Rökning i Trangia?

Hej,

Sneglat en del på aburöken och liknande, visst borde det på ett enkelt sätt gå att röka i ett trangia?

Visst blir det litet men för att röka små fisk borde det väl fungera? Vill inte släpa med mig en rök upp på fjället.

Tänker att man lägger spånet i en liten folieform i botten på en av grytorna för att det inte ska bli svårdiskat. Sen ett litet distansgaller för att fisken ska komma upp en bit. Då är det bara folie, rökspån och ett litet galler som blir extrapackning förutom gas.

Någon som har testat liknande? Har tyvärr inte provat att röka i abu-röken men principen borde väl vara densamma.

Gas går såklart åt men småfisk ska väl vara klara på 10-15min.

Finns inget färdigt vad jag kunde hitta.

/Gustav
 
Visst fungerar det! Använd stekpannan som lock och ventilera vid behöv. Röktiden du angav stämmer ganska bra! Tänk bara på att spånet ska helst vara "på botten" så det glöder ordentligt..


..sent using tapatalk
 
Abu-röken är gjord av rosfritt stål! Trangiakastrullen är gjort av aluminium! tror inte det är särskilt lyckat att använda aluminiumkastruller på de sättet. Har du duoasalkastruller går det säkert bra eller om du hittar några andra rostfria kastruller!
 
Det går alldeles utmärkt o röka i trangian. Jag rökte nyligen 3st mindre öringar.
Enda nackdelen är att det blir enormt skitigt, försökte klä in de med folie men jag hade nog en kass lösning.

Mvh Sven
 
Funderar på om man kan vända på steken och ha ett rostfritt lock/bricka nederst där spånet ligger. Förstår att det blir skit även av röken men inbillar mig att fastbränt spån är det värsta. Då är det bara bricka/lock i rostfritt som tillkommer.

Se denna skiss:
 

Bilagor

  • rökskiss.jpg
    rökskiss.jpg
    24.3 KB · Visningar: 861
Hittade inget på secondhand men funderar på att byta plan och istället använda en sån här:

http://www.clasohlson.com/se/Matlåda/34-2917

Den är dessutom lite mer fiskformad och i den kan jag packa ner galler och rökspån vilket borde ge slutvikt på ca 400g. Ska bara se till att borra upp ett justerbart spjäll också.

Inte lika lätt men sannolikt bättre på plats och kan användas direkt på eld/glöd också utan balanseneringen är perfekt.
 
Matlådan som du länkade till på Clas Ohlson brukar finans på loppis där jag bor för sådär 25 kronor då den är i rostfritt stål, och för 10-15 kronor då dom är i aluminium.

Letade lite och ”hittade” denna på Rusta http://www.rusta.com/se/roklada-p62351233.aspx

Men jag förstår inte hur man ska använda den. Ska man ”bara” lägga fisken ovanpå?

/Per
 
Röker du inte i 4,5 l lägerkitteln blir det till småfisk och styckat.
Rökgaller kan du böja till ett av insektsrostfrittnät och cykelekrar, nätet finns i bygghandeln, cykelhandlarn har ekrar om du inte har ett skrothjul från fyndcontainern. Rf ekrar rekommenderas.
FM hade tidigare i matsalarna en smal rf bricka, kolla med överskottsbutiker.
Det går att röka i försvarets gröna regnkappa om man sen står ut med doften.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...