Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
På frågan om mobilstrålning:
Om vi stänger av mobilnätet idag så stannar Sverige. Hoppas du förstår det.
Om vi decimerar varg och björnstammen. Vad skulle hända då?
Skulle vi bli tvungna att hämta varg från ryssen ( de skulle bli glada ) för och höja BNP eller.?
Jag tycker att vi kan ha en debatt om detta, men man kan väl ändå komma med lite mer realistiska jämförelser.
Det är tröttsamt med folk som inte kan diskutera principiellt.
Om det nu är ett hinder att Sverige stannar får jag precisera mig: Kan du sluta använda mobilen idag av hänsyn och respekt till de människor som är rädda för mobilstrålning? Det stannar väl inte Sverige av? Kan du tänka dig att ha foliehatt på skallen när du ringer? Det stannar väl inte heller Sverige av? Kan vi lagstifta om att alla ska ha en foliehatt när de ringer av hänsyn till de som är rädda för mobilstrålningen? Hänger du med nu? Jag resonerar inte reella åtgärder utan ifrågasätter din inställning att vi ska göra stora ingrepp i det ekologiska systemet på grund av att ett fåtal människor lider av en irrationell och ogrundad rädsla för något som inte är farligt.

Alltså: Vill du tackla problemet med att vissa är rädda för mobilstrålningen med lagstiftning om foliehattar? Vill jag tackla problemet med att vissa är rädda för vargen med lagstiftning som tillåter avskjutning av all varg?
(Ovanstående meningar är inga "realistiska jämförelser" utan retoriska grepp i syfte att belysa svagheter i opponentens argumentation. Bara så att du hänger med... ;-))

Och ja min mark ligger mellan Dorotea och Vilhelmina alltså södra Lappland.
Hmm...ganska glest mellan vargarna där enligt alla kända uppgifter om vargrevir. Typ noll vargar inom en radie av 40 mil. Du borde oroa dig mer för spöken än för vargar.
 
Jag kan ha foliehatt om den är friluftsanpassad he he.
Angående min mark så är det ju mest björnen som jag avser, det vet du ju från en annan tråd.

Sen så sa jag decimera stammen inte skjuta av allting, även jag och många jägare uppskattar rovdjuren i vårat land. Men det har blivit lite trångt i skogarna på sista åren.

Precis det här tjafset har ju ryssarna med urbefolkningen i Sibirien angående tigrarna.

Det var ju ingen som svarade på min fråga varför ni vill ha så mycket varg o björn?

Sen tycker jag att isarna får ta och släppa nu för jag vill ut och fiska.
 
Jag kan ha foliehatt om den är friluftsanpassad he he.
Angående min mark så är det ju mest björnen som jag avser, det vet du ju från en annan tråd.

Sen så sa jag decimera stammen inte skjuta av allting, även jag och många jägare uppskattar rovdjuren i vårat land. Men det har blivit lite trångt i skogarna på sista åren.

Precis det här tjafset har ju ryssarna med urbefolkningen i Sibirien angående tigrarna.

Det var ju ingen som svarade på min fråga varför ni vill ha så mycket varg o björn?

Sen tycker jag att isarna får ta och släppa nu för jag vill ut och fiska.

Varg och björn vill jag ha för att ett fungerande ekosystem kräver rovdjur. Och fungerande ekosystem vill jag ha i möjligaste mån. Att skyddsjakt behövs för att begränsa skadorna och få rovdjuren att behålla respekten för människan är vi nog överens om. Men skyddsjakten ska vara förbehållen det och riktas mot individer som uppför sig dumt.

Fisket kan vi också vara överens om. Bort med isarna nu!
 
Varg och björn vill jag ha för att ett fungerande ekosystem kräver rovdjur. Och fungerande ekosystem vill jag ha i möjligaste mån. Att skyddsjakt behövs för att begränsa skadorna och få rovdjuren att behålla respekten för människan är vi nog överens om. Men skyddsjakten ska vara förbehållen det och riktas mot individer som uppför sig dumt.

Fisket kan vi också vara överens om. Bort med isarna nu!

Okej nu är vi överens, jag har aldrig menat att vi ska utrota någonting.

Fan vi drar o fiskar i stället.

Cricke:)
 
Varg och björn vill jag ha för att ett fungerande ekosystem kräver rovdjur. Och fungerande ekosystem vill jag ha i möjligaste mån. Att skyddsjakt behövs för att begränsa skadorna och få rovdjuren att behålla respekten för människan är vi nog överens om. Men skyddsjakten ska vara förbehållen det och riktas mot individer som uppför sig dumt.
Fisket kan vi också vara överens om. Bort med isarna nu!

Du gorde en jämförelse med mobilstrålning och rovdjursrädsla.
Bägge fenomenen är rädsla som inte går ett bevisa substansen i.

