8 pers undsatta 800m från Vålåstugorna 2018-03-18

Det har varit väldigt tyst om de åtta på väg från Lunndörrsstugan till Vålåstugorna som blev tvungna att gräva ned sig i hårt väder. Fjällräddningen hittade dem till slut, men Polisen verkar ha dröjt med insats trots flera påstötningar.

Fjällräddningen är kritisk till Polisens agerande.

Varför så tyst om detta? Mesta mediauppmärksamheten verkar ha varit på de sex fransoserna som försvann dagen föra, eller har jag bara varit ouppmärksam? Hade nära nog missat detta. Skönt att det hela slutade lyckligt iaf.

Hittade detta inslag på SvT
 
Borde väl inte vara någon överraskning för friluftsfrämjandet att det ibland både snöar och blåser i fjällen.
 
Jag var i Helags i fre/lördags. Hade tänkt skida till Gåsen på lördagen men avbröt p.g.a. prognosen. Gjorde hela sträckan Helags - Storulvån på lördagen. Tråkigt då men i efterhand nöjd med att ha tagit ett "förnuftigt" beslut.
 
Senast ändrad:
Det var en ledarledd grupp från friluftsfrämjandet det handlar om. Ett mail gick ut igår där detta informerades. En krisledningsgrupp arbetar vidare nu och frågor hänvisas till kommunikationschef johan.ekroth@friluftsframjandet.se

Åhå, Friluftsfrämjandet? De borde ju veta vad de gör, tycker jag. Ska bli intressant att läsa rapporten (utgår från att sådan kommer). Kände möjligen ledarna press att "följa plan" för att hinna "utlovad" tripp, trots väderprognosen? Med tanke på att deltagarna (enligt länken ovan) var nedkylda, och t.o.m. chockade, verkar de inte riktigt ha räknat med att behöva gräva ned sig om det skulle behövas. Ursäkta spekulationen...
 
Var detta även med i prognosen, eller var det överraskande/oförutsett tufft väder?

/Patrik

Vädervarning som vi fick till jobbet:
"Alpin: Gul [2018-03-16 10:19 - 2019-03-16 10:19] Fjällväder Varning klass 1 mycket hård vind med nederbörd, Jämtlands län,Jämtlandsfjällen Lördag eftermiddag ökande västlig vind, på kalfjället och i utsatta dalgångar hård eller mycket hård vind 14-18 m/s. I kombination med snöfall eller snödrev."
 
... ökande västlig vind sa:
Det är visserligen tufft, men borde inte vara ett problem när man är väl utrustad, har bra fysik och erfarenhet.
Men man kan ju undra om folk som åker i en organiserad grupptur är vä utrustad, erfarenhet och väl tränad.
Sedan kan man även förundras att ledaren inte vände i ett tidigare skede för att åka tillbaka till Lundörrstugan med vinden i ryggen.
 
Var detta även med i prognosen, eller var det överraskande/oförutsett tufft väder?

/Patrik

De prognoserna (för söndagen) jag såg/hörde sa 30 som mest i byarna och 20 som mest i medelvind.

Det hade varit otroligt kallt dagarna innan och vi hade -20 hela tiden i Helags.

Även med rutin och fysik blir det väldigt väldigt kallt när man måste stanna och sedan komma igång igen.

Ofta mer eller mindre renblåst och utan naturliga skydd på platån i Jämtland också.
 
Åhå, Friluftsfrämjandet? De borde ju veta vad de gör, tycker jag. Ska bli intressant att läsa rapporten (utgår från att sådan kommer). Kände möjligen ledarna press att "följa plan" för att hinna "utlovad" tripp, trots väderprognosen? Med tanke på att deltagarna (enligt länken ovan) var nedkylda, och t.o.m. chockade, verkar de inte riktigt ha räknat med att behöva gräva ned sig om det skulle behövas. Ursäkta spekulationen...
Ja tillsvidare är dina tankar spekulation. Det enda vi vet är att de grävde ner sig och blev räddade i närheten av vålåstugorna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...