Lågare sits i Måken (Seagull)?

jgm@hials.no (Jan Gunnar)

Gäst
Hei,


Sammenliknet med mange andre kajakker er setet (skumsits på plate) i VKV Seagull HØGT. Lavere sits ville gi bedre ballanse (for meg) i en så rundbotnad kajakk. Men metallskinnen i botnen gjør det vanskelig å sitte lågt.


Har noen "filat bort" (tatt bort) metallskinnen i botnen for å sitte lavere i Seagull?


Gir setet med hoftestød i en Seagull god kontakt med båten som i North Shore Calypso og Buccaneer? (Saknar kontakt med sidorna med skumsits på plata.)


Jan Gunnar
 

mielo@swipnet.se (Mikael Elofsson)

Gäst
Min erfarenhet..

Jag har en Måsen Offshore med den så kallade U-sitsen, det vill säga med sidostöd. Den ger betydligt bättre kontakt med kajaken än en sits utan stöd. Jag är så pass smal om höfterna att jag dessutom har limmat på liggunderlagsmaterial på insidan av sidostöden för att ytterligare förbättra kontakten. Som sittdyna i denna sits används en Termarestdyna som man kan släppa ut så mycket luft man vill ur för att justera sitshöjd. Det är en väldig skillnad i stabilitet när man har mycket respektive litec luft i dynan. Själv kör jag med väldigt lite, jag tycker det känns bättre så. Man kan dock inte jämföra Måsen med Buccaneer när det gäller kontakt med kajaken. Buccaneeren är helt överlägsen på den punkten men har andra nackdelar tycker jag, t ex mindre packutrymme och mindre sittbrunn (en fördel tycker vissa). Jag vet inte heller om man kan få Buccaneeren med roder och det vill jag inte vara utan.
 

Conny Haglund

Gäst
Ett annat sätt är att leka "den lille mekanikern" ..

Jag äger själv en offshore med skumsitsen och har modifierat sittbrunnen på följande sätt.
- aluminiumprofil ca 10cm från sargen i överkant till kanten av sitsen i nederkanten, den är placerad vid höften.
- en U bockad aluminiumplåt (klädd) som är stöd för låren i överkant.
- en liten packpåse till att ha under låren så sitter man ännu bättre och får bättre kontakt.


Det är en mycket stor skillnad efter dess ändringar,
vill du få en nogrannare beskrivning kan du höra av dig
/Conny
 
Spørsmål til Conny

Conny, du skrev:


"U bockad aluminiumplåt (klädd) som är stöd för låren i överkant."


Hvor er lårstödet i kajakken? Under sargen? Under dekket(som knee tube)? Dekker lårstödet lårene i en del av den öppna sittbrunnen?


Hvor er aluminiumplåten festet? Under sargen? Under dekket?


Jan Gunnar
 

Conny Haglund

Gäst
Byggbeskrivning

Hej här kommer ett försök till byggbeskrivning.
- Tag en 3mm aluminiumplåt 10*20cm och bocka den med ca 5 cm kanter (och ca 10 cm i mitten).
- Borra några hål tex med 6mm borr i 10x10cm ytan för att plastinpaddingen skall fastna.
- runda till kanterna så man inte skär sig
- borra 3mm hål med jämna avstånd i kanterna på 10x5 cm kanten för att kunna klä plåten.
- märk ut vad du vill sätta U-profilerna, det bästa är att sätta sig i kajaken
och hålla bitarna på undersidan av sarjen. En lämplig placering är 5 cm fritt till knät och i kanten av sarjen.
- Plasting padda dit U-profilen se till att det är väl rengjort tex med aceton, använd twing för att hålla dem på plats OBS! det är nog svårt att få loss dom om de hamnar fel.
- Klä in plåtbitarna med tex gummimatta och snöra fast den i hålen, jag har även tagit loss "de blåa kuddarna" (som sitter där i orginal) och satt den i U


Detta lät nog krångligt men det är det inte och det är värt att lägga några timmar på detta.
Hälsningar
Conny
 
Takk for god beskrivning!

Takk til Conny for god byggbeskrivning av hoftstöd..


Jeg håper at mange vil få nytte av den.


Jan Gunnar
 
Ska köpa idag!

Jag skall köpa en sits med höftstöd idag, och använda den i helgen. Hittills har jag paddlat utan, och jag hoppas att det blir skillnad. Jag återkommer efter helgen med en åsikt.


MVH


Peter Ask
 
Bättre kontakt!

Efter att ha testat min nya höftstödssits till Måsen i Blekinges skärgård nu i helgen känner jag mig ganska nöjd. Denna sits gav betydligt bättre kontakt med kajaken än min gamla platta med liggunderlagsmaterial på. Dock har jag små funderingar på att liksom Mikael Elofsson limma på tunt liggunderlag på insidorna för att sitta ännu mer tight.


Att ta bort metallskenan i botten som Jan Gunnar föreslog tror jag inte är så stor idé. Den är ju inte högre än 1 cm, och sedan har man inget att fästa sitsen i. Skall man komma längre ner är det nog bättre att försöka minska tjockleken på själva sitsen. På höftstödssitsen finns inget liggunderlagsmaterial i botten, vilket gör att man kommer ner lite lägre.


MVH


Peter Ask
 
Hoftstödsits, metallskinne ...

