Stora tråden om luckor

Täta luckor är något som diskuteras av och an. Det verkar finnas många lösningar, men hur många av dem är egentligen både täta och snygga? Därför tänkte jag att vi kanske kunde hjälpas åt att samla goda lucktips i en tråd? Egna och andras!
Jag bygger om mina luckor för närvarande, och återkommer om jag blir nöjd :)
Tills dess nöjer jag mig med att länka till andras lucklösningar (några har redan varit uppe här i forumet):
Ulf Johansson, kajaksports gummiluckor med hemmabyggda nedsänkningar
Torbjörn Perssons osynliga lucklås för träluckor
Bo Delling - enkla utanpåliggande lucklås
Björn Thomassons luckor utan synliga lås (gummicord som drar luckorna ned mot sargen - denna variant funkade inte på min kajak, eftersom packningen tryckte ut luckorna när kajaken hamnade uppochned; Thomasson själv verkar ha bytt till utanpåliggande remmar över luckorna)
Malte Ritzén - nästan samma variant
Magnetiska lucklås (snyggt, men hur funkar kompassen?)
 
Här är mitt bidrag. Lite pyssligt men... vill man göra det enkelt för sig kan man ju köpa kajak:)
Snyggt:
Helt rena träluckor utan beslag på ovansidan som dras på plats med snöre från sittbrunnen.
Tätt:
1. Neoprenlucka från Necky under, på en sarg gjord som Thomassons nedsänkta sittbrunnsarg. Den tätar inte helt på egen hand men på undersidan av träluckan sitter 2. en list som trycker till neoprenluckan lite extra. 3. Dessutom sitter en list runt ytterkant av sargen som går ihop med en likadan list på undersidan av luckan.
Säkert:
Träluckorna sitter fast i snören, kan inte försvinna. Men även utan dem tätar neoprenluckan hjälpligt. Skulle neoprenluckan blåsa bort tätar träluckan hjälpligt ändå. Helt okänslig för var packningen är vid rollar.
Praktiskt:
Tja, det går lite fortare med gummiluckor men inte mycket. Stora luckor är jäkligt skönt.

Som sagt, det var en del jobb men nu har jag gjort undan rita och grunna-delen så nästa gång går fortare:) Notis på Thomassons hemsida: http://www.thomassondesign.com/nyheter/njord-bjorn-holst-och-tove-olsson

Mina vedermödor går att följa här nedan, nånstans efter halva bygget kommer jag till luckorna. Första modellen blev misslyckad sen kom den här som funkar bra:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.259202410764165.69244.100000232241437&type=3&l=3eaa04859b Luckbygget börjar på bild 104. OBS jag provade utan distans först, blev för trångt för listerna. Limmade dit sargarna med 5 mm trälister som distans, det blev perfekt (bild 119)

Svårt att förklara utan bilder, jag försökte skissa:
 

Bilagor

  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    22 KB · Visningar: 2,390
  • bild[1].jpg
    bild[1].jpg
    17.9 KB · Visningar: 2,270
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    62.5 KB · Visningar: 2,373
  • bild.jpg
    bild.jpg
    104.1 KB · Visningar: 2,397
Senast ändrad:
Hmm, den stora tråden verkar inte bli så stor... det måste väl finnas fler uppfinnarjockar, kom igen nu! Vad funkar bra, vad funkar skapligt, vad är lätt att bygga? Eller bjussa på det som inte funkade, kan vara lärorikt också! Jag hade först en idé om rullförslutning med presenningsduk under träluckorna, det gick inte alls visade det sig efter ett par experiment:(
 
Lite större..

De försänkta träluckor jag byggde 2006 har fungerat bra men kräver ett visst underhåll. Vreden i hårdplast brukar jag vända på ibland då de kroknar av belastningen från tätningslisterna. Dessa har jag också bytt ett par tre gånger.
Lite vatten från springan rinner ner när man öppnar luckan men det blir bara några droppar.
Trälisterna till främre luckan basades till rätt radie med varmluftpistol.
 

Bilagor

  • Montage.jpg
    Montage.jpg
    118.4 KB · Visningar: 2,351
Luckor

Hoppas det är OK att jag skriver en fråga ang. luckor i denna luck-tråd.

Drog igång mitt Isfjord bygge i eftermiddag med att påbörja spantsågningingen. Men har grunnat en del på luckorna som komma skall.

Vart köper ni dessa neopren "lock"? Samt har någon koll på vart man skulle kunna köpa vanliga ordentliga plast-lucks-lock om jag nu framöver för enkelheten nöja mig med dessa. Alltså, typ luckor som sitter på de flesta kajaker.

Skissar även på en liten fika lucka, finns det då färdiga typ luck-kit man skulle kunna köpa då jag ej önskar denna vara med "trä-lock".
 
Vart köper ni dessa neopren "lock"? Samt har någon koll på vart man skulle kunna köpa vanliga ordentliga plast-lucks-lock om jag nu framöver för enkelheten nöja mig med dessa. Alltså, typ luckor som sitter på de flesta kajaker.

Neoprenlock vet jag inte riktigt var det finns - Reed har något liknande, men jag har hört att man ska akta sig för att använda dem som ordinarie luckor då de kan lossna ganska lätt. Kanske ändå funkar att ha under en trälucka.

