Fryst viltkött, hållbarhet

Bör kunna ätas

Innan jag blev vegetarian så åt jag i princip bara vilt. Så länge man har vakumförpackat eller hållit köttet tätförslutet så bör den hålla i 2-3 år och ibland mer.
 
Jag har älgstek och hjortstek i frysen från 2017. Tror ni att detta är ok att äta? Eller hur pass länge håller sig denna typen av magert kött i frysen?

Inga problem, ibland dyker det upp någon överraskningen nere i frysen. Har aldrig haft problem med älgkött som varit 5-6 år gammalt. Är inte förpackningen helt tät så kan det börja frystorka på ytan vilket kan skäras bort.
 
Inga problem, ibland dyker det upp någon överraskningen nere i frysen. Har aldrig haft problem med älgkött som varit 5-6 år gammalt. Är inte förpackningen helt tät så kan det börja frystorka på ytan vilket kan skäras bort.

Enig. Det håller läääänge. Jag har ätit iaf 8 år gammalt viltkött. Och ev frostskador är bara att skära bort.
Skulle aldrig komma på tanken att kassera kött bara för att det gått en viss tid utan att först ha prövat. Oavsett om jag jagade (vilket jag gör) eller inte.
 
Hittade den här infon på viltkött i frysen. Känns som att försäljare håller sig inom "better safe than sorry", skulle nog våga äta det ett par månader efter bäst före.
 

Bilagor

  • IMG_1341.jpg
    IMG_1341.jpg
    45.2 KB · Visningar: 296
Det som brukar ske är att det blir "frysskadat" på ytan och att fett kan få lite härsken smak.

Jag har ätit viltkött som var två år och det smakade utmärkt.

Så provsmaka är mitt tips.
 
Kött som är vacuumpackat har hållbarhet mer än 2 år med råge om inte vacuumet har släppt för då är det bara att tillaga det snarast.:)

I em har vi styckat 2 vuxna älgar fördelat på 13 man.:) Bara köttfärsen blev +9 kg/person och många fina stekar samt att jag tog med mig lite märgben till älgköttsoppa.:)
Allt är vacuumpackat och ligger i frysarna.:)
Det finns 3 frysar i vårat hushåll.:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
F.Johansson Skaldjur bytes mot viltkött Jakt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...