Byxor

Ska ut på min första kajaktur nästa helg och nu funderar jag på vad som är lämpligt att ha på benen
Hur blöt blir man av havskajakpaddling.
Jag har en idé om att ta ett par seglarbyxor (typ jollebyxor) men är rädd för att det kommer bli för varmt.
Underställ och shorts har jag hört ska vara lämpligt annars, funkar det även nu på hösten då det börjar bli lite kyligare?
Tacksam för alla tips och idéer jag kan få

MVH Oskar
 
Shorts

Jag brukar paddla i shorts & TEVA-sandaler så länge det är varmt nog. Det smidiga med detta är att man har lätt för att går i & ur i vatten.
När det är kallare brukar jag använda vanliga byxor, skor, kängor eller gummistövlar. Gummistövlar är ju bra när man måste plaska i vattnet, men jag tycker inte de är särskilt sköna att paddla i.
Har man ett tätt kapell och inte välter så blir man inte blöt vid paddling.
 
Kondens

Jag tyckte allt att jag blev rätt så kondens-blöt om byxorna under paddlingen i somras. Faktum var att jag trodde att kapellet läckte så när jag passerade uthyraren i halvtid så bad jag om ett annat kapell som inte var bättre det. Eller sämre för den delen.

F.ö hade jag ett par äldre Fjällräven-byxor (i G1000) under paddlingen vilket jag tyckte fungerade bra, och var barfota men hade badskor lätt tillgängliga. Det är nog lite väl friskt med badskor i september men det är kanske bättre än blöta skor eller gummistövlar fyllda till brädden. Konstigt nog är alltid vattnet liite djupare än höjden på stövelskaften.
 
Jollebrallor bra

Kör du med dina jollebrallor. De fungerar väl som ett par regnbyxor och är säkert sköna om det blir lite ruggigt väder, inte minst när du är iland. Blir vädret lite varmare är det ju inte värre än att du inte har dem på dig. Sitt i långkalsongerna, eller ett par tights istället. Hur blött det kan bli i sittbrunnen beror på kajakmodell och kapellets kondition. Ibland läcker hyrkajakkapell eftersom de kan vara slitna (om du nu hyr kajak). En annan aspekt är vädret och vågförhållande. Är det varmt blir det lätt en del kondens i sittbrunnen som ibland kan upplevas som om kapellet "läckte". Har det sjöljt upp lite vågor under paddlingen blir kapellet blött och när du hoppar ur kan det rinna ned vatten på låren, då är det skönt med vattentåliga byxor av något slag. Men kom ihåg att paddling är en lite fuktig sport av naturliga skäl ;-).
Vad du har på fötterna är ganska personligt. Sandaler som tål vatten funkar ganska långt in på hösten så länge som du har något varmt och torrt att sätta på dig när du är iland. I sittbrunnen är det ganska varmt och skönt även med ett par lite halvfuktiga/blöta ävetyrssandaler. Gummistövlar gillar en del, andra har kängor, några neoprendojor, eller en kombination av någon vattentät socka och sandaler. En princip som kan vara klok är att skilja på kläder som du har för paddla i och kläder som du använder i land. Se till at du alltid har en omgång kläder som kan hålla dig torr och varm när du kommer iland och som du inte direkt använder under paddling.
Kolla in Karin Mentzings packnings och utrustningstips här på sajten!
Paddla lungt!
Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cryfish Byxor till sit on top Paddling allmänt 1
Indigobarn Bra byxor att paddla i? Paddling allmänt 12
kajakmicke Byxor till tuiliq? Paddling allmänt 5
Niftigolebb byxor+jacka eller torrdräkt Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.