Mest udda maten ute?

underlig mathållning...

Jag är en sån där som bara måste ha genomtänkt mat med mig, men de sista vandringar åt mina kompisar: den ena musli (2 dl) och 30g torrmjölk + vatten tre gånger per dag i tio dagar.
Den andre käkade planlöst vad som fanns i stugorna...bästa blandningen var potatismos med tonfisk... bläh!
 
Nordesjö; sa:
Men för att man ska få i sig de volymer man behöver så ska nog laven vara både kokad och urlakad, ja.
Jo, annars gör lavsyrorna (i a f i hänglavarna) att det inte går att trycka i sig den där volymen motsvarande ca en hink (=10-12 L) per dag som ska ge de åtråvärda 500 kcal... Om man kokar och mixar laven ser det ut ungefär som det man kan fiska upp ur vattenlåset till handfatet när det är stopp där.
 
Havregrynsgröt på Trangia. Någon äckligare frukost finns inte. Numera kör jag med musli och torrmjölkspulver plus vatten.

Sista turen, som avslutades i Båstad, fick jag slut på vatten och det som fanns i bäckarna var för äckligt för att kunna renas så jag blev törstig på sista biten. Och kartan som lovade att det fanns vatten vid lägret hade fel. Men oj, där växte ett helt snår med tamhallon, och de var precis i högsäsong. Åt mig otörstig. Och nere i stan på torget såldes bären för 25 kronor kvartslitern. Ett bra minne.

Min första vandring var med ett gäng kompisar. Jag slängde ihop en sallad och skulle ha med mig dressing till. Köpte en pulverpåse som skulle blandas ut på plats. Det var en totalt osmaklig dressing till den salladen, det gick inte att äta. Sen hade jag slut på käk, och vi hade två dagar till framför oss. Som tur var fanns det fler newbies i gruppen så allt kolapsade och vi fick ringa föräldrar som hämtade oss. Jag slapp svälta. Totalt matfjasko.

En tur låg lägret nära en campingplats. Jag antog bara att där fanns käk i butiken, men det visade sig vara en knapert sorterad affär med höga priser. Kvällsmaten den dagen blev blåbärssoppa och chips. Gav energi, men ingen mättnadskänsla. Och salt.

Har experimenterat med lav. Åt navlav. Experimentet finns återgivet i en artikel på susning.nu:
http://susning.nu/Navlav
Smakar inget, saknar allt tuggmotstånd och liknar hjärnsubstans. Men lär vara rikt på kolhydrater och C-vitamin.
 
Strykarräven; sa:
Om man kokar och mixar laven ser det ut ungefär som det man kan fiska upp ur vattenlåset till handfatet när det är stopp där.

...eller vad man kan hitta i ett gäng avskurna PET plastflaskor vackert uppställda på en bergstopp i sydostasien för att samla vatten till törstiga bestigare. Smaken var helt överensstämmande med grodyngelgrönskan som växte i flaskorna. Om något simmade däri?? Det vet jag inte, jag ville inte kolla.
Vårat gäng med bestigare hade blivit utlovade en "ansamling av vatten vid toppen", som samtliga av oss naturligtvis raskt associerade med en blå sval sjö. Den grönskimrande gelepölen var inte speciellt upplyftande i den 40-gradiga hettan och några hundra % luftfuktighet.
 
När jag cyklade över Australien tog mitt vatten slut sâ jag blev tvungen att koka mina nudlar i rött vin. Hade med mig en kartong med vin men inte tillräckligt vatten. Jag var inte helt nykter när jag fick tag i vatten nästa gâng.

Pâ en cykeltur i Ryssland ât jag grillad lo med nudelsoppa och det var inte sâ gott. Hade hittat lon överkörd längs vägen sâ jag sâg den som ett bra tillskott av kött.

Sen har jag även ätit massor av konstig mat pâ resturanger under mina resor men det raknas inte tycker jag. Det gäller att laga till det själv..

/Stellan

Ps. Grillad labrâtta med klyftpotatis är helt OK. Mat för en fattig biologstudent.
 
min kock heter BOB

Gröt på tub måste väl ändå vara klockrenaste utematen! De e bara att göra ett hål i tuben o trycka i sig, mättande, diskdämpande o helt ok rent kulinariskt! Har man annars bara de rätta tillbehören går det att käka det mesta ute, Jordnötter har redan nämnts men solrosfrön är snudd på lika värt :)
 
Min mat

Köttbullar och T-röd måste vara det värsta jag någonsin ätit. Vi skulle grilla, innan stormen bröt ut. Men elden ville inte ta sig - så vi hällde på t-röd. Det bar sig inte bättre än att en del av vätskan hamnade på köttabullarna. Det smakade ILLA, men vi åt. Fast det ångrar jag inte.

Näst mest konstiga var pizza, eftersom vi sista dagen hittade en pizzeria - vi åt där, sen så vi tog med oss och åt den grillad. Det var gott !
 
Syrligt kaffe...

På ett scoutläger för många år sedan. Jag tog en klunk av morgonkaffet och vände mig snabbt bort och spottade fräsande ut det... Vad har du gjort med kaffet? frågade jag min fru som hade kökstjänst den morgonen. Det är väl inget fel det... svarade hon stött. Smaka då sa jag, och efter en klunk så gick det kaffet samma väg som mitt.

Förklaringen var den att vi fått citrondricka till middagen dagen innan och den hade vi blandat till i en dunk... Citrondricka skiljer sig inte särskillt från vatten i färgen, så min inte ont anade fru använde "vatten" från den dunken till kaffet. Kaffe kokt på citrondricka är inte gott, tro mig.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Syrligt kaffe...

cnygardh; sa:
...så min inte ont anade fru använde "vatten" från den dunken till kaffet. Kaffe kokt på citrondricka är inte gott, tro mig.
En gång när jag kokade vatten till pasta, slog kaffesuget till på alla cylindrar och jag bestämde att vänta med pastan och ta mig en slurk kokkaffe från elden. Så jag tog pastavattnet i vardande. Problemet var att jag redan saltat... Inte heller någon höjdare. Men "nemo saltat sobrius", som vi brukar säga.
 
cnygardh=Messerschmitt

Strykarräven; sa:
En gång när jag kokade vatten till pasta, slog kaffesuget till på alla cylindrar och jag bestämde att vänta med pastan och ta mig en slurk kokkaffe från elden. Så jag tog pastavattnet i vardande. Problemet var att jag redan saltat... Inte heller någon höjdare. Men "nemo saltat sobrius", som vi brukar säga.

"Nemo enim fere saltat sobrius, nisi forte insanit" heter det faktiskt....

Ska jag tolka detta som att du använde saltat vatten till kaffet eftersom du var full eller att du blev full av det saltatde kaffet?

Och var kom dansen in i bilden? ...dansande lågor i elden? (kanke var elden som var full på grund av all T-dojja som du hällt på veden för att få fyr på den)

;) MVH ///Claes
 
Re: Ute i pereferin

johankse; sa:
Kan det vara nog så knepigt med mat, speciellt i krigszoner. Närmaste butik hade en gång, CocaCola, salt, tvättmedel och hash, allt till ruskiga överpriser. Vi köpte en levande höna av en boende en bit bort och tiggde lite ris så det blev riktigt bra trots allt. Nästa gång hade vi rikligt med mat med oss. Man lär...

Go tur

Vart var ni någonstans? Strax utanför Borlänge låter det som :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...