Tomat i pulverform?

Ja nr 2

Jag köpte en gång nån slags tomatpulver på någon kryddförsäljningtillställning.
Det var ganska bra att göra pastasåser med tex...
Vad ska du ha din torrtomat till?
 
Så löd inte den första frågan, du frågade bara om dess existens.

En slögoogling på tomatpulver visar att det finns att tillgå i Norge bl.a.
 
Smeta ut tomatpuré på smörpapper på plåtar, torka i ugnen, rör om och fördela till pulver så det torkar jämnt. Sök på utsidan för detaljer, tror torktemp ska vara ca 60gr. Varmluftsugn ett plus.
 
Torkade tomater möglar tydligen i rumstemp.

Det har jag inte hört förut, men du syftar kanske på typ soltorkade tomater? De är ju ofta torkade hela (eller i halvor?)

Sist jag torkade tomater så skivade jag och torkade i "torklåda", de blev snustorra och smulades söndar lätt så det skulle nog gå bra att göra pulver av dem. Men det går ju åt rätt många tomater för att få vettig mängd så torka pure är nog effektivare.
 
Soltorkade tomater?
Sånna på påse och inte i olja alltså, går väl att göra pulver om det nu är det man är ute efter, trevligt att bara hacka annars.
 
Jag har också kört med torra soltorkade tomater. För såser är de kanske inte nåt vidare (då är nog pulver eller puré överlägset), men det är en riktigt bra ingrediens i de flesta ute-maträtter (Strövargodis undantaget).

Att de skulle mögla i rumstemperatur har jag aldrig märkt. Det är väl bara att låta bli att skita ner dem med mögelsporer och fukt, som med allt annat? De förvaras ju i rumstemperatur i butik.
 
nu hittade jag pulvret jag använde för några år sedan.
Sås Napolitane
det syns här: http://www.alpnaering.com/mat.asp

5145_Sauce_Napolitaine.jpg


"Italiensk pastasås med fin tomatsmak. Använd den som den är till olika sorters pasta, eller tillsätt i din egen köttfärsås. God som tomatsås på din hemlagade pizza. Gluten och laktos fri."

Men jag vet inte hur man kan köpa det. Kanske måste man hitta ett sånt hemskt homeparty att gå på....
Och det är ju inte ren tomat, utan tomatsås.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.