vatten och tillsatser

Ska man blir trött på att de besprutas med vatten eller det faktum att det alltid ska tas upp i medierna när det sker?
 
hej
själv blir jag trött på att det får förekomma överhuvudtaget, köper jag fisk vill jag ha fisk och inte vatten. köper jag "färsk" juice vill jag inte ha 11 månader gammal köper jag pålägg vill jag inte ha en kemikalielista etc etc ;)
vänligen nils
 
Oftast kan man väl läsa innantill på förpackningen för att undvika att bli "lurad", som i fallet med juice. I andra fall kan det, rent praktiskt, kvitta. Som in fallet med den ommärkta köttfärsen. Köttfärs som är en eller två dagar gammal går finfint att äta. Att vi slänger ätbara livsmedel bara för att det står fel siffra på dem är en långt större skandal.

Men man får såklart inte ljuga för konsumenterna. Det ska stå på fisken vad som är fisk och vad som är vatten. Annars förstör man ju den upplysta konsumentens möjlighet att välja själv om köttfärsen, fisken eller juicen är värd att köpa.
 

avslutad210712

Gäst
Brukar ibland kolla på kyckling och jag har för mig att jag sett mellan 5-30% "marinad", dvs mest vatten, i fileerna. Så den skenbart billigaste kycklingen är definitivt inte den billigaste om man räknar på hur mycket kyckling man får. Fast å andra sidan minskar den mest vattenfyllda mest i vikt när jag torkar den så den kanske är bäst ändå............
 
Brukar ibland kolla på kyckling och jag har för mig att jag sett mellan 5-30% "marinad", dvs mest vatten...

Jag har inte exakt siffra men "lagen" tillåter 17% vatten i kycklingfiléer och de som i tester brukar få bäst resultat (även på smak) ligger på 17%. De övriga på upp till 40%.

Själv ogillar jag filéer, tycker låren är bäst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Iggle konservera/lagra vatten? Friluftsmat 82
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Torkning Friluftsmat 12
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färskvaror och fett Friluftsmat 48
Damberg Friluftsmat utan tillsatser - Färdiga mixer Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.