Kycklingfärs med benflisor

Torkade kycklingfärs igår för att ha till sommarens vandringar. Det är andra gången jag torkat just kycklingfärs och första gången tyckte jag att resultatet blev riktigt bra och uppskattat ute i fjällen.

Denna gång hittar jag benbitar och fjädrar i den torkade färsen och är osäker på om jag vill äta den för att inte riskera tänderna. Största benbiten jag hittat var ca 3 mm.

Har ni någon erfarenhet av detta? Är det vanligt och därmed inte vettigt att köpa färdigmalen kycklingfärs i butik?

Kan ju mycket väl göra den själv om det är vanligt förekommande men det är ju annars rätt smidigt att köpa den färdig.
 
Din färs skulle jag reklamera, hud, fjädrar och benbitar har inget att göra i färsen.
Jag skulle inte tillaga eller bruka den.

go tur
 

avslutad210712

Gäst
Alla har kanske inte en kvarn men jag/vi mal all kyckling-, fläsk- och fiskfärs själv när jag/vi skall torka inför fjällturerna.

Kanske därför att där jag bor finns det bara köttfärs att köpa.
 
Får kanske bli att göra egen färs i fortsättningen då. Är ju tråkigt att lägga tid på att tillaga och torka när maten ändå inte går att använda i slutändan. Bättre att ta det säkra före det osäkra om kvalitén på produkterna i butik ibland är undermålig.
 
Jag köper kyckling- och hönsfärs ibland, och har aldrig hittat benbitar (ej heller skinn och fjädrar). Jag skulle tro att något gått snett i den batch du köpte. Kontakta företaget så får du säkert pengarna tillbaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...