Energimängd i frystorkat

Det där känner jag igen, maten delas lika fastän vi bränner olika. Minns en tur där jag innan turen drog matlistan uppåt och en medföljande tjejkompis nedåt. Väl ute på tur var hon däremot noga med att dela lika ;) Nu för tiden brukar jag och min sambo lösa det med att jag häller i extra pasta/ris i min portion torrfoder, om vi äter sånt.

När sambon och jag var uppe sist körde vi med häll-vatten-i-påse-mat och det var då som han fick ta en smörgås. Men när jag var yngre och vandrade med brorsan så delade vi lika, men då så var vi lika stora (fastän han var två år yngre...) så jag känner igen mig i det du skriver. Men inga skuldkänslor, vi bar ju hälften var...

Det där med att dela lika sitter nog i från barndomen. Jag kommer ihåg lördagskvällar framför tv:n då vi fick läsk. Mamma ställde fram tre glas med olika volym och vi hälde i så att ytan var på samma höjd. Det tog något år innan vi förstod varför hon log. Efter det så blev det viktigt med likadana glas.
 
"Blev lite nyfiken på hur du räknat ut din troliga energiförbrukning? Har funderat på hur mycket energi det går åt vid turer som du beskriver, bergsbestigningar eller dylikt.

Det är en ganska grov uppskattning, men delvis är den baserad på Arméns överlevnadshandbok som anger att hård marsch, tungt arbete kräver ca. 700 kcal/timme. Som sagt, det är ingen exakt vetenskap, utan mest en uppskattning.

Mvh /Joel
 
Man kan lätt räkna med att förbränna flera tusen kalorier per dag när man är ute. Jag har haft med pulsmätare på några turer samt vid cykling, som ger en uppskattning av kalorieförbränning. Några exmpel är (för mig som väger 90kg):

- Tuff vandringsdag i Alperna (med turutrustning) , 1800 höjdmetrar: ca 7000kcal
- Vätternrundan: ca 10000kcal
- 'lagom' vandringsdag i fjällen, ca 4000kcal

Mån får också lägga till lite för basförbrukning, vilket blir troligen högre på vinter.

Om man inte äter tillräckligt med protein då bryter kroppen ner muskler, vilket man helst vill udvika. Dessutom har kroppen mycket begränsade reserver av kolhydrater jämfört med fett, så jag tror att det bästa är att lägga vikt på kolhydrater och protein, trots att de innehåller mindre energi per gram. Jag har dock inte helt löst hur man ska göra detta i praktik än! :)
 
Om man inte äter tillräckligt med protein då bryter kroppen ner muskler, vilket man helst vill udvika. Dessutom har kroppen mycket begränsade reserver av kolhydrater jämfört med fett, så jag tror att det bästa är att lägga vikt på kolhydrater och protein, trots att de innehåller mindre energi per gram. Jag har dock inte helt löst hur man ska göra detta i praktik än! :)

Det stämmer väl inte? Såvitt jag vet är det vid brist på kolhydrater som kroppen bryter ner protein (eftersom citronsyracykeln kräver kolhydrater). Sen är det klart att kroppen normalt "byter ut" en viss mängd protein varje dygn, men det rör sig inte om några enorma mängder.


Kolhydrater bör man inta jämnt fördelat över dygnet (just eftersom det inte kan lagras särskilt bra i kroppen), protein äter man lämpligen mest av på kvällen (eftersom den största återhämtningen av protein sker vid vila). Sen får man som sagt var fylla på med fett för att få upp energimängden i maten. Så länge man håller blodsockret uppe och håller måttligt tempo så klarar kroppen att använda fett som bränsle.
 
Det stämmer väl inte?
Helt riktigt, det stämmer inte. Kroppen bryter ner protein till energi först vid brist på kolhydrater OCH brist på fett.

Däremot används proteiner för att skapa muskelceller, så om man får i sig för lite proteiner kan inte ny muskelmassa bildas.

----

Att få i sig så stora mängder energi är inte lätt. Om man fyller ut maten med kolhydrater eller fett spelar ingen roll, förutom för smak och möjligen vikt (men om man drar pulka har väl inte det så stor betydelse?).

Först och främst gäller det att äta många mål: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, kvällsmål och kvällsfika.
Sedan gäller det att fördela kalorierna så jämt som möjligt över måltiderna eftersom det kan vara svårt att orka att äta så mycket åt gången som krävs vid vissa måltider om de är större än de andra. De flesta sover bättre om kvällsfikat inte är så stort, så det bör vara mindre.

Ett förslag är:
Frukost + kvällsmål: Dubbel portion havregrynsgröt med blåbärssoppa, nötter och torkad frukt. Två skivor wasasport med smör och lämpligt pålägg. Energikaka, sportdryck.
Lunch+middag: 2 påsar frystorkat + 2 portioner pasta, ris eller olika gryner med en ordentlig klick smör. Två skivor wasasport med smör och pålägg. Energikaka, sportdryck.
Mellanmål: Välling med mysli, nötter och torkad frukt. Två skivor wasasport med smör och pålägg. Energikaka, sportdryck.
Kvällsfika: Chokladdryck, två skivor wasasport med smör och pålägg. Torkad frukt.
Mellan målen kan man äta lite choklad, digestivekex, russin mm.

