Hur maxar man kcal för 550g(mat)?

En portion frystorkat väger väl mer än 100g? Ska du ha pasta till blir det ännu mer. Vanlig pasta/ris mättar bättre än snabbmakaroner/snabbris och tar mindre plats (=> mindre ryggsäck?). Med grytmysare behöver du inte koka maten hela koktiden utan kan låta det stå och gotta till sig.

Mitt tips är att banta på fikat. Se över allt som innehåller vatten (kaviar, tubost mm) och använd gärna feta pålägg, typ jornötssmör, korv, Brieost osv. Om din mage pallar med kan du byta brödet mot Digistivekex. Kolla också om du kan minska vikten på ev. förpackningar.

En frystorkad väger ca 125 gram plus förpackning. Innehåller ca 450-500 kcal/portion.

// Jocke
 
Mera mat...

En portion frystorkat väger väl mer än 100g? Ska du ha pasta till blir det ännu mer. Vanlig pasta/ris mättar bättre än snabbmakaroner/snabbris och tar mindre plats (=> mindre ryggsäck?). Med grytmysare behöver du inte koka maten hela koktiden utan kan låta det stå och gotta till sig.

Mitt tips är att banta på fikat. Se över allt som innehåller vatten (kaviar, tubost mm) och använd gärna feta pålägg, typ jornötssmör, korv, Brieost osv. Om din mage pallar med kan du byta brödet mot Digistivekex. Kolla också om du kan minska vikten på ev. förpackningar.

Helt klart, en frystorkad Tandoorigryta väger ca 140g, den späddes ut med pasta/ris tills den vägde ca 200-220g! En sådan delades till middag av två!
Genom att använda 1-liters fryspåsar(som klipptes av) vann jag ca 10g i vikt i jämnförelse med att använda orginalpåsen! Bagateller tycker kanske en del men framförallt tog det mindre utrymme i ryggsäcken!

Nej, snabbmakaroner vs idelamakaroner har samma kcal värde per 100g=350kcal. Kokade upp vattnet, slog i maten, och stängde nästan direkt av värmen, maten svälde upp och blev riktigt gott! Kan rekomendera att slå i en "varma koppen-mild ost ngt" i pastan :)!

Hade ingen kaviar eller mjukost med mig, inga pålägg alls för den delen!

//A
 
Vikt/fettprocent/vattenprocent i kroppen

Det finns ingen garanti för att man dricker tillräckligt bara för att det finns vätska ;).

Dessutom binder kolhydrat väldigt mycket vätska, därav de "fantastiska" viktminskningar man får av att äta stenåldersdiet - avsaknaden av kolhydrat gör att man lättar - vätskemässigt (samtidigt som man har status quo ellet t o m tvärtom fettmässigt, men det är en annan diskussion ;) ).

Knallar på några dagar lär kolhydratförråden minska och också kroppens förmåga att binda vätska = man lättar i vikt.

Säkrast är att göra som SEobserver nämnde, vätska upp och kontrollväg igen.

//J

Jag drack vatten som en,,,vattenbuffel :), tror inte att jag passerade ett vattendrag utan att stoppa ner kosan och ta sig en sluring! Hemma här så dricker jag betydligt mindre vatten, syns direkt på urinet!

Nu har det gått tre dagar och vikten är detsamma... Har en sådanhär våg som visar vikt/fett%/vatten%
Före: vikt 86.2, fett 16.4, vatten 57.6
Efter: vikt 84, fett 15.9, vatten 57.3

Hur korrekt en sådan våg är vet jag inte, men det ger i sämsta fall en fingervisning!

//A
 
Ca 2000kcal om dagen...

Nån uppskattning om hur många kalorier du fått i dej per dag? och har du nån koll på hur mycket du äter till vardags hemma?
2,2kg viktminskning på en två veckors tur är väldigt lite.
Även om du kallar 2 mil om dagen "lugnt" så är 5-6 timmars kontinuerlig rörelse långt mer än man (jag) kan få hemma.

Hmmm...ska göra en snabbräkning på det..

Frukost (1) 100g musli.....420kcal
(2) 70g rågflingor/torkad frukt/nötter.... ungefär detsamma!

