Välja kajak.

  • Trådstartare b-olsson@spray.se (Björn)
  • Start datum

b-olsson@spray.se (Björn)

Gäst
Är nybörjare och har svårt för att välja kajak.
All info. man får tar ju bara upp fördelar, kajaken skall vara anpassad för långfärd i såväl insjö som hav.
Jag är 175 och väger 78 kg och är inte särskilt stark tror därför jag behöver en ganska lättdriven kajak, är inte låst vid nåt speciellt material.
Är det nån som har provat Dagger Atlantis på långfärd och var kan man provpaddla den.
Vad finns det mer för kajaker för detta ändamål ?


Björn Andersson. Orsa.
 

kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson)

Gäst
Giftig reklam för Kjeld och mig!

Vill du ha en skräddarsydd havskajak, lättdriven, lättpaddlad, lättskött, lättrollad, lättlyft, "stabil som fan", och med en paddel som också är lätt? Kolla på articklarna om mig och Kjeld på utsidans byggsidor.


Man skall kunna ställa krav på en bra kajak, men naturen och en bra kajak ställer också krav på den som paddlar. Det Kjeld och jag erbjuder är ett alternativ till det färdigtuggade friluftslivet. Vi lutar oss emot en byggteknik och en formlära som har utvecklats under mer än tusen år och under mycket hårda förhållanden när det gäller havets natur och familjens försörjning.


Jag skriver detta med tanke på att det finns de som anser att grönlandskajaker och baidarkor inte är anpassade för våra västerländska förhållanden. Men jag får då citera en man som heter Julut Dhaorana.Han sa till mig "Er den tilpasset anvenderen og de forhold den skall bruges i, ja så er det en go grönlandskajak."


För två veckor sedan mötte jag en man i en Prijon. Jag stod på land vid det tillfället. Vi diskuterade väder och vind, ditt och datt, kajakers stryktålighet mm. då jag ställde mig på min kajak och började småhoppa på mitt skrov. Jag kan tänka mig att han kanske kommer på kurs. Ni förstår... 570 cm kajak till en vikt knappt 20 kilo, som kan tappas från biltak (men risken är då stor för skador på kajaken), det är en produkt som är väl anpassad till de svåra svenska friluftsförförhållandena.


Håkan på Kosterfjordens Kajakbyggeri
 
Bygga eller inte...

Som vanligt är minoriteten mest högljudd. Visst är det läckert med nå't man byggt själv. Men personligen överlåter jag byggnadet till proffsen, och lägger energin på paddlandet. Så ta en sväng till en återförsäljare av valfritt märke och bli förälskad i nå'n lättpaddlad kajak som du kan slänga ner i vattnet samma dag. Det finns hur många som helst att välja på, men ska man tipsa åt något håll så är det väl att skandinaviska kajaker generellt är billigare än engelska. Och kvalitén är definitivt inte sämre. Och ska den vara lättdriven så är väl lång och smal den enkla proncipen att följa. Även om det finns fler faktorer att väga in. Lycka till...
 
Current Designs

Hej!
Varför inte pröva Current Designs kajaker, bland annat Extreme, en snabb och sjövärdig havskajak. Ta kontakt med mig.
Sture Wikman
 
Mer reklam?

Det är väl ofrånkomligt att återförsäljare och kajakbyggare hugger på en fråga av den här typen. Lite väl mycket av gratisannons tycker jag att Sture Wikmans "inlägg" är.

Många paddlare har mycket bestämda uppfattningare om vilken kajak som är "bäst". Så länge de grundläggande funktionerna finns och kajaken är skön att paddla (och sitta i) tror jag inte det spelar någon roll vilket märke eller modell man väljer.

Jag har mest paddlat med North Shore-kajaker, Buccaneer och Calypso. De har funkat bra för mig, både på långa och korta turer.

Rådet prova och testa är naturligtvis det bästa.
Kolla också informationen på Utsidans paddelsidor.

Om ekonomin är en faktor ska du titta på de Point 65-kajaker som Utsidans butik säljer. Jag vet att t ex Friluftsfrämjandet i Huddinge har kajaker från Point 65, som säkert går att hyra, om du vill provpaddla dem.

Ulf J
 
Mina erfareneheter

Här är mina erfarenheter från den tiden då jag var nybörjare och skulle köpa min första kajak.

Jag ville ha en turkajak för skärgården och insjöar. Eftersom jag inte visste något om havs- eller skärgårdskajaker, hyrde jag många olika typer av kajaker under en längre tid. Jag gjorde heldagsturer och helgturer.

Jag prövade: Sirius, IceFloe, Orion, Lisa, Åland, Arctic, Calypso, Fuego, SeaLion, Nordkapp, Fighter, Avalon, Artisan och Point65 (eller Mari som den hette på den tiden).

Efter ett tag bestämde jag mig för vattentäta skott, så då sorterade jag bort Lisa och Åland. När jag höll på med min "undersökning" skrev jag till gamla hederliga mailinglistan Outside. Läs inläggen här:

http://www.utsidan.se/outside/1996/0212.html
http://www.utsidan.se/outside/1996/0215.html

Vad blev det då till slut? Jo, en Calypso. Läs de gamla Outside-inläggen, så ser du varför.

Jag paddlar fortfarande samma Calypso. Nu har jag kommit över nybörjarstadiet, och paddlar gärna i hög sjö och blåsiga förhållanden. Jag trivs bra med kajaken. Nuförtiden är jag långfärdsinstruktör i Brunnsvikens Kanotklubb.

Här är bilder på två Calypso i hög sjö:
http://www11.ewebcity.com/stormvarning/bilder_lerbada.asp
(den röda är en vanlig Calypso, den gula är en Calypso Atlantic)

Lycka till önskar,

-Anders M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
elgen88 Hjälp att välja kajak Paddling allmänt 13
ElleA Hjälp välja kajak Paddling allmänt 4
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
scandec Att välja ny kajak Paddling allmänt 7
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
Iguanodon Däckslina till kajak ? Vad bör jag välja ? Paddling allmänt 6
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
Laila Hjälp med att välja kajak Paddling allmänt 8
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
Ridderby Välja mellan VKV Guld och VKV Guld Vinge 1 Paddling allmänt 8
Blade06 Att välja Surfski - Tips och Förslag... Paddling allmänt 6
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
Pkon03 Hjälp en nybliven motionspaddlare välja rätt Paddling allmänt 0
Timo M Välja torrdräkt Paddling allmänt 30
oliver05 att välja paddel Paddling allmänt 7
Iguanodon Vilken storlek på flytvästen bör jag välja ? Paddling allmänt 8
soljesp Hjälp mig att välja flytväst! Paddling allmänt 2
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
Det här med att välja tält. Vaude Space 1..finns det? Paddling allmänt 6
mellgren Vilken välja?! Paddling allmänt 1
Hjälp mig att välja kanadensare!! Paddling allmänt 3
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.