Finnar "räddade" i Abiskofjällen

Jag har bekanta som är 60-plussare och inte riktigt förstår det där med hur radiotrafik fungerar, så nog förekommer det.
Men har det med åldern att göra? Det finns säkert lika många 20 åringar som inte har koll på mobiltekniken. Vi har mobiltelefoni i ca 40 år så någon nymodighet är det inte.

Det är väl troligare att de anhöriga inte förstår att möjligheterna att ladda mobiltelefoner inte är så bra i fjällen. Dessutom brukar inte mobilbatterier tåla kyla speciellt bra. Min mobil stängde ner efter ca 1,5 h i min bröstficka när jag åkte skridskor i -8 grader.
 
"Det jag tycker verkar märkligast i den här historien är att svenska polisen konstaterar att de tydligen hade dålig mobiltäckning. Det borde väl polisen rimligen veta om utan att behöva åka ut och fråga folk. Borde inte återkopplingen till någon som ringer polisen och säger att de anhöriga inte har ringt på tre dagar först vara något i stil med ”vet du om att det saknas mobiltäckning i området?”."

Det är svårt att ta ansvaret att inte åka ut och söka efter de saknade när angöriga har kontaktat räddningstjänst även om den rimliga förklaringen är dålig mobiltäckning. Skicka en faktura på 70-80000 för kostnaden att vidarebefödra meddelandet att de är OK så kommer fler att vara noga med att lämna en färdbeskrivning, det borde ha varit 3-4 dagar till innan de rimligtvis skulle ha kunnat räknats som saknade.
 
"Det jag tycker verkar märkligast i den här historien är att svenska polisen konstaterar att de tydligen hade dålig mobiltäckning. Det borde väl polisen rimligen veta om utan att behöva åka ut och fråga folk. Borde inte återkopplingen till någon som ringer polisen och säger att de anhöriga inte har ringt på tre dagar först vara något i stil med ”vet du om att det saknas mobiltäckning i området?”."

Det är svårt att ta ansvaret att inte åka ut och söka efter de saknade när angöriga har kontaktat räddningstjänst även om den rimliga förklaringen är dålig mobiltäckning. Skicka en faktura på 70-80000 för kostnaden att vidarebefödra meddelandet att de är OK så kommer fler att vara noga med att lämna en färdbeskrivning, det borde ha varit 3-4 dagar till innan de rimligtvis skulle ha kunnat räknats som saknade.

Jag skulle lägga ansvaret påmden som ger sig ut på tur attTYDLIGT tala om för anhöriga att man inte kommer att kunna nås på ett antal dagar just pga brist på kommunikationsmedel. När jag var ung och ute o seglade lovade jag FÖRSÖKA ringa hem OM jag hittade en telefonkiosk MEN det var inte säkert. Idag är tidsfaktorn en annan, folk tror man dött eller blir förbannade om man inte svara på sms inom 1 minut eller mail på timman. Sålunda ytterst viktigt att försäkra sig om att anhöriga förstått läget. Har själv erfarenhet av att mobil ökar problemen. När vi fått barn skaffade vi en mobil som säkerhetspryl när vi var ute och paddlare. Under veckan tilltog vinden och även om den inte var ett problem så tog vi det säkra före det osäkra och stannade på ön mtp att vi hade små barn med. Vi ringde anhöriga för att meddela dem detta (väl medvetna om att de följde väderrapporter och inte är vare sig sjö- eller friluftsmänniskor.) DÅ bröt paniken loss och man övervägde om sjöräddningen skulle skickas ut att hämta oss eller om de skulle chartra oss...suck. Vi bad dem lugna sig och hade sen tre underbara dar på ön innan vi paddlade vidare. Med det vill jag poängtera vikten av att man som turfarare tydliggör förutsättningarna för kommunikation och turens beskaffenhet, speciellt för de som är ”stugsittare”
 
Springer alla runt med kortvågsradio och högantenn eller? Alternativet till mobilen är ju att inte höra av sig alls. Jag hade nog inte heller räknat med att vara utan täckning på tre dagar.

Basstationer är väl inte utmärkta på kartorna va? Jag kan förstå varför men det hade ju varit lite användbart ibland.

Sunt förnuft säger ju att om man ger sej upp i fjällen eller ut i skärgården så är man inte nåbar med telefon på flera dagar. Det är ju ren dumhet att inte inse detta, eller slöhet i att inte ta reda på hur det funkar. Tror du att telebolagen kommer sätta upp basstationer på alla ställen vi frilufsare ”springer runt”. När jag vandrar och paddlar får jag klara mig utan säker kommunikation några dar utan att jag eller omvärlden får panik. Det har funkat hitills och jag har ändå blivit 60 plus.... Och ja i båten har jag kortvågsradio och högantenn :)
 
Jag har bekanta som är 60-plussare och inte riktigt förstår det där med hur radiotrafik fungerar, så nog förekommer det. Det var ju just därför jag skrev inlägget, det kändes lite som "Det där låter som ett misstag som xxxxx kunde ha gjort".

Vänligen upplys The Crow också......

