0° och 270°

RT90
Fick lust bara att som ex ta och slå in i Mapsource tre st wp
1) 1275000 6525000
2) 1275000 6550000
3) 1250000 6525000

Sedan gjorde jag en DIREKT rutt från 1-2 Norrut och 1-3 Västerut

Sträckan blev 25 km med N=357° och W 267°
Borde det inte bli 0/360 och 270
 
Betänk det är bara 25 km.
3° missvisning på det avståndet låter otroligt. Sedan vet jag inte om Mapsource räknar med detta.
Jag tyckte bara det såg konstigt ut på kartan.
 
Det är en effekt av hur koordinatsystemet är konstruerat. Om jag inte tänker snett, så sammanfaller rutnätet med sant norr längs linjen Y=1500000. Ju längre bort man kommer från den linjen, desto mer fel blir det. På Terrängkartan på papper brukar det finnas ett litet diagram med pilar som visar relationen mellan kartnorr, sant norr och magnetiskt norr.
 
Det är en effekt av hur koordinatsystemet är konstruerat. Om jag inte tänker snett, så sammanfaller rutnätet med sant norr längs linjen Y=1500000. Ju längre bort man kommer från den linjen, desto mer fel blir det. På Terrängkartan på papper brukar det finnas ett litet diagram med pilar som visar relationen mellan kartnorr, sant norr och magnetiskt norr.
Helt rätt. Så svaret på frågan "Borde det inte bli 0/360 och 270" är nej. Den enda räta linje i Rikets nät (och i alla andra TM-system) som blir en konstant kurs är en linje längs medelmeridianen (och ekvatorn men dit sträcker sig inte Rikets nät.
 
OK Harald men, på en sådan liten sträcka som 25 km rakt västerut och rakt norrut borde inte felet bli så stort, eller??
Jag tror Mapsource räknar fel.
 
Det spelar ingen roll hur lång sträckan är, det som spelar roll är hur långt från koordinatsystemets medelmeridian du är (om du inte råkar stå på ekvatorn, som Harald påpekar).

Lantmäteriverket har en beräkningstjänst där du kan knappa in koordinater i RT90 eller SWEREF99TM (systemet märker automagiskt vilket det är) och få dem konverterade till latitud och longitud i WGS84. Stoppar du in dina punkter 1 och 2 där, så kommer du att se att de inte har samma longitud, utan att den norra punkten ligger något väster om den södra.

Eller rota fram ett blad av Terrängkartan för någon del av landet som ligger hyfsat långt västerut eller österut, och du kommer att se att meridianerna inte alls är parallella med rutnätet (jag ser att min namne med H hunnit före mig där :) ).
 
Nja även då var det ritfel och tryckfel på kartorna samt pappret brukar bli större när det blir blött.
Bara terrängen gäller.
go tur
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.