Lunch 85g nudlar.......370kcal

Middag blåband(tandoori+extra pasta) 100-120g......450kcal

Saftsoppa.....200kcal
Choklad 50g....ca 200kcal
Jordnötter 50g...ca 300kcal
Fiberbröd 6g/st....5-7 om dagen....???kcal
Te/kaffe......
Varma koppen....???kcal

I runda tal åt jag ca: 2000-2200kcal om dagen skulle jag tro!

Hemmavid så äter jag lite mer, dock inte choklad/jordnötter utan bra, fettsnål kost.. Kanske ligger på ungefär samma intag hemma, dock mera proteinbaserat! Ska kolla det någon gång...lite intressant! Jag löptränar och gymtränar kontenuerligt 5dagar i veckan så min kropp är nog ganska inställd på rörelse och förbrännig!

Jo...vi gick inte i två veckor, vi hade med mat för 12dygn men gick bara i 10, det dåliga vädret gjorde att topp turerna fick ställas in :-(!

//A
 
2000-2200 kcal på en vuxen aktiv man låter rätt lite,men det varierar väl hur mycket man gör av med.
Tror själv jag ligger betydligt högre,speciellt hemma.Det uppstår lätt en viss obalans...Detta trots daglig motion/träning på drygt en timme+cyklingstransporter.Mitt arbete är omväxlande sittande/lätt rörligt.
Enda sättet för mej att minska i vikt så det märks att det är fett som försvinner är just fjällvandringar.Det är väl då jag har sämst "rörelseekonomi" eftersom det går åt så pass mycket mer då.
 
Det finns ingen garanti för att man dricker tillräckligt bara för att det finns vätska ;).
.....
//J

Vid ett vätskebhovsförsök som en god vän till mig ledde, cyklade försökspersonerna på terrängcykel i lösan sand med alltför mycket militära dumheter medförda.
Grupp A drack enligt principen när jag vill. De stupade först.
Grupp B enlig USDF gamla reglemente de höll ett par dygn till.
Grupp C drack på order, och det var ofta samt mycket. De höll veckan ut.
Alla gruppernas blod och urin kontrollerades löpande.
Alla var synnerligen vältränade och i ung ålder
Slutsatsen blev att vid extrem ansträngning skulle vattenransonen per man och dygn i stort sett fyrdubblas! Så mycket dricker ingen på egna signaler.

"Ägandet av en gitarr gör ingen till musiker." The Guru

//J
 
Calorimängder

Anders påstår att hans intag var ca 2200per dag, men då glömmer han de 1900kalorier som hans förbrännda fett motsvarar. Om rätt skall vara rätt så behövde hans kropp vid den här vandringen ca 4100 per dag! Det hade inte rymts inom 550-600g /dag! Om han inte ville äta rent fett...
//J
 
Muskler och fett...

Anders påstår att hans intag var ca 2200per dag, men då glömmer han de 1900kalorier som hans förbrännda fett motsvarar. Om rätt skall vara rätt så behövde hans kropp vid den här vandringen ca 4100 per dag! Det hade inte rymts inom 550-600g /dag! Om han inte ville äta rent fett...
//J

Det är ju svårt att säga exakt hur mycket muskler/fett som viktminskningen bestod utav! Men det ligger nog något i vad du skriver...

Vi använde pulsmätare oxå på alla sträckorna...men inställningen där kan vara lite frågande!
Ska man "öka sin vikt" med ryggsäcksvikten man bär på eller utgå från sin vanliga vikt?

//A
 
Senast ändrad:
Jo ekipaget du består ju av både dig, kläder och packning. Addera bör bli mera rättvisande.
C Fletcher har en längre utläggning om det här i The 1000-mile summer. Även resten är klart läsvärt. Som du kanske förstår tappade han en smula mer än du.
//J
 
Gammal tråd men...För vinterprojekt brukar jag ta med cocosfett. Går att tälja ner i maten och berikar med energi. Viktigt att dricka mycket. Som boost tar jag med Helva som är tungt men bra som extra energikälla. Data på Helva med pistagenötter:
Ingredienser: Sesamfröpastej, socker, pistagenötter 10%, glukos och lite E-produkter.
Fett: 33g
Sodium 192mg
Kolhydrater: 48g
Protein 14g
Calcium 75% av RDI
Järn 4% av RDI
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1
Kodiaken Fördelning av kcal/dag Friluftsmat 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...