Allvarligt: det känns som att det finns upplysningsbehov som är rätt stort i alla åldrar, mobiltelefon är ett tätortssystem som ibland eventuellt fungerar i vildmarken men räkna INTE med det. Kanske något för STF mfl att jobba med
 
"Det jag tycker verkar märkligast i den här historien är att svenska polisen konstaterar att de tydligen hade dålig mobiltäckning. Det borde väl polisen rimligen veta om utan att behöva åka ut och fråga folk. Borde inte återkopplingen till någon som ringer polisen och säger att de anhöriga inte har ringt på tre dagar först vara något i stil med ”vet du om att det saknas mobiltäckning i området?”."

Det är svårt att ta ansvaret att inte åka ut och söka efter de saknade när angöriga har kontaktat räddningstjänst även om den rimliga förklaringen är dålig mobiltäckning. Skicka en faktura på 70-80000 för kostnaden att vidarebefödra meddelandet att de är OK så kommer fler att vara noga med att lämna en färdbeskrivning, det borde ha varit 3-4 dagar till innan de rimligtvis skulle ha kunnat räknats som saknade.

Jag håller med om att det är väldigt ett väldigt svårt beslut att fatta att inte leta efter någon. Samtidigt så tänker jag att det behöver finnas anledning att tro att det har hänt något innan man drar igång ett sök. Att missa att höra av sig hem gör antagligen folk dagligen.

Jag reagerade på att den svenska polisen uttryckte förvåning över att det inte fanns mobiltäckning, de borde ha koll på det.

Det är visserligen lite skillnad på vinter och sommar då läget kan bli kritiskt mycket fortare på vintern. Jag har varit stugvärd på sommaren och då händer det att man blir kontaktad av polisen som säger att om de här personerna passerar be dem höra av sig, anhöriga är oroliga.
 
Fördomar

Det kan ju varit så att det var erfarna vandrare, men inte erfarna mobilanvändare.

T.ex. några 60-plussare som vandrat mycket för 30-40 år sen, men som kanske inte riktigt förstår det här sambandet mellan mobiltäckning och närheten till basstation.

Det känns taskigt att bli utsatt för din åldersdiskriminering. De flesta av oss har följt mobilnätets utveckling från tidigt 70-tal och är väl medvetna om de tillkortakommande som mobilnätet kan ha - kanske betydligt mer medvetna än de som (likt dig?) levt med nära nog full mobiltäckning större delen av sitt liv.
 
Men har det med åldern att göra? Det finns säkert lika många 20 åringar som inte har koll på mobiltekniken.

Det handlade ju om det här med att de hade erfarenhet men inte koll på mobiltelefoner. Då menade jag att erfarenheten av vandring kan ju vara att man vandrat årligen 2 veckor om året för 30-40 år sen. Och har man så gammal erfarenhet av vandring så måste man liksom vara 60+.

Så åldern hade inte att göra med det här med att inte ha kunskaper om mobiltäckning, åldern hade att göra med den påstådda erfarenheten.

Det stämmer att det finns folk i alla åldrar som har svårt att förstå modern teknik, hemma kämpar jag med att försöka få familjen att förstå skillnaden mellan "internet" och vårt lokala WiFi. De säger "internet fungerar inte" bara för att de inte kan logga in på Skype. Eller "Jag behöver inte internet, jag behöver bara Facebook"....
 
Det känns taskigt att bli utsatt för din åldersdiskriminering. De flesta av oss har följt mobilnätets utveckling från tidigt 70-tal och är väl medvetna om de tillkortakommande som mobilnätet kan ha - kanske betydligt mer medvetna än de som (likt dig?) levt med nära nog full mobiltäckning större delen av sitt liv.

Jag fyller 50 i år...
 
Läs igen vad jag menade.

Mitt inlägg var en kommentar till: "Är man novis förstår jag men det skulle tydligen varit någon med erfarenhet med."

Vilket jag var naiv nog att tro att det skulle framgå utan citering.

Åldern handlade alltså om hur man skulle kunna ha erfarenhet av fjällvandring utan att samtidigt ha erfarenhet av hur dålig mobiltäckning det är i fjällen.

Om man fjällvandrade årligen under hela 70-talet på kan man väl säga att man har erfarenhet av fjällvandring? Men om man sen inte vandrat nåt förrän i år så har man kanske ingen erfarenhet av hur dåligt det är med mobiltäckning.

Jag menade alltså inte på nåt sätt att folk som är 60+ generellt skulle ha dålig koll på mobiltelefoni, utan att just de som detta handlade om var sådana som hade dålig koll på mobiltelefon och inte hade vandrat de senaste 20-30 åren eller så. Och för att kunna uppfylla de kriterierna behöver man vara 60 eller äldre.
 
Det handlade ju om det här med att de hade erfarenhet men inte koll på mobiltelefoner. Då menade jag att erfarenheten av vandring kan ju vara att man vandrat årligen 2 veckor om året för 30-40 år sen. Och har man så gammal erfarenhet av vandring så måste man liksom vara 60+
Men kunskap om mobiltäckning är i mycket en färskvara och helt lokalt beroende. Nät byggs om, tekniker byts etc. Bara för att tex GSM har fungerat på en plats för 5 år sedan behöver det inte göra det i dag osv.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...