MSR XGK II

marre@linux.nu (martin)

Gäst
Hej
Funderar på att införskaffa ett MSR XGK II. Vad tycker Ni om det? har hört rykten om att lågan precis vid antändnings tillfället kan bli väldigt hög (40 cm) stämmer det?
Köket verkar vara lite instabilt då det ej finns "ben" på det, kommentarer?


mm mm mm


/martin
 

johan-ru@algonet.se (Johan Rundberg)

Gäst
Några ord...

Hej Martin,


jag har använt XGK mellan 1988 och 1999 (11 år).


Fördelar: driftsäkert, går att köra på allt, god effekt även vintertid och på höjd, bränslesnålt.


Nackdelar: lågan går inte att reglera nämnvärt, lite plockigt med alla metalltrådar och lösa alu-vinskydd, står inte särskilt stabilt och låter som ett...ja, ljudet har beskrivits som allt mellan mopedknatter till reaplan. Låter gör det. Högt.


Vid förvärmningen kan höga lågor slå upp, det gäller även för andra kök med koppbrännare som använder fotogen (motsv.) för förvärmning. När köket går är lågan dock säker.


Numera har jag istället ett fotogenkök i hattbrännarfamiljen, Kap-Arktic. Det monteras i Trangia och väger därför ca 0,5 kilo mer än XGK totalt men är stabilt och lättare att handha samt ger en fungerande sparlåga. Dessutom är det tyst :).


En hattbrännare i Trangia med T-bränsle som förvärmning är enkel och säker att hantera inuti en absid t. ex.


Om du ändå vill ha koppbrännare så finns det (minst) en liknande konstruktion som är bättre än XGK, nämligen Primus MFS. Samma brännare i princip fast med bättre benställning och gas som alternativbränsle.


Mvh,


Johan (nyfrälst hattbrännare :)
 
MFS

Hej! Några tillägg om MFS. När man kör gasol/bensin munstycke och använder bensin förvärmer man med bensin som man låter rinna ner på uppsugningskudden i brännarkoppen. Lågorna vid förvärmingen är ingen problem i en absid. Jag har använt köket på det sättet under två säsonger utan komplikationer. Vill man köra på fotogen måste man troligen byta munstycke(det finns separat fotogenmunstycke med). Jag tror(men vet inte) att det går att använda gasol med fotogenmunstycket fast med effektförluster som följd. Men som sagt det är kanske helt fel. Fördelen med bensin är att det inte sotar alls under förvärmningen och att man kan skifta mellan bränslena under gång.
Stefan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.