PCT thru-hike 2014

Hejsan.

Har kollat runt på Utsidan ett tag och läst på forumet utan att skriva något. Tänkte att det var dags att säga hej och kolla om det är någon som har några frågor om att vandra 'The Pacific Crest Trail'.

Jag började min vandring den 24 April, 2014 och gick över gränsen till Kanada 5 månader senare.

Jag har en blogg som jag uppdaterade några ggr. på michaeldarrell.com

//Michael
 
Måste verkligen ha varit en mäktig upplevelse att få vandra hela PCT! Hur gick du tillväga för att få visumet till USA förlängt?

Coolt skägg i videon förresten :)

/Carl-Johan
 
aronwidforss: Mitt kaloriintag varierade från dag till dag. Om jag nyligen hade lämnat en stad så hade jag ibland med mig en eller två påsar chips som jag åt och då var det lättare att få i sig mer kalorier. Dom säger att man borde få i sig 5-6000 kalorier per dag men det var helt omöjligt när man väl var där, så jag tror mitt snitt var 3500 kalorier. Detta syntes i slutet då jag hade förlorat 17 kg när jag kom hem.

CalleNilsson: Det var en helt fantastisk upplevelse. Verkligen något jag rekommenderar! :)
Jag ansökte om ett B2 visum några månader innan jag åkte och efter en intervju på Ambassaden i Stockholm fick jag ett visum som gjorde att jag fick stanna i 6 månader. Enda dom ville veta var att jag hade pengar som räckte hela perioden.
 
...om det är någon som har några frågor om att vandra 'The Pacific Crest Trail'. Jag började min vandring den 24 April, 2014 och gick över gränsen till Kanada 5 månader senare.

Grymt, Grattis!

Jag har själv varit sugen på PCT ett tag men ser än så länge inte riktigt när det kan bli av. Några frågor utan att ha kollat alltför mycket på din hemsida än så länge.

- Körde du med samma skor hela vägen alltså de höll för 450 mil?
- Vet du hur mycket ryggsäcken vägde totalt det saknas några vikter på din lista?
- Hur många dagar i sträck gick du kontra hur ofta tog du vilodagar?
- Fanns det några svåra passager som krävde klippklättring och eller glaciärkunskap?
- Hur var vattentillgången?
 
Kan verkligen rekommendera det. Jag trodde inte jag skull ha tid till det heller så i slutändan sa jag bara upp mig ifrån jobbet och gjorde det. Visste att jag skulle vara arg på mig själv om jag blev gammal och aldrig försökte. :)

Q: Körde du med samma skor hela vägen alltså de höll för 450 mil?
A: Jag använde mig av 3 par skor och kanske 7 par sulor. I efterhand tror jag nog att jag hade kört med minst 4 par skor. Även om skorna höll ihop någorlunda så var dämpningen kass efter 150mil.

Q: Vet du hur mycket ryggsäcken vägde totalt det saknas några vikter på din lista?
A: Det var väldigt varierat hur mycket den vägde. Första veckorna vägde den mycket mer än i slutet. Kan tänka mig att den låg runt 17kg i snitt. Detta var alldeles för tungt och det är helt mitt fel då jag hade några saker som vägde alldeles för mycket.

Q: Hur många dagar i sträck gick du kontra hur ofta tog du vilodagar?
A: Av 150 dagar så tog jag 16 "zeros", alltså dagar då jag inte gick något alls. Utöver det hade jag väl liknande många "neroz", vilket är dagar som var under 10-15km.

Q: Fanns det några svåra passager som krävde klippklättring och eller glaciärkunskap?
A: Det är inga delar på leden som kräver bergsklättring. Om du börjar för tidigt på säsongen eller försent så kommer du förmodligen behöva ha med dig en isyxa och broddar till dina skor. 2014 var ett ganska så snöfritt år och jag klarade mig bra med vanliga skor och mina stavar.

