Hitta Ekorre

Hej!

Jag är en 13 årig kille som gillar att fota fåglar. Jag vill börja fota "vanliga" djur också (däggdjur,ödlor,ormar mm), jag hade tänkt att börja med något enkelt djur och jag kom fram till ekorre. Kan någon ge mig lite tips på hur min hittar ekorrar?Jag bor i Örebro.
 
De är ju omöjligt och misslyckas med att hitta ekorrar.

Har alltid tusentals ekorrar runt mitt tält när jag är ute - typ barrskog är ju att rekomndera.

Dom har ett speciellt ljud så du hör dom snacka - goggla runt
 
Hej! Om det finns snö på marken är det rätt lätt att se spår efter rester av kottar som dom ätit av under granar..
Det kanske även är så att ekorrar som håller till i stadsmiljö/parker inte är lika skygga som ekorrar som sällan ser människor ute i skogen. De kan säkert hålla till där människor sätter ut fågelmat också!
Ha tålamod och ta med dig lite fika medan du sitter på pass:)

Jag är själv ingen ekorrexpert men det va det ja kom att tänka på själv.
Med vänlig hälsning, Olle
 
Först hitta, sen tålamod

Hej.

Kul att du har upptäckt fotograferandets spänning.
Jag började själv när jag var i din ålder och det har inte tagit slut än.
Ekorrar brukar vara ganska bofasta. Vi har en ekorre som bor vid vår scoutstuga och den (jag förutsätter att det är samma) har funnits där i ett par år nu.
Det jag har lagt märke till är att man ofta ser den på ungefär samma ställen ungefär som att den har vissa invanda vägar genom träden.
Så mitt tips blir att när du väl ser en ekorre på ett ställe så stanna kvar och vänta och/eller kom tillbaka flera gånger för chansen är stor att samma ekorre kommer att passera fler gånger.
Framgångsrikt foto av vilda djur hänger mycket på att lära sig djurets vanor.
Toothkillah har bra tips i sitt inlägg. Lägg gärna till ett besök på biblioteket där du kan läsa på om ekorrens vanor och hur det brukar se ut som den lämnar efter sig.
Och så kom ihåg fotograferandets gyllene regel; Det rätta ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt!

Lycka till!

/O.
 
Att ha en fågelmatning nu på vintern, ute i skogen kan vara extremt rogivande. Det har gett mig en finfin bild på bland annat ekorre och sen såklart blir det mycket småfågel. Framförallt lär man sig mycket om just fåglarna när man sitter där och kollar.

Naturligtvis är ekorrarna i skogen mycket skyggare än de i staden..

Mvh // Johannes
 
Med en bra säck med nötter som bete, kameran redo och focuserad gäller det bara att vänta tålmodigt och reagera som en blixt.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Patriksg Tips på att hitta vildsvin. Vilda djur 12
Osterberg ekorre med vit svanstipp Vilda djur 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...