Hemgjord Gel

Man får nog välja om man vill ha ren glukos med ganska mycket vatten för att det inte skall kristallisera, eller så får man acceptera mer eller mindre inblandning av fruktsocker om man vill ha det mera koncentrerat och med mindre vatteninnehåll. Man kan iofs prova med pektin, gelatin och andra konsistensgivare för att det som ev. kristalliserar inte skall sedimentera sig i botten etc. Man kan också prova med stärkelsesirap (som är en blandning av olika sockerarter med stor andel glukos och maltos, nedbruten från stärkelse med enzymer och kallas också för glukossirap) denna används just för att förhindra kristallation av sackaros(rör/betsocker) i godis. Skulle inte förvåna mig att gelen man köper dyrt är just till stor del just glukossirap...

(Apropå fruktsocker gentemot pasta, vill man ha högt GI så skall man satsa på torkade dadlar, nära dubbelt så högt som russin av dom tabeller jag har sett hittils)

Även om fruktsockret måste passera levern innan det är användbart för musklerna, så gissar jag att det handlar bara om någon minuts skillnad i respons (noterade just att fruktos kan tas upp av cellerna snabbare ur blodbanan än glyckos då fruktos inte kräver insulin för detta enl. wikipedia. Om det fungerar för musklerna på kort sikt vet jag inte - men kan vara en av förklaringen till lågt GI - som bara tittar på glykos-halten - förutom fördröjningen och utslätningen över tiden mha processningen i levern) .


Det här är nu lite spekulation från min sida, men kör man med sirap eller invertsocker (syrakokad strösocker enl. tidigare inlägg) med 50%/50% av varje så är det ändå ganska rejäl dos druvsocker man får i klunken och påbörjar processen sas. och därefter fyller av levern konverterade fruktsockret till druvsocker på allt efter - vilket borde vara en fördel i uthållighetsövning där i mina ögon sockerförsörjningen borde vara jämn och inte kommer med hög topp och djupa dalar som det lätt blir med intag av ren glukos.). -

Kör man med bet/rörsocker så är det ytterligare en spjäkning som skall göras i magen (vilket först sker i tolvfingertarmen och påbörjas inte att tas upp redan i magsäcken på samma som glukos/glukos) vilket fördröjer responsen ytterligare.
 
Maxim Energy Gel innehållsförteckning

Så här står det på en förpackning jag hittade hemma i skåpet: Glugossirap, vatten, smakämnen konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbenzoat). Jag öppnade den på Vasaloppet 2006, men den smakar fortfarande bra. Måste vara därför den kostar 30kr/100g. Vad kostar sån sirap i handeln, utan extra vatten och smakämnen altså?
 
!!!

jag vill tacka xxargs (Torbjörn Ekström) för hans mycket bra och faktarika inlägg i en fråga han tydligen är mycket insatt. Kanske är du biodlare?

Tyvärr är allt för många snbba i kritik av inlägg, men hur många får beröm för sina faktaspäckade dito?
 
enligt Wikipedia så går fruktsocker från blodbanan till cellerna betydligt snabbare än glukos då den inte behöver insulin för processen, samt att den måste gå via levern för att omvandlas till druvsocker gör att det kanske inte blir en 'topp' på samma sätt som ren glukos.

Nu finns det säkert celler i kroppen som hjärnan och kanske muskler som inte vill ha något annat än just glukos för sitt normala arbete.

---

Skall man ha hög GI så verkar torkade dadlar vara en god kandidat - nästan dubbelt mot russin av dom tabeller som jag hittat.


---

Förutom kvoterna mellan sockerarterna så kan just kolloider som pektin, gelatin mm. och kanske stärkelsesirap (kallas också glukossirap då den består av till största delen glukos och maltos samt lite andra högre ordningens, ej så söta sockerarter, tillverkad från stärkelse) för att hålla sockerlösningen flytande, då just sistnämda används i godisindustrin för att förhindra sackaros (bet/rörsocker) att kristallisera i godiset....

Skulle inte förvåna mig att sockergelen som köps för dyra pengar består till stor del av just glukossirap...

Men tänk på att konc, socker i vilken form det än intas, binder och kräver mycket vatten innan det kan tas upp av kroppen - är man uttorkad (vilket är lätt hänt vid hård aktivitet - törstsignalerna fungerar inte förrän det princip är försent) så bör det drickas tillsammans eller spädas ut med mycket vatten innan det intas - annars kan det bli lätt 'kontraproduktiva' reaktioner...
 