Q: Hur var vattentillgången?
A: Vattentillgången är lite lurig i öknen men det är inga större problem om du har tillgång till vatten-rapporten som finns. Jag använde mig av ett flertal appar på telefonen som jag kunde ladda ner rapporten på när jag kom till en stad med wifi. Som mest bar jag på 7 liter vatten för att klara mig mellan två vattenhål.
 
Det där med pengar för visum. Jag funderar inte på USA, men ett annat land där du ska redovisa att du har pengar. Hur går det där till egentligen?
 
Jag gick bara till banken och bad om ett bankutdrag som visade alla tillgångar jag hade. Sen fick jag även förklara att jag hade mer pengar ifrån mitt före detta jobb. Det var inga problem alls, även om jag hade varit uppe i 24 timmar och hade en feber när jag hade min intervju.. :)

Vet dock inte hur det funkar för andra länder..
 
Kan verkligen rekommendera det. Jag trodde inte jag skull ha tid till det heller så i slutändan sa jag bara upp mig ifrån jobbet och gjorde det. Visste att jag skulle vara arg på mig själv om jag blev gammal och aldrig försökte. :)

Jo det är ju så det är man måste ta tag i saken. Tid är egentligen inget problem det är snarare så att jag har drabbats av en partner.

Läste igenom all din rapportering på hemsidan. Mycket inspirerande men det hade ju inte gjort något om du skrivit lite mer :) Ska kolla länken till din polare också.

Såg det där med dojorna att mellanparet inte var så bra. Man kanske ska gå in några stycken innan start och skicka till postkontor längs vägen.

Ja vikten på ryggsäcken låter mycket. Där gäller det att tänka till ordentligt.

Okej intressant lösning med vattenrapporter. Kanske man får ta och köpa sig en telefon om det blir aktuellt.

- Hur var det med björnar passerade ni några områden då man inte kunde ha mat i tältet?

- Trist att de stängde en bit av leden p.g.a. skogsbrand. Hur lång sträcka var det som du hoppade över? Såg att du funderade ett tag på att åka tillbaka och plocka den biten också.

Tack för bra svar.
 
Kollade igenom bloggen, kul att läsa! Är själv sugen på att vandra PCT nån gång framöver.
-Hur gjorde du med proviantering? Skickade du några paket eller handlade du längs vägen?
-Såg att du hade Primuskök, hur var det att få tag på gas? Är det den typen av gasbehållare som är vanligast / lättast att få tag på?
-Såg att du hade en app för att hitta vattenhål. Hur är vattenkvalitén? Behövde du använda vattenreningsutrustningen ofta?
-Vad använde du för kartor? Verkade finnas några man kan ladda ner och skriva ut själv.
-Kostar PCT-tillståndet något?
-Såg ut att vara ett par tejpade Black Diamondstavar på en av bilderna? Jag vandrade med samma modell i somras, dom gick sönder efter 2 veckor.
 
Coolt! Jag planerar att göra den 2016 och har läst en massa men ett svenskt perspektiv är välkommet!

Jag spanade igenom din blogg och känner väl igen det där med att blogg-ambitionen avtar med tiden och inte minst att man upplever att man "inte har tid" när man väl är i stan ;)

Ett par frågor jag kan komma på:
Vad hade du för kläder med dig? (När frös du? Hade du för mycket/lite? Är det värt att "bounce:a" saker?) Jag kunde inte låta bli att skratta lite åt den patetiska fjällrävenskjortan, så mycket för slitstarkt kvalité..

Hur var småkrypen med svenska mått mätt? Jag funderar på huruvida jag ska köra tarp+bivvy eller tält för att kunna slippa krypen..

Vilka resurser använde du för planeringen?

Vilka temperaturgränser hade du på sovsäcken? Var de tillräckliga? Sover du varm/kall/"normal"?

Och slutligen den stora frågan: Vad skulle du vilja byta ut/önskar att du inte tog med dig bland utrustningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Allundqvist PCT Pacific Crest Trail Thru-hike 2016 Expeditioner 36
th-pi Vandringssällskap PCT Oregon Expeditioner 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...