Färgvariation paddor

Var ute i yttre delen av St Anna i somras. Där såg jag ett par paddor med väldigt stor skillnad i färg. Några var mörkt grågröna men en var ljusgrå med gröna fläckar. Inte alls som den vanliga teckningen som brukar vara mellanbrun. Hur mycket kan de egentligen skilja i teckningen?

Det var inte en grönfläckig padda, de gröna fläckarna var inte lika skarpt avgränsade som de verkar vara på grönfläckiga paddor. Skulle väl vara smått sensation att hitta dem på en östgötsk ytterskärgårdsö...
 
Var ute i yttre delen av St Anna i somras. Där såg jag ett par paddor med väldigt stor skillnad i färg. Några var mörkt grågröna men en var ljusgrå med gröna fläckar. Inte alls som den vanliga teckningen som brukar vara mellanbrun. Hur mycket kan de egentligen skilja i teckningen?

Det var inte en grönfläckig padda, de gröna fläckarna var inte lika skarpt avgränsade som de verkar vara på grönfläckiga paddor. Skulle väl vara smått sensation att hitta dem på en östgötsk ytterskärgårdsö...

Hej
färgvariation hos padda har jag också noterat, hade förra året en som (åtm initialt) gjorde mig lite förbryllad (bild)....dock var det på natten och observerad i ljus från pannlampa vilket knappast går att beskylla för att likna dagsljus....

Kanske det även finns en ålderseffekt i färgvariationen hos padda?

Annars är det väl stinkpadda som möjligtvis kan tänkas förväxlas med padda men dess utbredning går väl knappast så långt norrut som till St Anna om jag minns rätt....

Mvh
J
 

Bilagor

  • IMG_0456.jpg
    IMG_0456.jpg
    104.9 KB · Visningar: 303
Var ute i yttre delen av St Anna i somras. Där såg jag ett par paddor med väldigt stor skillnad i färg. Några var mörkt grågröna men en var ljusgrå med gröna fläckar. Inte alls som den vanliga teckningen som brukar vara mellanbrun. Hur mycket kan de egentligen skilja i teckningen?

Det var inte en grönfläckig padda, de gröna fläckarna var inte lika skarpt avgränsade som de verkar vara på grönfläckiga paddor. Skulle väl vara smått sensation att hitta dem på en östgötsk ytterskärgårdsö...

Trikåmannen! Skulle du kunna beskriva paddorna mer i detalj, din beskrivning låter som grönfläckig padda. Dessa har oftast en mörkare eller ljusare grå grundfärg, med stora gröna fläckar, som ibland kan vara mörkare. Grundfärg och fläckar kan ibland flyta ihop. Har du sett bilder på arten?

Var såg du dem, och när? Kan nämna att grönfläckig padda senast sågs på 1800-talet i Östergötland.....

Info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grönfläckig_padda

http://www.club100.net/
Gå in under species och till rätt art
 
Senast ändrad:

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...