Farligt bensinläckage

  • Trådstartare Staffan.Danielsson@cbm.slu.se (Staffan D)
  • Start datum

Staffan.Danielsson@cbm.slu.se (Staffan D)

Gäst
Jag har sedan 1991 med nöje använt mitt MSR Whisperlite, oftast med tekiskt ren bensin.


I förra veckan hände det som inte får hända. Jag skulle reglera lågan när bränslepumpen går sönder och bensin under tryck börjar spruta ut. Jag kastade mig bort omedelbart, men det verkade som en o-ring mellan pumpen och flaskan gick sönder.


Inget allvarligare hände, som tur var, pumpen av plast smälte och sänkte trycket i flaskan innan det blev för kritiskt.


Har någon annan varit med om liknande?


/S
 

gunnaro@mail.bip.net (Gunnar Österlund)

Gäst
Farligt bränsleläckage

Det är inte bara när det gäller bensin som ett läckage kan få ödesdigra följder. Har råkat ut för samma sak med en ca 7 år gammal gasolbrännare till Trangia. Slangen började läcka och gas läckte ut och tog eld. Hade jag inte vridit av gasen och släckt gräset noga så hade en skogsbrand varit ett faktum. Eventuellt även personskada.
 

Adam

Gäst
Farliga matlagning

Howdy!


Det finns en anledning till att jag helst använder statoil blå och inte bensin när jag kokar maten på mitt whisperlite Int MSR-kök...


Jag tycker inte att jag kan lita på det till fullo, det har hänt ett flertal gånger att bensin läkt ut från pumpen under gång.


Inget farligt om man är på sin vakt, men skulle man vara lite omtöcknad och trött kanske man stuntar i att åtgärda och något allvarligt kanske inträffar...


Kanske är mitt kök ett "måndagsexemplar" för jag har testat massor av andra whisperlight kök utan att märka motsvarande saker. Mina kamrater har dessutom använt köken med bensin dagligen under ett helt år utan att någon tillbud inträffat, och då skall tilläggas att mina kompisar är riktigt fumliga (en del av dem =)....


Mvh Adam


Ps. Bra att ni tog upp det här, för många tycks förringa faran med bensinköken. Vore intressant att ha ett helt forum där man bara diskuterar tillbud och potentiella olycksrisker... Kan vara bra att ta del av de av någon annan, hellre än att man lär av sina egna misstag.. Ds.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicke.erövraren Är det farligt Friluftsmat 18
Farligt kök?-HJÄLP! Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.