Hei igjen,


Jeg stilte mine spørsmål om sits i VKV Seagull fordi jeg funderte på å kjøpe en brukt (begagnad) VKV Elite, samtidig som jeg liker stabiliteten i Lisa og ikke ville ha en kajakk som føltes for rank...


Jeg hadde ikke lyst på Offshore, fordi jeg *ikke* ville ha for mye volum. (Kun småturer.) Kajakken skulle ligge "i", ikke "over" vannet.


Samtidig er jeg høy (195 cm), har lite padleerfaring, er ikke smidig, er ikke ung...


Alle steder hörte jeg at Elite er en RANK kajakk uten last, at Offshore er mer stabil, at "VKV-erna Anita og Seagull er för ekspertar"...


Jeg er absolutt ikke ekspert, og tenkte "Man måsta nog sitta LÅGT om man skal sitta kvar i en Elite".


Nu har jeg kjøpt Eliten, det fulgte med skumsits og U-sits (Hoftstödsits).


Erfarenhet:
1)
Paddling uten sits og uten sittunderlag, sitte i botnen av kajakken:


Metallskinnen i Eliten går *ikke* helt bak i sittbrunnen som i min Lisa, den slutter noen cm framfor skottveggen.


Det gikk å sitte direkte på skinnen i bunnen av kajakken *uten* sittunderlag uten å bli plaget av metallskinnen! Det er altså ikke nødvendig å ta bort HELE skinnen for å sitte maksimalt lavt, det er nok å ta bort et lite stykke av skinnen bakerst i båter hvis skinnen går helt bak. Da kan VKV-sitserna fremdeles festes, siden nesten hele skinnen er kvar.


Jeg er enig med Peter: Dumt å fjerne så mye skinne at en VKV sits ikke kan festes trygt i båten i alle posisjoner.


2)
Mitt hoftstödsits til Elite passer ikke til Lisa. Treskinnen under platen är högre änn på höftstödsits til Lisa. Jeg tror:


Fordi Elite er smalere i botnen må hoftstödsitsen högre opp i Elite enn i Lisa og Offshore for å få plass. Det betyr at du sitter högre over kajakkbotnen i hoftstödsits i Elite enn i Lisa og Offshore, hvilket gir sämre ballans. Samtidig er Elite smalere i vattenlinjen hvilket også gir sämre ballans!


Men siden Elite er smalere i vattenlinjen enn Offshore og Lisa, ligger Elite dypere i vattnet: Altså sitter du LÅGARE relativt vattenytan i Elite enn i Offshore og Lisa om du sitter i kajakkbotnen i båtorna i stället för i någon VKV-sits! Tror jag. Ballansgevinst ved å sitte i botnen blir større i Elite. Jeg hadde bra ballanse når jeg padlet i Elite uten sits, det kan tyde på at jeg tenker rett. Men det var självklart kalt å sitte slik, man må i det minste ha et tynnt sittunderlag...


Det kan nok være fint med hög U-sits i Elite på stille vann for effektiv paddling. Men samtidig vil jeg kunne velge å sitte LÅGT når jeg vil ha maximal ballans!!!


Derfor vil jeg enten lage hoftstöd som Conny skrev, eller helst vil jeg ha hoftstödsits som er format etter kajakk og skinne i botnen, så jeg kan sitte maksimalt lågt på sittunderlag *med* hoftstöd. Hvordan jeg skal lage en slik sits vet jeg ennnå ikke, men en gång...


Om VKV hadde en slik "Hårdvädersits för Elite" i sitt sortiment, da skulle jeg kjöpe det omedelbart, i stället för at gå her og fundera...


Kanskje ville flere kjøpe VKV om også en slik sits fantes i VKV-sortimentet för alla VKV-kajaker...


Ellers har jeg GOD kontakt med knær i sittbrunnen i Elite og finner båten "mycket trävlig".


Jan Gunnar
 
Måsens stabilitet

Visst kan det finnas en poäng i att få bättre balans i Måsen, vare sig man har Elite eller Offshore. Jag har paddlat mest i tre kajakmodeller: Caribou, VKV Lisa och Måsen Offshore. Av dessa har Måsen klart sämst stabilitet. Dett visar också VKV:s egna siffror på stabilitet med tom kajak vid 0 och 25 graders lutning. Lisa har där högre stabilitetsvärden än Måsen Offshore. Anmärkningsvärt är att Offshore faktiskt har aningen sämre(!) slutstyvhet (stabilitet vid 25 graders lutning) än Elite.


Jag håller med om att höftstödssitsen till Måsen inte verkar vara optimal. Den borde haft en mindre fyrkantig profil i hörnen, så att den kunde vara lägre i mitten.


MVH


Peter Ask
 
Jeg bruker en modifisert U-Sits fra VKV i min
Seagull Elite - denne er i utgangspunktet så lav som
det går mot metallskinnen i bunnen og gir en utmerket
hoftestøtte. Jeg har i tillegg laget min egen pute
av tykk seilduk og borelås i front. Denne fyller jeg
med tynne plater av polypropylen (myk type som ikke
trekker vann) til jeg har den ønskede sittekomfort.
Etter et par turer er sitteputen formet etter min
figur og gir en nydelig varme på kalde dager.
Jeg anbefaler ikke luftputen fra VKV - denne blir
for høy og er lett å punktere.
Jeg har ikke testet sitsen i Buccaneer - men
prøvde nylig en Sibir Expedition modell 2000. Denne
sistesn føltes for vid for meg og ga ikke nok støtte.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...