Vegetariskt OCH glutenfiritt?

Hej, Vi är en familj som är helt nybörjare på vandring men ska börja ge oss på det, och vi är vegeterianer och min dotter är också glutenintolerant....så jag söker tips och info om såna där färdiga vandringsrätter man kan ha med sig (eller annat som är lämpligt) som är både vegetariska/veganska och glutenfria.. Jag har hittat nån på outnorth.se men de är ganska dyra och det vore bra med lite mer variation ;)
Tack på förhand,
 
Färdigrätterna blir som sagt väldigt dyra (och tar mycket plats). Kan tyvärr inte hjälpa där.

Vad äter ni hemma? Mycket går säkert att ta med? När ni bär med er allt vill ni ha energirik och torr mat för att det ska bli lätt och låg volym.

Müsli färdigblandad med mjölkpulver. Tortilla med jordnötsmör eller nutella, packa om i plastburk om (tung) glasburk. Lagrad ost typ parmesan. Potatismospulver. Pasta. Couscous. Pesto. Nötter. Choklad. Bars. Godis. Allt det här finns väl glutenfritt?

Här finns några tips http://www.fjaderlatt.se/2016/07/energy-on-trail-part-4.html

Joanna m.fl. kommer snart tipsa om massa bra gamla trådar :)
 
Som sagt, vänta på joanna eller hör av dig till henne.
Kan tipsa om Helens glutenfria i Örebro.
Helensglutenfria.se
Deras mat är sjukt god.
Har du en Ica butik i närheten då kan du be dem ta hem det du är intresserad av, då nästan hela sortimentet finns hos Ica centralt.
 
Tackar för tipsen! Vi har märkt att det alltid är krångligare när det ska vara glutenfritt på resor, restaurangbesök osv - och ännu lite krångligare med vegetariskt + glutenfritt.. Jag hittade en bra butik där man kunde sortera det direkt (inte båda alternativen samtidigt dock) på www.friluftsmeny.se (som ni säkert känner till antar jag).
 
Schär's nya produkter är faktiskt inte helt dumt.
Är osäker på om det är 100% vegansk, men def glutenfritt.
Deras nya färska bröd är numer en varmt välkommen tillskott i mina dagsturer. Även på några dagars vandring.

Vegan och glutenfritt mat är tyvärr ganska dyrt i Sverige men det börjar komma igång.

Kung Markatta är annars kända för ha bra vegan-mat och har numera färdiga vego/gf grejjer.

Sen beror mycket på en rad andra faktorer:
-Er budget
-Antal timmar/dagar ni tänker vara ute
-Tillagningssätt
-Årstid
-Vikt
-Er tid och tålamod

Absolut säkrast när man behöver specialkost är att tyvärr förberedda hemma. Inte det man vill höra men det är min erfarenhet.
Har jagat specialkost i 30år och det är en ren plåga.
 
Vegetariskt äter jag inte, men jag delar med mig lite information eftersom jag är glutenintolerant.

Jag brukar vara ute en vecka åt gången. Här är min metod:

Turmat: Brukar se till att ha med turmat som räcker till ett varmt mål om dagen, + 3-4 mål i reserv. När det gäller både vegetariskt och glutenfritt så kan det vara svårare för er att hitta. Vet att det är knepigt att hitta både glutenfritt och mjölkfritt. Som tips för turmat är iaf att ta med Herbamare - enda kryddan jag brukar ta med.

Smörgåsar: Brukar ta med mig tillräckligt med glutenfritt bröd för att det ska räcka till att göra smörgåsar till frukost och lunch. På smörgåsarna har jag sallat och någon typ av skinka som pålägg (där kan ni säkert byta ut mot något annat). Sallatsbladen (eller isbergssallat) brukar jag packa in i plastburkar, dels för att det ska stå sig - och dels för att det inte ska bli söndertrasat i väskan. Det går att packa in rätt mycket sallad per plastburk bara man trycker ihop det lite innan man lägger locket på.

Snacks: Förutom detta brukar jag ha med mig blandningar av nötter, torkad frukt och russin, samt mörk choklad. Dessa äter jag till frukost och lunch främst, men kan äta dem som mellanmål också.

Jag vet att andra människor oftast prioriterar smak på mat mer än mig. För mig räcker det att maten är hälsosam för mig (inget gluten, ingen mjölk), och att den är effektiv gällande vikt och tillredning. Uppskattningsvis brukar jag klara mig på nånstans kring 2-3 kg mat (enbart för mig) på en vecka med denna metod.

