Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-08-14, 23:43
maskenrask maskenrask är inte uppkopplad

Gore tex vindtätt?

Hej!*
Ska fjällvandra för första gången i september, Jämtland. Har skaffat en skaljacka i goretex (Marmot minimalist) och tänkt lager på lager med fleece och ylleunderställ efter behov. Men när jag anv jackan här vid dåligt väder i sommar tycker jag det blir kallt när det blåser. Ska man bara lita på underställ etc eller behöva komplettera med fler vindtäta lager?

**
Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 16:11
nermander nermander är inte uppkopplad

GoreTex stoppar ju vatten men släpper igenom ånga. Alltså är membranet inte lufttätt. (Deras membran används t.ex. i vissa tillämpningar för att släppa igenom luft utan att släppa igenom vätska.)
Svara med citat
Gammal 2019-08-15, 17:01
pacific pacific är inte uppkopplad

Kläder med membran typ Gore-Tex skyddar mycket bra mot vind. Men det är viktigt vad man har under när det blåser kallt. Vad hade du under jackan när du upplevde att du frös? Om du bara hade en T-shirt eller en tunn underställströja berodde kylan på att vinden pressade jackan så tätt mot din kropp att all isolerande luft mellan huden och skalet (jackan) försvann. Då leds värmen bort från din kropp och du upplever kyla.
Svara med citat
Gammal 2019-08-16, 05:22
Fjällkjell Fjällkjell är inte uppkopplad

Troligen rätt

Jag har aldrig haft problem med att GoreTex inte är vindtätt. Däremot känns det kallt om armarna när man har en kortärmad t-shirt om det regnar eller blåser mycket. Jag tror Mattias har helt rätt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.

Logga in

Tips!