Diskfri frukost

1. Hemma diskar jag allt för hand,lagar all mat från grunden, vill slippa det på vandringen!
2. Jag slipper ha med kastrull,har bara med mej lilla kaffepannan som jag tycker är bättre för vattenkokning!
3. Bränslebesparande att inte koka gröten!
4. Hatar att frysa/bli kall om händerna!
5. På ålderns höst så har jag börjat känna av knäna när jag är ute o vandrar, det är jättejobbigt att böja sig ner och diska... ;)

1. Check!
2. Check!
3. Check!
4. Check!
5. Che... nä vänta lite här nu.. så gammal är jag inte :cool:
 
okokt + snabbdisk

Min frukostblandning är en slags gröt,men jag behöver inte koka den,snabbhavregryn med div tillsatser av nyponsoppepulver,hackade nötter och torrfrukt.
Snabbhavregrynen sväller tillräckligt av att man bara häller kokande vatten över i matkosan.
Eg. samma med "standardmiddagen".snabbmakaroner,torrfärs,olika lök+ torkade grönsaker;den behöver inte heller stå och koka för att bli bra,men där får ingredienserna ligga i från början tills det kokat upp.
Inget som biter sej fast i kokkärlen,går bra sen att snabbdiska ur med mossa och kallvattten.
Det spar då gas rätt påtagligt mot de gamla blåband man ibland hade med.
 
Dags för lite polemiserande;)
Alltså, vad är det som är "jobbigt" när det gäller att dra ur en grötkastrull?

Du får inte glömma att bekvämligheten är människans näst starkaste drivkraft. :)

Det är klart att man inte dör av att koka riktig gröt i en kastrull och sen diska kastrull och kåsa eller tallrik. Man dör inte heller av att plöja en åker med hjälp av oxe eller flå en mammut med hjälp av stenskärvor...

Själv skulle jag inte gå så långt att jag äter i påse för att slippa diska kåsan. Men en fördel med att koka upp vatten i kastrullen och sen ”tillaga” gröten i kåsan är att folk i sällskapet själva kan få bestämma vad de vill använda det kokade vattnet till. Kaffe, chokladmjölk, välling, gröt... diskvatten. Har man inget sällskap kan man naturligtvis själv nyttja ett uppkok till såväl kaffe, gröt som disk.

Naturligtvis dör man inte av att göra ett grötkok och ett kaffekok. Men det är inte lika bekvämt.
 
Eller också gör man på det viset som vi brukar göra på våra vandringar. Man skiter notoriskt i att diska. Ät upp gröten ur grytan, skrapa ev. lite med skeden, på med locket --> Klart å betatt!

Lite havregryn i gulaschsoppan till lunchen är inte hela världen, likaså är inte lite gulaschrester hela världen i köttfärssåsen på kvällen. Köttfärssås i gröten kan tyckas vara lite nasty. Men vi brukar tillämpa regeln att klagar någon så är det också han som får gå och diska och se till att det blir "ren" gröt till frukost :p
 
Eller också gör man på det viset som vi brukar göra på våra vandringar. Man skiter notoriskt i att diska. Ät upp gröten ur grytan, skrapa ev. lite med skeden, på med locket --> Klart å betatt!

Lite havregryn i gulaschsoppan till lunchen är inte hela världen, likaså är inte lite gulaschrester hela världen i köttfärssåsen på kvällen. Köttfärssås i gröten kan tyckas vara lite nasty. Men vi brukar tillämpa regeln att klagar någon så är det också han som får gå och diska och se till att det blir "ren" gröt till frukost :p

Smakmässigt spelar det ingen större roll om det råkar vara lite havregryn i soppan, men ur hygienisk synpunkt känns din metod inte alls tillförlitlig.
En dag eller två, om det är kylskåpstemperatur ute, men är det varmare finns risken att bakterier växer till i matkletet och orsakar magproblem. :(
Och inte ens i kyla är matrester hållbara nån längre tid... och många maginfluensor beror på dålig hygien i köket...

Hälsn BM
 
Smakmässigt spelar det ingen större roll om det råkar vara lite havregryn i soppan, men ur hygienisk synpunkt känns din metod inte alls tillförlitlig.
En dag eller två, om det är kylskåpstemperatur ute, men är det varmare finns risken att bakterier växer till i matkletet och orsakar magproblem. :(
Och inte ens i kyla är matrester hållbara nån längre tid... och många maginfluensor beror på dålig hygien i köket...

Hälsn BM

Må vara hänt. Årets vandring i jotunheimen var dock tämligen sval så det var inga problem. Vi har kört på ungefär samma stil i över 40 vandringsdygn hittils, utan några magproblem. Däremot funderar jag en del på denna ungstorkning som verkar vara riktigt inne just nu. Som medicinstuderande måste jag nog ändå hävda att de flesta bakterier trivs alldeles ypperligt i 40 graders värme, och låter man det stå i ett par dygn i ugnen... mjaee, där snackar vi nog mer magproblem. Förvisso kan det vara så att bakterierna inte överlever när väl käket är helt torrt, men dom har rätt god tid på sig att bilda diverse toxiner och förgifta maten på vägen dit.
 
Diskfri frukost...

...bröd och pålägg..... Voilá! Man haver gjort sig ett smörrebröd!
Och helt utan disk efteråt!
Får man göra så i Gunde-landet..........???
Med tanke på tre sidor inlägg och alla bara pratar gröt.
Och så påstås det att det är vi Skåningar som pratar med gröt i munnen...........


Go tur!
 
...bröd och pålägg..... Voilá! Man haver gjort sig ett smörrebröd!
Och helt utan disk efteråt!
Får man göra så i Gunde-landet..........???
Med tanke på tre sidor inlägg och alla bara pratar gröt.
Och så påstås det att det är vi Skåningar som pratar med gröt i munnen...........


Go tur!


Jo, jeg kan også godt foretrække et smørrebrød om morgenen når man vandrer, selv om vi dansker isære er blevet beskylt for at snakke med grøt i munden :p

Emellertid er det dog ikke så praktiskt at bære alle nødvændige ting for at lave et smørrebrød, desuden er også holdbarheden ikke særligt god i varme for sandwichskinke etc. Så jeg holder mig nok fortsættningsvis stædigvæk til grøt
 
Annars går det bra att koka gröten, sleva upp, hälla en skvätt vatten i kastrullen och låta den koka upp, då löser det gröten rätt bra. Speciellt med teflonkastrull ;)

/Ulf
 
Däremot funderar jag en del på denna ungstorkning som verkar vara riktigt inne just nu. Som medicinstuderande måste jag nog ändå hävda att de flesta bakterier trivs alldeles ypperligt i 40 graders värme, och låter man det stå i ett par dygn i ugnen... mjaee, där snackar vi nog mer magproblem.

Det mesta (allt?) torkar man ju vid 55-60 grader, där har väl bakterierna lite svårare.

Med din egen logik: torkad mat har använts mycket mer än 40 vandringsdagar, och om folk ofta blev sjuka så skulle det väl få dåligt rykte :)
 
...bröd och pålägg..... Voilá! Man haver gjort sig ett smörrebröd!
Och helt utan disk efteråt!
Får man göra så i Gunde-landet..........???
Med tanke på tre sidor inlägg och alla bara pratar gröt.
Och så påstås det att det är vi Skåningar som pratar med gröt i munnen...........


Go tur!

Nää, så får man INTE göra i Gunde-landet! ;)
Mitt syfte var inte att diskutera gröt. I andra trådar här på Utsidan har det funderats över att återanvända Turmatspåsar så jag vill mest förmedla något jag prövat och tyckt var bra!

BM
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.