Klädfrågor

Ska ut och paddla nu i oktober och behöver därmed utöka min utrustningslista med nya kläder. Är det någon som kan ge tips om vilka kläder som är att föredra. Även märken och inköpsställen vore bra att få reda på.
 
Ska du till Grönland?

Om inte, så räcker väl det du har. En rejäl vind- och vattentät jacka, en mössa, paddelhandskar (om du vill vara ekonomisk: stora diskhandskar funkar utmärkt, vid kyla ta ett par tunna fingervantar under), långa tights eller träningsbyxor och ett par ullsockor på fötterna håller dig varm. Ska du göra våt landstigning så behöver du förstår gummistövlar, eller neopresockor, om du klarar av att bli lite blöt)
Vält inte, och om du måste - ha en kompis med dig!
-Henrik
 
Tät ärm är skönt

Hej
Det finns ju hur mycket som helst om man gillar grejor och utrustning och gör krävande paddling: våtdräkt, torrdräkt... Om du nu inte har någonting som är direkt kajakanpassat ligger paddelhandskar (sk Pogies) kanske överst på listan. De finns i lite olika utföranden och material och skyddar händerna väl mot vind och kyla samtidigt som du behåller kontakten med paddelskaftet. Handledsvärmare i neopren är också skönt när det börjar bli lite kyligt. Men det som jag själv upplevde som det stora lyftet var när jag skaffade en paddelanorack med latexförslutning runt handleden och neoprenmanschett. Det är så skönt att slippa rännilar nedför ärmen och vara torr om armarna. Du kan doppa hela ärmen i vattnet utan att bli blöt osv. Tänker du fortsätta och paddla kajak är detta en skönt plagg som du har användning för året om. För vanlig turpaddling (när du undviker blöta övningar, rollar osv) behövs inte jackor som är helt täta i halsen. Det blir onödigt varmt och obekvämt. Jämför redaktör Karin Menzings tips här på Utsidan.

Det finns så klart flera märken. Jag har en jacka av märket Palm modell Foster Rowe Cag (vill jag minnas att den heter (Swima i Solna säljer)). Andra märken är Hiko säljs bl a av Kajaktiv och Orust Kajak på postorder. Kayak Support i Nockeby säljer också kajakutrustning bl a paddelhandskar och handledsvärmare. (Kolla länkar i Företagsregistret). Paddla lugnt!
Hans
 
Arcteryx

Har du kollat på "Kajak runt Skandinavien"?http://www.utsidan.se/krs
Den här killen verkar onekligen paddla i kallt väder. Det står lite om kläder nu, men jag antar att det kommer mer framöver.
/Ulrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.