Rättelse

Lite felaktiga spekulationer är. Vad som påverkar konsistensen hos uppettat socker är just upphettningsgraden och tiden, sockret karamelliseras det är därför man gör karamell genom att hetta upp socker. För övrigt så handlar det om hur mycket lösningsmedel (vatten) som blandas i, men jag ser ingen anledning till att bära med sig vatten, det häller man i innan man dricker, socker löser sig snabbt oavsett vilket form det har. Andra konsistensgivare skulle i sådana fall vara stärkelse, precis som redningar av mjöl eller potatismjöl, men jag förstår inte varför den konsistensen skulle vara viktigt? Det binder ju jättemycket vatten för att få konsistens vilket inte är så kul att bära runt på.

Angående glukos / fruktos debaten och absorption så har det också sagt grejer som går emot all vetenskap. Fruktos metaboliseras i levern det stämmer. Enligt undersökningar har rena fruktoslösningar haft längre tid innan du får blodsockersvar. Dock har man sett att 50/50% blandning av fruktus/glukos har mer effektiv absorption och snabbare blodsockersvar än ren glukos, dock är inte mekanismen till detta känd men jag misstänker att det är eftersom de har olika ingångar i glykolysen (första steget i kolhydratsnedbrytning) så borde båda mekanismer kunna aktiveras samtidigt i en blandning.

Angående alla jämförelser om sådana olika sockerformer så har många faktorer nämts som saknar relevans. De faktorer som kommer påverka upptaget är koncentration (en lösning om 5-7% KH kommer ha snabbast absorption och vätskeabsorberande stimulans eftersom detta också är kroppskoncentrationen av lösta ämnen) Men i kallt klimat så är inte väteskeaborptionen lika viktig eftersom man inte svettas lika mycket, då kan lösningar upp till 15% var ok.

En tillsats av salt stimulerar både sockerupptaget och vätskeupptaget och hämmar njurarnas vätskeutsöndring. Då handlar det om 0.6-1.2 g/natrium per liter beronde på hur mycket man svettats. Svett utsöndrar mycket natrium och det är det som ska ersättas.

Anagående sockerform så är sammansatta kolhydrater bättre absorberade än lösta, detta eftersom de är mindre osmotiskt aktiva i förhållande till kolhydratsmängd, alltså är maltodextrin bra till kolhydratstillskott. Men då du vandrar kommer du inte att ersätta alla kolhydratsförluster, då får du bära med dig jättemycket, och det är därmed inte lika kritiskt med maximal absorbtion, för du kommer ändå äta mindre än du kan absorbera, så använder du glukos/fruktos eller glukos eller maltodextrin etc så spelar det inte så stor roll, för allt kommer absorberas oavsett. Dock kan jag avrekommendera rena fruktoslösningar eftersom det uteslutande metaboliseras i levern och därmed inte ger lika bra sockertillskott till musklerna där det är stort behov.

En annan viktig sak för absorptionshastigheten är ju just att de är flytande, men allt som diskuterats här är ju flytande och ganska likvärdiga som snabba kolhydrater. Sen om det verkligen är nödvändigt med mycket flytande är osäkert, jag använder de eftersom de tar liten vikt i förhållande till kolhydratsmängd. Att använda torkade frukter och andra kolhydratskällor är ju egentligen bättre rent näringsmässigt men tar dock mer vikt per energienhet eftersom de inte är lika koncentrerade kolhydratskällor.

Slutligen kan jag säga med stor säkerhet att man är lurad om man köper olika siraper eller geler av kolhydrater för dyra pengar, de innebär ingen fördel, en gel innehåller vatten och väger mer och har inga fördelar framför en egenblandad kolhydratsdryck... det finns inga "magiska egenskaper" hos blandningarna som livsmedelsindustrin försöker hävda, det finns väldigt mycket bra vetenskapliga studier gjorda på just kolhydratssammansättnignar i samband med återhämtning och energiutvinning. Och kolhydratersdrycker är jättebra för ökad prestation, däremot så är det onödigt att ruineras av tunga grejer som inte funkar bättre.

Angående GI så är det ganska meningslöst att titta på, vare sig man är ute efter snabba eller långsamma kolhydrater. GL Glykemisk load är i sådana fall ett bättre begrepp att använda sig av eftersom det också tar hänsyn till kolhydratsmängd. T.ex. potatis har högt GI men lågt kolhydratsinnehåller och ger därför ett ganska litet insulinpåslag i förhållande till större kolhydratsmängder. När de fastställer GI ser de på blodsockersvar utifrån 50g intagna kolhydrater, sen hur stor mängd livsmedel det är varierar kraftigt varför det också blir ett värdelöst mått. GL är en kombination av GI och kolhydratsmängd varför det utgör ett mer relevant mått.

Sådana dextrosoltabletter är nog jättebra eftersom vätskebalans och snabb absorption är är lika kritisk vid lågintensiv aktivitet som vid mer intensiva aktiviteter.