Bland vanliga luckor är väl Kajaksports de vanligaste - och bland de mest beprövade. Om jag själv byggde en ny kajak, skulle jag ha valt sådana. Så länge man får tätt mellan sargen och kajaken är de 100% täta, och enkla att ta av och på. Finns att köpa nästan överallt, t.ex. hos Svima.

Vill man ha lite lättare luckor med slankare profil är Becksons luckor populära bland hemmabyggare. Finns hos Petrus Kajak, som även säljer färdigbyggda kolfibersargar för försänkning i däcket. Även de säljer någon variant av Kajaksportluckor.

Skissar även på en liten fika lucka, finns det då färdiga typ luck-kit man skulle kunna köpa då jag ej önskar denna vara med "trä-lock".

Lite beroende på storlek, kan både Beckson och Kajaksport funka som fikalucka.
 
Ja neopren luckorna var tänkta isåfall under en trälucka. Inte riktigt kommit fram till hur jag vill ha det. Utan tar beslut allt eftersom.

Tusen Tack för all övrig info.
 
variant på träluckor

En variant som inte ses ofta är att göra som VKV. En platt lucka som är större än hålet och ligger ovanpå däcket. Luckan är ett par mm tjock så den bygger inte mycket på höjden.

Neoprenluckor finns på en del märken, t ex Prijon och Necky. Borde finnas som reservdel.
 
Glömde att klubbens Neumankajak är precis omgjord med installerat förskott och liknande lucklösning som VKV. Vet inte riktigt hur plastluckan är skapad, om den är värmd och böjd efter däcksformen eller på något annat sätt. Det var Dr Kajak som fixade den så fråga honom.
 
På tal om Beckson Luckor, jag både älskar och hatar mina Beckson skruvluckor på min Kajak.
Kajaken bli väldigt clean och det bli inget vindfång och inte heller skvätter det vatten via de när kajaken bli översköljt. Särskild om de är nedsänkt så de är exakt lika högt som däcket.
Man kan köpa de i customfärger om man vill få till det rätt (fick just hem ngr idag som har samma färg som min Ivalu så de knappt syns) men även de standardfärger är fina och inte bara svart.
De är helt tät och även lättare än vanliga Gummiluckor inkl sargen. (mina nya 8" = 418g och 6" = 262g inklusive deras ringar).

Nackdelen finns det ngr stycken
- att öppna och stänga rätt kräver lite teknik. att stänga egentlicgen bara att man vet hur långt man ska stänger, för med kraft kan man stänga längre än som behövs och då bli det bara svårt att få upp luckan igen.
på min kajak behöver jag trycker ned luckan med en hand och skruva med den andra för att öppna. låter lite knåsigt kanske men funkar när man gör rätt. Ett Problem jag har är att min kajak i sig är helt tät och luckorna också. Är man då på stranden i solen en längre stund så luften vidgas inne i kajaken bli det övertryck och då bli det väldigt svårt att kunna trycka ned luckan tillräckligt för att skruva med den andra. lösningen är att slänga kajaken i vattnet en kort stund för att kyla ned den och då går det lätt igen. Visst jag skulle kunna borra små hål i skotten men det vill jag inte riktig göra (dumt på det bakre ändå då skottet ligger lite "dumt") Men det hela händer ändå bara om man har gassande Sol och inte har öppnat Luckorna när man landat.
Men det som egentligen stör är att man måste vara extrem noggrann med smuts. Det minsta Sandkorn kan ställa till det rejält. Man få alltid har koll om det finns smuts när man ska stänga. Luckan få aldrig läggas i sanden annars få man rengöra den ordentlig sedan. Och är du på en sandstrand där det ligger massa andra kajaker bredvid - berätta gärna innan du öppnar luckan att ingen ska kliver över din kajak ;)
Man kan i värsta fall alltid ta en träpinne och en sten och slå man i rätt vinkel få man upp luckan väldigt fort utan ngr skador. Men det känns inte riktig professionell när man är vid en strand där det är massa folk som stirra på en ;)

Det finns ju deras "pry out" luckor och jag har sett BP byggen där de används. Funderade ett tag på att använda de men de känns inte riktig säkrar tycker jag. hade varit lagom roligt att tappar luckan ute på havet då den inte satt helt perfekt. 100% tät är de tydligen inte heller.

Det jag menar med hela texten är att Beckson Luckorna är mkt fina och skulle jag bygger en egen Kajak som inte bara ska vara i trä eller skin on frame skulle jag satsa på Beckson Luckorna men man bör vara beredd för att det krävs lite mera skötsel.
Som Fikalucka tror jag dock inte på de - eller i alla fall inte om man vill kunna öppnar ute på havet. I alla fall med den teknik som krävs på min kajak skulle jag aldrig få upp en fikalucka tillräckligt lätt där ute.
 
Johan, neoprenluckor i olika storlekar med snygg oval form finns till Necky kajaker och bör väl säljas där Necky säljs, t ex Horisontkajak enligt Google. Kontakta dom till att börja med. Jag köpte mina genom Nomado kajak i Norrköping men vet inte om dom har sånt längre. Googla på Necky så hittar du säkert nåt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...