I bägge fallen kan bevisen komma senare...-är det nån som törs satsa en tusen på vad som kommer först?

"Fungerande ecosystem" och mobilstrålning är även jämförbart.
Det ena är en känsla och det andra en rädsla, dvs det sitter i huvudet på oss.

I fallet "vargfritt" så finns en praktisk tillämpning: Vi har haft vargfritt (och i viss mån björnfritt)
i 150 år och det har visat sig fungera alldeles utmärkt. Och det finns forskare som skriver under på detta.

Den motsatta tillämpningen är Ryssland. Vilket system har fungerat bäst tycker ni?
Det är fritt att välja.......

Jag köper inte ditt argument om problemvargar. Alla är normala, resten är en vanesak för dom.
Vi bjuder på den dåliga vanan.
 
Varg och björn vill jag ha för att ett fungerande ekosystem kräver rovdjur. Och fungerande ekosystem vill jag ha i möjligaste mån. Att skyddsjakt behövs för att begränsa skadorna och få rovdjuren att behålla respekten för människan är vi nog överens om. Men skyddsjakten ska vara förbehållen det och riktas mot individer som uppför sig dumt.

Fisket kan vi också vara överens om. Bort med isarna nu!

det blir svårt att få något annat än ett tillrättalagt ekosystem med vårt brukande av skog, jord med vår infrastruktur, städer och industrier.. detta gör det ännu viktigare att vi kämpar för att skydda det ekosystem som trots allt finns kvar, att skydda biotoper, skyddsvärda områden med dess invånare. jag bryr mig inte så mycket om antal rovdjur, utan mer om att vi politiskt av våra folkvalda beslutat att vi ska ha rovdjur och dessa ska ha en möjlighet att genetiskt överleva, sedan är jag fel person att bedöma antal. när det gäller skyddsjakt så ska det vara just skyddsjakt, man ska precis som Mats säger använda verktyget för aktiv avel, skjuta av individer som inte är skygga, bygga upp en stam med skygga individer.
 
Den där Janez Potocnik tycks ju sätta sätta skräck i halva sverige.
Myndigheterna står i givakt för honom. Landsbyggden är allvarligt hotad.
Bönder,jägare, fäbodbrukare,hundägare, landsortsbor mm står maktlösa.
Hur stoppar vi karln?
(imorgon är jag på vargjakt så jag hinner inte svara förrän till kvällen)

Har inte hunnit/orkat läsa resten av inläggen, men min fråga är bara: Om man nu vill bli av med vargeländet, varför inte också björn- och vildsvinseländet? Det borde vara ett större hot, om man ser det rent objektivt (dvs. glömmer Rödluvan en stund).
 
Har inte hunnit/orkat läsa resten av inläggen, men min fråga är bara: Om man nu vill bli av med vargeländet, varför inte också björn- och vildsvinseländet? Det borde vara ett större hot, om man ser det rent objektivt (dvs. glömmer Rödluvan en stund).

Jovisst..björn och varg samverkar till ett större problem. Björnen dessutom med direkta risker
för folk.
Svinen ställer till det på sitt håll, dock inte på samma ställen som varg/björn.
Alla får sin beskärda del av "mångfalden".
När det pratas mångfald så vill visst en del att vildsvinet inte skall ingå av nån outgrundlig anledning.
 
Det dök upp några vandringsgrisar på vår jaktmark för några år sedan.
Det dröjde inte länge förrän det höjdes skarpa röster för att dom skulle skjutas bort.
Så blev det oxå, jag offrade själv t o m arbetstid till ändamålet.
Det enda skada dom hann gör var ett par golf-hål i en åker.

Grisar liksom vargar skall ingå i faunan och berika mångfalden enligt riksdagen.
Nu råkar dom drabba olika slags intressen. Och ingen vill bjuda på några förluster.
Ja, dom kan demolera åkrar och golfbanor, så det fodras ett visst tålamod.
I skogen däremot kan dom ha positiv effekt.

När vargarna kom så kan vi räkna in förlusten av köttvärdet på hundratals älgar och rådjur.
Och pälsen är osäljbar. Grisköttet går åtminståne att äta.

Då tycker jag att jägarkåren är onödigt undfallande.

Vi borde ragga ihop en 200 000 pers och åka ner till Bryssel och demonstrera.
Det bör bli ca 2600 busslaster.
 
När vargarna kom så kan vi räkna in förlusten av köttvärdet på hundratals älgar och rådjur.
Och pälsen är osäljbar. Grisköttet går åtminståne att äta.

Och det är här som skon klämmer, det blir helt enkelt mindre älg och rådjur för jägarna att skjuta när det kommer in en konkurrent på markerna. Lite som att skjuta sälar för att de tar fisken.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...