Planering

Min bror och jag ska gå finnskogsleden till sommaren, det jag undrar över är hur mycket mat man behöver släpa med sig. Turen kommer att vara 24 mil lång och ca 10-12 dagar beräknas användas. Tacksam för alla tips och råd som går att få rörande allt som har med vandring att göra. Vi ska försöka äta så mycket fisk som det går att få. Våran efarenhet är inte så stor när det gäller att vandra långa sträckor, förut har det mäst handlat om fiske och vandring mellan olika vatten, då har inte sträckorna blivit alls så långa.
 
Proviant

Jag skulle ta med mig mat för: (beräknat antal dagar ute)+(1 reservdag per vecka jag ska vara ute)-(antal dagar med garanterad fiskelycka). Att vara självförsörjande i två veckor skulle jag själv inte prova, finns det någonstans ni kan proviantera under sträckan?
 
Garanterad fiskelycka? Låter som friluftssvenska för "kommer att gå hungrig".

Om man inte har begränsningar när det gäller redskap och är beredd att äta alla typer av fisk, så är det nog inget problem. Men många av sjöarna är tämligen näringsfattiga, och det finns nog gott om sjöar med tusenbröder.
 
Hej!
Jag har själv gått hela finnskogsleden och de enda ställena som det säkert går att köpa mat på är i Röjdåfors och i Osensjöen.
Ett tips är att köpa boken Finnskogen- en vägvisare av Florence Oppenheim. Superbra bok! Den ger liv och historia åt de minsta små rösen och torp. För min del skulle inte leden bivit så "levande" utan den. Kul läsning på kvällskvisten i tältet och bra bok att planera vandringen efter.
/ Klara
 
mat

Frukost, lunch, ev. mellanmål och middag med mest kraft på middag och frukost :) Det behövs inte jättemycket planering bara till att räkna måltider och göra matinköp utifrån era vanliga porttionsstorlekar fast med lite extra stor del kolhydrater. Kommer väl vara lite extra hungriga ute i fält men det är ju en avvägning mot vad man är beredd att bära.
 
Jag brukar räkna med 2400 kalorier / dag för mig personligen och sedan exakt vad jag äter är ju inte så viktigt (går att ta med mindre men då får man nog räkna med en hel del viktnedgång för 2 veckor). Jag brukar ha svårt att kommer under 100 gram / 400 kalorier så vikten på det hela bör ju också iväg lite.

Det man kan anta att det alltid finns i affärer utmed vägen är väl bröd, havegryn och soppor så det kan man planera att det bara skall räcka mellan provianteringsställena. Sedan tycker jag att man kan planera ganska snålt med maträtter och hoppas på fiskelyckan första sträckan och sedan vid första provianteringsstället (det fanns 2 som jag förstod det på Klara) fylla på med extra. Jag brukar alltid äta fisk till kvällsmat utan särskild ansträngning när jag är i fjällen. Har man dessutom planerat 2,5 mil / dag så borde man få en del timmar över. 1-2 dagar efter proviantering kan det vara värt att ha en traditionell köttkonserv för att få lite variation (personligen släpar jag också alltid med mig ett sexpack i ryggsäcken efter varje möte med civilisationen men det kan väl inte rekommenderas i allmänhet kanske).

Jag har också egenskapen att det är mötet med naturen som ger mig min huvudsakliga spis, sedan så brukar jag tugga mycket havregryn och jordnötter mellan varven. När jag har med mig flickvänner brukar det blir mycket extra vikt för maten, och när min far är med kompenseras den vikten av öl och whiskey :) Snabbmakaroner och matolja funkar dock fint på honom, ger bra med kalorier till hyfsad låg energikostnad på bränseln och tack vara durum hyfsat med proteiner.
 
Tack

Klara hur tyckte du leden var, har läst mycket om ställena i finnskogen och hur finnar levde förr.
Har ni någon uyppfattning om hur långt man brukar gå i sådan terräng i snitt varje dag?
Hur tung ryggsäcken max ska vara?
Funderar även på att ta med mig en hund men det kanske mest blir till besvär.
 
Ett tips

Ett tips som kanske redan alla vet på denna sida.
Lars Monsens alla vandringar ligger ute på nrk så det är bara att ladda och titta i timmar.
 
Hej!
Finnskogsleden är för det mesta välmarkerad, blå på norska sidan och orange på svenska sidan, så det är lätt att hitta fram. Allt är väl relativt men leden är ganska lättvandrad trots att det är upp och ner hela tiden. Dock är leden väldigt varierad. Vissa sträckor går fort, andra tar en "evighet" att ta sig igenom. Upplevde den ganska ofta som blöt. Ibland går leden rakt över stora myr-partier och våtmarksområden. Kan bero på att vi gått "off-season" i maj och Oktober/November. ( delade upp hela leden på 4 etapper och då cyklade vi hem från Trysil sen, vilket kan rekommenderas!). Går du på sommaren är det nog betydligt torrare.
Är svårt att säga hur långt man tar sig på en dag. Personligen skulle jag rekomendera att lägga in nån extra dag för att inte känna pressen att man måste gå två mil per dag.
Hade jag haft en hund skulle jag gladeligen ta med den på leden!
Jag kan varmt rekomendera leden och är man det minsta intresserad av finnskogskultur är det ett paradis!
Har du tittat i boken jag nämnde? Den finns att köpa på Heidruns förlag för 170kr. Skulle inte gå leden utan den...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.