förvärmning av explorer 11 + ljudnivån?

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hur länge tar förvärmningen av explorer 11 när det körs på bensin å även förvärms med bensin?
Vad skiljer i tid när tempen är -20 eller +20?
Är förvärmningen på primus nya MFS kök mycket snabbare?


Undrar oxå om explorer 11 är mycket tystare än konkurenterna, tänker främst på primus MFS å coleman peak 1


Johan
 

Magnus

Gäst
Förvärmning + ljudnivå

Hej, Johan

Jag har ingen personlig erfarenhet av explorer II men av kök med liknande konstruktion samt av Optimus 00, Primus MFS och MSR wisperlight.

Personligen har jag inte tagit tid på förvärmninen efter som jag anser det vara ointressant. Optimus skall dock kräva något längre tid än MSR och antagligen MFS. Vad jag vet skall coleman inte kräva någon specifik förvärming men har ingen erfarenhet och konstruktionen som sådan gör att jag inte skulle fundera på att köpa den.

En viktigare del för mig är snarare hur enkelt det är att packa upp och ner köket. Med t.ex optimus hunter/hiker/ranger går det snabbare att komma igång med matlagningen och att packa ner efteråt = tidsvinst. Med dessa kök slipper man i hög grad desutom att få sot på händer och prylar = tidsvinst + praktiskt. Tyvär är de relativt tunga och man får inte flyga med dem (pga att man inte får ta bränsleflaskor med på flyg).

Ljudnivå - Optimus är märkbart tystare än t.ex. MFS men alla bensisn/fotogen kök låter mer än trangias spritkök

Primus MFS är ett gott alternativ till Optimus II:
+ Inget sot och ingen förvärmning på sommaren om man kör på gas
+ Enklare att sätta upp
+ Enklare att undvika att få sot på händerna pågrund av den inbygda "vindskärmen"
+ Bättre kastrul stöd
- Går inte att använda med trangia utan kraftig modifikation
- Dyr. Ett alternativ är att köpa optimus II + ett enkel gaskök.
- Sämre reglering = längre avstånd från ventil till brännare: tar längre tid från att man skruvar till att man ser förändringen.
  
Alla kök har sina nackdelar men alla kök har inte fördelar.

MvH

Magnus

   
 
Förvärmning etc.

Förvärmningstiden är mer beroende av vind än temp. Sträva alltid efter att få ett så vindskyddat läge som möjligt. Magnus (se föregående svar) har bra koll, i synnerhet hans slutkläm är guld värd. Läs och Lär!

Mvh Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Medicin No. 11 EXPLORER Multifuel Expedition Stove + TRANGIA Friluftsmat 8
412 tips till explorer Friluftsmat 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...