Jag har inte räknat exakt men detta borde bli uppemot 7000 kalorier.
 
När jag cyklar eller paddlar långt använder jag Vitargo som är en kolhydrats pulver dryck som är betydligt effektivare än vanlig sportdryck! Min erfarenhet är att jag bara på den kan hålla högt å jämnt tempo under lång tid utan annat mat intag!

/Janne
 
Helt riktigt, det stämmer inte. Kroppen bryter ner protein till energi först vid brist på kolhydrater OCH brist på fett.

Hur fungerar citronsyracykeln med fett när det inte inte finns kolhydrater?

Det jag har lärt mig är som sagt var att för att kroppen ska kunna spjälka fett till glukos (krävs som bränsle till hjärna och lungor) så behövs en liten mängd kolhydrater som "katalysator" (för ett av stegen i citronsyracyklen).

Dessutom är det bara glycerolet i fettet som kan omvandlas till glukos, fettsyrorna kan det inte. Så när det är slut på glycerol och kolhydrater så måste kroppen börja bryta ner proteiner för att få loss glukos till hjärna och lungor.

För musklerna är det annorlunda, de kan använda acetat som bränsle (ATP-syntetisering).
 
Hur fungerar citronsyracykeln med fett när det inte inte finns kolhydrater?

Det jag har lärt mig är som sagt var att för att kroppen ska kunna spjälka fett till glukos (krävs som bränsle till hjärna och lungor) så behövs en liten mängd kolhydrater som "katalysator" (för ett av stegen i citronsyracyklen).
Detta stämmer med det jag också läst, men hur alla enzymer och andra ämnen som är en del av citronsyracykeln bildas och kan bildas, är ju jättekomplext, så jag vet inte om det är hela svaret.

För en tur på fjället där man har mat med sig är det ju dessutom ingen risk att man får i sig så lite kolhydrater att processen inte fungerar, även om man inte klarar att täcka dagsbehovet av kalorier.

En läkare i Västerbotten gjorde en undersökning för säkert 20 år sedan där han lät ett antal friska personer gå på tur på fjället (vill minnas att det var på vintern) med för lite mat i flera veckor. Han undersökte under turen vad som skedde i deras kroppar. De gick ner mycket i vikt, tappade först fett och sedan muskelmassa. Tyvärr minns jag inte resultaten i detalj, men han visade på hur kroppen först använde kolhydrater, sedan fett, sedan protein och när inte heller det räckte även kunde omvandla vitaminer, mineraler och andra så kallade spårämnen till energi.
 
Alltså man jagar ju alltid ett högt kaloriintag när man är ute. Det borde väl funka utmärkt med någon gainer dryck i pulver som ex mellanmål? i vissa drycker finns det mellan 1000-1500kcal per portion.
 
Han skriver ju iofs "per portion"... Men vet ju inte hur stora portionerna är.

Men som sagt var, kolhydrater innehåller 4 kcal/g, fett är 9 kcal/g. (Och protein 4 kcal/g, men egentligen innehåller det mer, men kroppen kan bara tillgodogöra sig 4 kcal/g.)

Så 1000 kcal kolhydrater är alltså 250 gram (250 gram socker t.ex.). Men jag vet inte om jag skulle räkna nåt som innehåller 250 g socker som "en portion"....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
rimn Favoritmärke frystorkat? Friluftsmat 3
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Wikinggirl Finns det frystorkat utan palmolja? Friluftsmat 24
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Dr manne Frystorkat billigast? Friluftsmat 2
Mansson Frystorkat Friluftsmat 22
arjaeli Trött på frystorkat Friluftsmat 9
Mattias1981 Frystorkat på termosvatten?? Friluftsmat 13
Northstar LCHF och frystorkat? Friluftsmat 34
johan.l Någon som testat Travellunch Frystorkat? Friluftsmat 7
avslutatmedlemskap150605 frystorkat som är riktigt gott samt är riktigt billigt Friluftsmat 90
kjpil Matschema för frystorkat Friluftsmat 0
Stuvarn Vägra frystorkat :-) Friluftsmat 9
Kung Stalle Var köpa billigt frystorkat? Friluftsmat 17
oscar jensen Frystorkat utan smakförstärkare Friluftsmat 29
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Alexander85 Hur görs frystorkat? Friluftsmat 22
Tigger Laga frystorkat utan värme! Friluftsmat 24
Razzle-Dazzle hur länge håller sig frystorkat? Friluftsmat 2
Lennart Hedvall Frystorkat vin Friluftsmat 31
ptte frystorkat? Friluftsmat 2
hedencrona bortom frystorkat Friluftsmat 12
Schneeberger Frystorkat på termosvatten? Friluftsmat 2
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
annerborn "Utekokboken" & "Bortom frystorkat" slut hos förlagen. Friluftsmat 4
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
Roddjer Frystorkat Friluftsmat 0
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
Jag vill inte äta frystorkat till middag Friluftsmat 4
Kan frystorkat bli gammalt? Friluftsmat 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...