Vem får äta?

Det kommer en ny sorts ostron på västkusten.
De nuvarande, klassiska hör till markägaren Men vad gäller för de nya japanska, de borde ju klassas i nivå med "mördarsniglar" om de hotar våra "svenska" ostron och då gör vi ju mark ägaren en tjänst när vi äter upp "parasiterna", dvs den nya ostronsorten.
Se artikel http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=420792
 
Tror inte det...

Nä jag fegar ur på att testa det!
Skyller på att jag bor för långt från Västkusten för att testa, bor i Eskilstuna (Phui, där klarade jag mig!). men finns det inga modiga, dykande medlemmar på västkusten som kunde testa?
Jag lovar att skicka en sockerkaka med en fil i om det går åt skogen...
 
Man skulle ju kunna plantera ut sina egna patenterade ostron (genetiskt modifierade så att man kan spåra dem),sedan kan man åtala alla markägare som plockar dem.
 
Då blir man nog själv blir åtalad för att ha satt ut genetiskt modifierade organismer utan tillstånd.
 
Ang. ostron

Njuter av ostron så ofta jag kan och skulle nog plocka om tillfälle bjöds. Visst bör man tar kontakt med ägaren och frågar först. Men anser även att någon form av uppmarkering borde göras om ägarna bedriver en ekonomisk verksamhet och vill freda beståndet innom ett område. Förstår inte varför rättsläget måste vara oklart tills dess någon lagförts och domstolen uttalat sig? Vad som gäller borde kunna fastställas genom en tolkning av berörda myndigheter!
Minns hur jag som barn plockade hinkvis med fullmatade blåmuslor på västkusten som vi sedan kokade och åt. Helt underbar mat men kanske var även det ett lagbrott?
 
Rättsläget är inte alls oklart. Det är bara sedvanligt journalistiskt trams. På allmänt vatten är fisket fritt för svenska medborgare. Svenska medborgare har även rätt till visst fiske på enskilt vatten längs kusterna och i de stora sjöarna. Fisket efter ostron på enskilt vatten är dock förbehållet innehavaren av fiskerätten. Plocka blåmusslor får man göra , så det behöver du inte oroa dig för. från legal synpunkt i alla fall.
 
Rättsläget är inte alls oklart. Det är bara sedvanligt journalistiskt trams. På allmänt vatten är fisket fritt för svenska medborgare. Svenska medborgare har även rätt till visst fiske på enskilt vatten längs kusterna och i de stora sjöarna. Fisket efter ostron på enskilt vatten är dock förbehållet innehavaren av fiskerätten. Plocka blåmusslor får man göra , så det behöver du inte oroa dig för. från legal synpunkt i alla fall.

Fritt fiske med handredskap då va? Du får ju inte börja tråla eller sätta ut laxfällor hur du vill :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.