Friluftsmat från Lidl?

jag gillar att räkna på grejer.. ofta kommer man till intressanta slutsatser när man verkligen sätter sig ner och räknar, ofta visar det sig att lågprisvarorna är dyrare än märkesvarorna, inte alltid men ofta.. snabbnudlar är ett grymt exempel på dyr man med obefintligt innehåll förutom transfetter..
 
hej
man brukar väl vanligtvis få vad man betalar för...; )
men när det gäller lidl så måste jag nog erkänna att jag inte handlar där pga ideologoska skäl,..
faktiskt enda stället jag bojkottar ,men men, däremot fördömer jag inte andra som vill handla där utan var och en måste ju titta i plånboken och kylskåpet och bestämma själv

vänligen n
 
konstigt men så är det
Egentligen är det inte alls konstigt. Hjärnans uppfattning om smaken styrs av miljontals andra sinnesintryck än enbart de få som förmedlas via smaklökarna. Det finns mycket forskning om den saken. Det konstiga är att vi människor fortsätter att hålla fast vid tron att det bara är smaklökarna som har betydelse.
 
Vättlefjäll;354011 sa:
Skulle du kunna utveckla detta o kanske avslöja den ideologiska bakgrunden till bojkotten?
Tänkte precis fråga detsamma. Jag har inte följt med i någon diskussion om Lidl, delvis eftersom de inte har etablerat sig här, men vill gärna höra de ideologiska skälen till att inte handla där.


Edit: Tog lite tid på mig att skicka detta, så du hann svara ser jag nu, men utveckla dig gärna mer.
 
Senast ändrad:
bambi på hal is

hej
njae
vill nog inte utveckla min motvilja, blir antagligen bara en pajkastning där jag blir överköd av nån vältalig lidlanhängare.
vill nog helst fortsätta vara lite tjurskallig så där lite för mej själv men det kanske finns någon annan lite lagomt bråkig som kan ta över stafettpinnen???
vänligen n
 
hej
njae
vill nog inte utveckla min motvilja, blir antagligen bara en pajkastning där jag blir överköd av nån vältalig lidlanhängare.
vill nog helst fortsätta vara lite tjurskallig så där lite för mej själv men det kanske finns någon annan lite lagomt bråkig som kan ta över stafettpinnen???
vänligen n


*räcker upp handen och vrålar*

LIDL E ETT JÄVLA SKITFÖRETAG!!!!
 
Var inne på Lidl häromdagen och såg några påsar som heter "Riso Fino". Det trevliga med dessa var priset, jag tror de kostade 8.90 kr styck. När jag sedan tittar på energiinehåll ser jag att Lidl uppger detta till ungefär 300 kcal per portion (160 g). De uppger även energiinnehåll per 100 g färdig rätt till 150 kcal. Man ska tillsätta 5 dl vatten och låta det koka i 5 minuter. Då borde väl slutvikten färdig rätt hamna på 650 g (om man räknar med att 10 gram vatten kokar bort. Nu tror inte jag att man kan öka energiinnehållet genom att tillsätta vatten. Lidl är antagligen inte så jättebra på detta med att uppge korrekt energiinnehåll, och egentligen är det väl endast intressant för bantare och friluftsmänniskor som då vill att energimängden ska ligga i varsin ända av en skala.
Tillverkare är Lidl Stiftung och smakerna jag hittade var Mixed Vegetables mushrooms och Chiken Curry.
Påsen är betydligt klenare än de påsar som "vanlig" friluftsmat säljs i. Kanske något tunnare än Knorr Spagetteria. Men jag tror säkert att den fungerar till att hälla varmt vatten i för att sedan förslutas. Är det någon som testat och vad tycker ni? Är det bra så skulle mitt matkonto kunna minskas betydligt under min Nord till Syd vandring.

Under tre veckors cykling i Norge levde jag bara på Lidl frystorkat som basmat och tyckte det var helt ok. Under en nio dagars vandring levde jag likaså på dessa billiga packet. Tycker det är helt ok då de är billiga och ej tar någon plats med låg vikt, det jag ska göra nästa gång är att blanda i lite fiberrikt knäckebröd, sedan blir man ju alltid sugen på något annat efter en tid med för ensidig kostintag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.