Göra egen turmat?

Satt och kollade runt på forumet och blev nyfiken på att torka egen mat, och framförallt på konceptet "Freezer Bag Cooking". Tänkte mig en kombination av dessa, vilket borde resultera i en slags hemmagjord turmat i portionspåsar, bara att hälla på kokande vatten och äta. Av någon anledning (t.ex. namnet :)) så känns det dock inte som att fryspåsar är gjorde för att hälla kokande vatten i, tänkte därför kolla vad de lärda på Utsidan rekommenderar för påsar! Det bästa vore ju såklart nåt som liknar turmatspåsarna (REAL, Wildlife, etc) - men finns det att köpa??
 
Om du "värmetorkar" maten hemma brukar det kräva lite mer tillagning än t.ex Real. Först blötläggning i ett par timmar sedan koka upp och dra i några minuter medan man tillagar pasta, ris, nudlar, mos. Därför anser jag att idén med "tillsätt kokande vatten i påsen" går bort, i alla fall för min del.

Soppor mm. som är att bara tillsätta kokande vatten häller jag på vatten i kåsan och äter.

/Ulf
 
Har du provat?

Måste bara fråga Magnus: Har du provat? Att hälla kokande vatten i fryspåsar alltså... Jag vet inte själv, men det är ju inte så svårt att kolla! :)
Annars kanske en sån här plastlåda med tättslutande lock kan fungera. Det brukar stå på dom vilka temperaturer dom klarar, oftast -40 till +120 eller nåt sånt. Anledningen är ju att man ska kunna ha en färdig portion mat i frysen, som man sen direkt mikrar... Då kan man ju lämna tallriken hemma, om man nu brukar ha med en sån, och använda lådan att äta ur.

Hade, mvh Robban.
 
Jag köpte "frys/kok/micropåsar" på coop i år. Annars har de vanliga fryspåsarna hållit de gånger jag har testat. Eventuella lösgjorda gifter kan jag dock inte uttala mig om.

Varma koppen+couscous tillhör de rätter som jag har tillagat på det sättet förr. I år har jag fått något slags ryck och torkat en massa grönsaker och beef jerky, köpt frystorkad kyckling och räkor från mountain house, och tänkte blanda litet trevliga maträtter alldeles själv.
 
Måste bara fråga Magnus: Har du provat? Att hälla kokande vatten i fryspåsar alltså... Jag vet inte själv, men det är ju inte så svårt att kolla! :)
Annars kanske en sån här plastlåda med tättslutande lock kan fungera. Det brukar stå på dom vilka temperaturer dom klarar, oftast -40 till +120 eller nåt sånt. Anledningen är ju att man ska kunna ha en färdig portion mat i frysen, som man sen direkt mikrar... Då kan man ju lämna tallriken hemma, om man nu brukar ha med en sån, och använda lådan att äta ur.

Hade, mvh Robban.

Nix, har inte provat. Antagligen håller de, jag är mest skeptisk till eventuella läskiga kemikalier i plasten som löses upp. Självklart kan man ha grejerna i en vanlig lunchlåda och blanda däri, eller helt enkelt dirket i kokärlet. Anledningen till påsar är ju att man (jag) är lat och inte vill hålla på o diska efter varje måltid... :)
 
Hej.

Håller med om att hemmatorkad mat (i alla fall kött) behöver mer än bara kokande vatten. Häll på lite varmt vatten i plastpåsen när du dricker kaffe på fikapausen och sen när du ska äta lunch är det bara att koka köttfärssåsen (eller liknande) i hop med snabbmakaronerna och i några minuter. klart! mums!

...För att återgå till ämnet så har jag provat återförslutningsbara påsar av olika fabrikat och de har alla funkat att hälla kokande vatten i. Däremot går de ibland sönder om de ligger och nöts i packningen. Jag brukar använda zip-påsar till frukostblandning (gryn-torkad frukt-pulvermjölk etc) och då brukar jag bara slå på kokaknde vatten och låta stå i ca 5 min. funkar utmärkt, men man blir lite sur om det visar sig vara ett hål på påsen! (glöm inte att packa ner silvertejpen ;) ) --> Alltså, Kolla efter en så kraftig påse som möjligt.

Tipsa mig gärna om goda recept på bra hemmatorkad mat!

//m
 
Tipsa mig gärna om goda recept på bra hemmatorkad mat!

Ett recept som jag har hittat på själv och är mycket nöjd med.

/Ulf

Thai kycklinggryta:
Räkna 1 - 2 kycklingfilé per person (beroende på storlek på kycklingen och personen). Koka eller stek kycklingfilén i ugnen i 175 grader, skär sedan i tunna skivor (3-5mm) och torka. Torka även röd paprika och lök, räkna ungefär en halv av varje till 2 pers. Blanda även i 2-3 limeblad för smakens skull, finns att köpa färdigtorkade.
Blötlägg kyckling, lök, paprika och limeblad. Koka upp tillsammans med en tärning kycklingbuljong och kokosmjölkpulver motsvarande ½ burk, smaksätt med röd curry (1-2 tsk) och eventuellt vitpeppar. Servera gärna nudlar eller ris till.
 
Om köttet och grönsakerna behöver flera timmar i vatten för att bli ätbara så har ni torkat dem för länge. Kött ska inte torkas längre än att det blir precis torrt men inte mer. Grönsaker behöver inte vara helt torra.

Har man torkat rätt så räcker det att ha dem liggande i grytan i kallt vatten cirka en kvart innan man kokar upp vattnet. Det enda som inte funkat så för mig är potatis, men jag har antaligen skurit den i för tjocka skivor, enligt ett tips i tråden Torkad kycklingfilebitar ? som just nu tar upp samma frågor.
 
...jag är mest skeptisk till eventuella läskiga kemikalier i plasten som löses upp...

Det undrar jag om det är någon risk för, fryspåsar är gjorda av polyeten (kol och väte) och det skall väl inte vara någon risk med det materialet.

Inspirerad av en annan tråd skickade jag en fråga till Toppits om det fanns några risker att koka* mat i deras påsar men fick aldrig svar tyvärr.

*Man kan ju ha omelettröra i en påse som man lägger i vatten som får koka upp, efter några minuter har man en färdig röra som hälls upp på tallrik.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.