Jag kan rekommendera Fred Brouns "Essentials of sports nutriotion" för er som verkligen är intresserade. Fast den kräver vissa fysiologiska förkunskaper.
 
Senast ändrad:
smakförstärkare

Den gelen, står det om smak och det är viktigt, god smak stimulerar både drickande och aborption. Dålig smak gör att grejerna ligger kvar längre i magsäcken och man äter/dricker mindre vilket kan likställas med sämre effekt och absorption. Det står även att man ska tillsätta fett, och det är sant att det är smakbärare dock finns problem här.

Fett sänker magtömningshastigheten och i en sådan gel som huvudsyftet är snabb energi motverkar fettet hela syftet. Det går att få tillräcklig smak utan fett i en sådan och är absolut inget som ska tillsättas i kolhydratsenergitillskott.

Angående sådana färdiga sportdrycker som man köper så borde den enda fördelen framför egentillverkade vara om man gillar smaken bättre. Dock är alla väldigt dyra med tanke på att det bara är socker och natrium man vill åt. De flesta har även andra mineraler tillsatta, det är dock väldigt osäkert om de har någon positiv effekt, så det är inget man borde ta i betraktning vid avgörandet.

Som tidigare nämnt är det bombat att tillsätta c-vit i en lösning som ska värmas eftersom c-vit förstörs vid upphettning. Vidare så tror jag inte att någon har c-vit brist och c-vit överdoseras lätt. Tänk de 1g brustabletterna man köper, det är mer än 15ggr större mängd än rekommenderat intag (75mg). vitamin C är en högreaktiv sammansättning som det inte finns några som helst bevis för att det skulle vara bra att överdosera. Därmot så finns bevis för att det har negativ effekt vid överdosering, det försämrar fysisk utveckling vid träning.
 
Hjärna och lungor fick jag för mig men lungorna är ju ingen muskel så det är kanske fel...

Syn och hjärna behöver socker och kan inte använda fett som bränsle till skillnad från musklerna, det är väl bl.a. därför som vi ser suddigt och tänker trögt när vi börjar bli trötta. Om jag nu minns rätt från lektionerna i näringslära...

/Tomas
 
Syn och hjärna behöver socker och kan inte använda fett som bränsle till skillnad från musklerna, det är väl bl.a. därför som vi ser suddigt och tänker trögt när vi börjar bli trötta. Om jag nu minns rätt från lektionerna i näringslära...

/Tomas

exakt, därför är det kolhydrater man ska satsa på vid aktiviteter då man inte kan tillgodose energibehovet, fett och protein mindre viktigt då kroppen har stora lager, iofs består proteinlagret av muskler. Kolhydratslager som räcker mer än 1h vid aktivitet saknas helt
 
En tillsats av salt stimulerar både sockerupptaget och vätskeupptaget och hämmar njurarnas vätskeutsöndring. Då handlar det om 0.6-1.2 g/natrium per liter beronde på hur mycket man svettats. Svett utsöndrar mycket natrium och det är det som ska ersättas.

Så om jag förstått det hela rätt så är lite salt i sirap alt. honung (+ev. smaktillsättning) lika bra som gel som man annars köper för dyra penningar. Hur mycket salt bör man sätta i, låt säga 1 dl, sirap/honung för att det ska bli optimalt?

Mvh /Joel
 
Ett enkelt sätt att göra gelé är att blanda vatten och gelatin. Men ofta har man ju färdig gelé hemma, till exempel i badrumsskåpet eller kylskåpet. Såpa finns också som gelé. Det kan man ta om man vill.
(;))
 
beroende på svettförlust

Så om jag förstått det hela rätt så är lite salt i sirap alt. honung (+ev. smaktillsättning) lika bra som gel som man annars köper för dyra penningar. Hur mycket salt bör man sätta i, låt säga 1 dl, sirap/honung för att det ska bli optimalt?

Mvh /Joel

beroende på klimat och hur mkt du svettas vet inte om du blandar gelen med vatten eller hur äter du den? Om du äter den ren så inget salt, ev lite lite.. men blandas den så ca 1/2 - 1tsk/liter vatten beroende på hur varmt det är och hur mycket du svettas, och beroende på hur mycket gel du blandar med vattnet i sådana fall.

Saltets funktion är att öka aborptionshastigheten och ersätta natrium man svettats ut. Så beskriver du tillsatt vattenmängd, klimat och om du svettas mycket så kan jag räkna på hur mkt du bör tillsätta.

Men får jag fråga vad anledningen till att du vill ha gel är? Maltodextrin är bättre än både sirap och honung. Och billigare tror jag.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...