Angående hållbarhet smör i värme

Varit ute sen midsommar på en backpackningrunda med smör i ett paket med tätt lock - nästan en månad höll smöret innan man började ana en svag härsken doft.

Varit ganska varmt generellt så man kan väl säga att på vandringar uppåt 2 veckor kan man släpa på smör.
 
Trixet med smör är väl att packa det hårt i en hög smal burk så luftens syre bara kommer åt den yta man tar från (för det är väl syret som gör att det härsknar).
 
Jag har haft rent smör med mig på många vandringar, och hållbarhet i upp till två veckor brukar inte vara något problem speciellt i ex fjällen där temperaturen oftast är lite lägre. Rent smör är fastare i konsistens än blandprodukter som ex Bregott och fungerar bra även när det är varmare (då brukar ex Bregott bli för flytande). Hur det är med hållbarheten smör vs ex Bregott vet jag inte, har bara haft smör med mig på längre turer.
Förvarat i en burk med skruvlock är det ingen risk att något ev kan läcka i ryggsäcken även riktigt varma dagar.
 
Ja, har man inte kylförvaring så är riktigt smör att föredra just för konsistensen. Annars kan man lika gärna ha en flaska olja med sig. Men olja är inte lika funkis på knäckemacka (på mjukt bröd funkar det nog, men blir ju inte riktigt samma smak och känsla).
 
Ett tips är att Nalgene har burkar med skruvlock (125ml resp 250ml) som fungerar bra att ha smör i under turen. När man kommer hem är det bara att köra dem i diskmaskinen.
Vill man minska exponeringen möt syre när burken inte är full kan man klippa till en bit smörpapper överst.
 
Jag använder mig sedan länge av ett tips jag hittat på nätet.
Köp en stor aluminium-tub med tomatpure (billigt) och vik försiktigt upp
den i botten samt töm den på allt innehåll. Diska den sedan omsorgsfullt och låt torka över natten. Full den med extrasaltat Bregott som fått mjukna lite lagom, vik omsorgsfullt ihop tuben i botten i de gamla vikningarna med hjälp av en bättre plattång. Sedan in i kylen.

Brukar räcka 7-10 dagar på ensamvandring. Efter en kylig natt i tältet brukar jag lägga tuben i sovsäcken eller benfickan en stund innan användning så går det enkelt att klämma en sträng på Wasa grovmackan. Gissar att smöret håller sig ganska länge i denna förpackning och aldrig upplevt att det har blivit `rinnigt´.
 
Har äldre smörburk av aluminium med plastburk i, tätningen är en gummiring.
Fungerat utmärkt i över 50 år, har bytt gummiring ett par ggr.
Delarna diskade i maskin efteråt vid hemkomsten. 3 v längsta turerna ett par ggr. Då behövs de två smörburkar jag har.

go tur
 
Trixet med smör är väl att packa det hårt i en hög smal burk så luftens syre bara kommer åt den yta man tar från (för det är väl syret som gör att det härsknar).

Ja exakt - hade bred stor burk

Ändå helt ok hållbarhet då jag stack iväg på midsommar och hade ofta +25 och varmare då det låg i tältet så stundvis säkert 40-50 grader.

Smör är ju så mycket godare är olja ofta - har härsknat olja fortare i värme
 
Ingen för smörgåsen, men har man det mest i maten är ghee oslagbart. Behöver inte kylförvaras. Men det är inte lika gott i min mun. Andra tycker tvärtom. Eller förresten, steker man bröd i det blir det gott!

Bregott är så klart lite mindre hållbart eftersom det innehåller en del omättade och fleromättade fettsyror.
 
Har äldre smörburk av aluminium med plastburk i, tätningen är en gummiring.
Fungerat utmärkt i över 50 år, har bytt gummiring ett par ggr.
Delarna diskade i maskin efteråt vid hemkomsten. 3 v längsta turerna ett par ggr. Då behövs de två smörburkar jag har.

go tur

Även jag har en sådan burk som jag pensionerat efter att packningen lagt av. Var hittade du passande gummiring (packning)?
 
Vad ni ned allt smör ute på turerna? lever ni på mackor eller vad gör ni? :)...jag aldrig haft smör med mig, men äter sällan mackor iof. Mycket wraps dock på kajakturerna men då behövs inget smör. Men det e ju bra att det håller sig fräsht. Förut såldes såna stavar med smör som jag gillade. Lagom storlek tycker jag. kanske var 150 g eller nåt i dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
Mac_Ross angående gröt Friluftsmat 4
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
pelka Semper mjölk hållbarhet Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1
K.Strom Ersätta smör vid stekning över öppen eld Friluftsmat 12
Davva2 Lätt behållare för knäckebröd och smör Friluftsmat 11
joanna Mjölkfritt...! Friluftsmat 19
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
Lintilla Koncentrerat smör Friluftsmat 78
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
rommel1 Smör?? Friluftsmat 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...