tillverkare, lite bivax ökar klibbigheten en aning. Ett annat tips är att kolla varför snörena slits så snabbt att det behövs extra slitstarka snören.
Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 10:41
tango tango är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
4 mm och hur hala de är beror tillverkare, lite bivax ökar klibbigheten en aning. Ett annat tips är att kolla varför snörena slits så snabbt att det behövs extra slitstarka snören.
Varför de slits vet jag redan, det är metalöglan på skon snöret löper genom som äter upp vanliga skosnören oavsett hur jag provat att trä. Dynema har hållt bra i flera säsonger men har nackdelen att knyta upp sig.
Ska kanske prova om bivax hjälper på mina existerande skosnören av dynema först.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 16:08
ludvig_svensk ludvig_svensk är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Dania Visa inlägg
Jag använder iofs inte Dynema så osäker om det fungerar men jag har noterat att det håller bättre när jag vänder på rosetten, dvs istället för att gå ovanför skapar jag den underifrån.
Är inte detta beroende på hur du gör den första knuten? Tänket om man drar parallellen till råbandsknop vs kärringknut?
Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 11:04
z_bumbi z_bumbi är inte uppkopplad

Glatta snören funkar inte alltid att knyta en vanlig rosett med, det finns däremot en hel hög med sätt att knyta på och man får leta sig fram tills man hittar ett som håller men fortfarande är skapligt enkelt att få upp.
Om man vaxar vanliga snören så minskar friktionen (tvärt om mot glatta syntetsnören) vilket också kan vara värt att prova.
Svara med citat
Gammal 2019-03-16, 18:39
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Har dåliga erfarenheter av "vanlig" paracord som skosnören. Den är för glatt helt enkelt.
Finns ju dock paracord som är annorlunda.

Själv föredrar jag lädersnören. Mina jörnkängor åt snören till frukost. Lädersnören från lundhags höll i flera år.
"Nackdelen" med lädersnören är att de är jobbigare att lossa när man vill ta av sig kängorna. Det är Iofs en fördel också - snörena formas och nyper fast bra.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.

Logga in