Förutom detta så kan jag varmt rekommendera att fjällvandra när det är säsong för blåbär. Det gjorde jag vid Grövelsjön ett år - då behövde man inga andra snacks, det var bara att plocka medan man vandrade! :)
 
Billigast, lättast och godast blir det nog om du torkar själv. Jag är inte så road av matlagning så blir det frystorkat. Det är ganska dyrt ,men egentligen inte dyrare för att man har begränsningar i vad man äter, det är "bara" urvalet som blir sämre.

I mitt fall - glutenfritt men annars inga begränsningar - finns det betydligt mer frystorkat att välja på än man först kan tro. Söker man på glutenfritt hittar man inte mycket, men om man tar sig jobbet att läsa ingredienserna finns plötsligt mycket mer att välja på. Under förutsättning att man inte är så allergisk att man kan bli sjuk om dom t ex lagat maten på samma ställe som de lagat mat med gluten innan etc, så man verkligen måste gå på garanterat (märkt) glutenfritt.

Kolla i olika (nät)affärer för att få mer att välja på, ingen har alla märken vad jag vet.

Naturligtvis går vanliga pulversoppor, potatismos etc lika bra om ingredienserna ser ok ut. Jag har aldrig sett "glutenfritt potatismos" men inte heller något som innehåller några gluteningredienser.

Till frukost brukar jag köpa något från barnmatsavdelningen. Det är mer smak och bättre energiinnehåll än havregrynsgröt, och där finns glutenfri gröt och välling som bara rörs ut i varmt vatten. Min favorit är från 4 månader om jag minns rätt, och jag är över 4 månader så den bör passa perfekt.... ;) Men dom är OK men inte inte supergoda så provät innan du packar ryggsäcken med samma frukost i 14 dagar.
 
En liten överkurs grej men ack så roligt som man kan ta barn på äventyr är den naturliga floran vi har i Sverige.
Vår-sommar-höst finns det gott om mat ute.

Rekommenderar varmt
http://www.skogsskafferiet.se/
Och så vitt jag vet så passar det dessutom matkriterierna :p
 
Äter ni smör så är det bra att ha med. Det går åt mycket och håller länge. Jordnötssmör är också bra och tätt på fett och protein. Lunch gröt på glutenfria havregryn med russin och nötter. Om ni äter ost så är Haloumi rätt hållbart, man kan riva den och blanda i diverse andra maträtter, typ raggmunk. Alla mini-linser som röda linser och såna där små kaviar-bönor är rätt snabba att koka, lite större bönor kan förvällas i ryggsäcken över dan om man har med en tät burk. Det trista med långkok är att det går massa bränsle, men ibland räcker det att koka upp, sätta på lock och svepa in i sovsäcken. Det finns tom speciell isolering till kastrullen om man vill ha mer prylar att släpa.
 
Välkommen till Utsidan; jag ser att du bara skrivit i denna tråd, så insikten om vilken guldgruva detta forum kan vara, och att det är försett med en hyggligt fungerande sökfunktion, kanske ännu inte har drabbat dig :).

Det är många forumskribenter som är duktiga på det här med utemat, men det stämmer att jag råkat skriva om både veggo och glutenfritt, då mycket - men inte allt - av min egen mat uppfyller de kriterierna.
Men eftersom jag fixar min mat själv, så kan jag bara tipsa om hur man gör just detta. Med egenhändigt fixad mat går det rätt enkelt att få ihop en både vegetarisk och glutenfri matsedel; jag tror däremot att det kan bli dyrt, enformigt och inte så vikteffektivt, om ni bara vill ha färdigköpta hela rätter.

Hoppas ni har nytta av denna och denna tråd - allt i den förra är inte vegetariskt, och allt i den andra är inte glutenfritt, men den sammanfallande delmängden är rätt stor :)
Det finns länkar i mina inlägg i dessa bägge trådar, som leder vidare till fler tips och recept. Här finns t ex en sammanställning av bra proteinkällor, uppdelat på vegetariska och animaliska.
Här finns massor med roliga tips på mat från invandraraffärer, som ofta är väldigt användbar på vandring; mycket av detta är både vegetariskt och glutenfritt.
Här finns en sammanställning på veganska ingredienser och recept, allt är dock inte glutenfritt.

Detta är bara vad jag kommer ihåg på rak arm, eftersom jag själv råkat skriva i trådarna, men det finns som sagt många fler duktiga kockar på detta forum, så sök vidare själv :)
 
Men WOW vilken feedback! Tack alla för era svar! Vilken grej - nu har jag redan massa mer info och tankar, tack så mycket!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mosan Vegetariskt? Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...