"SkogsGPS"

Har velat ett tag och bestämt mig för att köpa en gps. Den skall mest användas i skogen så man kan hitta tillbaks till svampen och bären.+ att det skulle vara kul om den funkade till fots i städer.

Har hittat en som jag tycker verkar rätt bra "Garmin eTrex Vista HCx" vad tror ni om den.

PRISTAK 3000 SEK
 
Du måste räkna med kostnaden

för kartan också och du kommer inte under ca 1500 Kr för FriProkartan. Köper du GPSen i USA kanske du nätt och jämnt kommer under 3000 Kr.

Jag har en Vista HCx och tycker att den är något krånglig att använda men jag trivs bra med den nu efter snart ett år.

Thure
 
Allt behöver inte vara elektroniskt

Måste bara poängtera att jag använder en väldigt simpel modell (Magellan eXplorist 210) och sedan en hederlig grön friluftskarta i pappersform. GPSen berättar ju hela tiden var du är någonstans på kartan så är det bara att avgöra vilket håll man skall gå för lättast färdväg etc (om man vet målet så att säga - men även när man gått vilse är ju GPSen otroligt bra eftersom den kan säga var exakt på kartan du är i verkligheten). Går även lika lätt att plocka ut koordinat från kartan och skapa en waypoint i GPSen.

Kanske något besvärligare när det regnar men jag gillar överblicken som en papperskarta ger mig och det blir enklare att planera vandringen tycker jag när man ser hela bilden så att säga och inte bara det som ryms på skärmen på GPSen. Givetvis ställs GPSen in på att använda RT90 om man kör detta systemet.
 
Hur är gpsen annars?

Kräver en del inlärning men roligare och roligare ju mer man lär sig sig använda den.

Jag har förutom Fri Pro även CityNavigatorkartor på det microSD-kort som sitter i enheten vilket är användbart i många situationer både till fots i städer, på cykel, Inlines, i bil etc.

Att snabbt få vägledning til lt ex bensinmack shopping eller restaurang är mycket användbart och det får man m h a CityNavigator.

Thure
 
Jag är mycket nöjd med min Vista HCX. Den har samma funktionalitet som 60CSX, men är mindre och har färre knappar (dubbelfunktion).
Den har många inställningsmöjligheter vilket kan förvilla en del till motsats mot t.ex Nuvi-serien som har få inställningar och väldigt enkla att använda i bilen.
Jag föredrar också papperskarta för överblick, eller i PCn, men karta i GPS täcker ett stort område till bra pris (jämfört med att köpa papperskarta)
 
Hur fn ska man stänga av att gps skälv ändrar luftrycket???

Är trött på att den själv ändrar luftrycket hur får man den att sluta att göra det?
 
Hur menar du?

Är trött på att den själv ändrar luftrycket hur får man den att sluta att göra det?

Hej!

Hmm.. måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar!? Det omgivande lufttrycket förändras ju ständigt... beroende på "väderläget"! Högtryck eller lågtryck, och alla möjliga tryck där emellan... 1013 Mbar lär visst vara "medel-lufttryck" vid havsnivån. Lufttrycket på din Vista kan ändras t.o.m ibland medans du står och tittar... t.ex om ett häftigt lågtryck är på gång! Och givetvis ändras den också om du förändrar din position det minsta, i höjd.

Förklara gärna hur du menar?

Mvh!
 
Om jag kalibrerat den till typ låt säja 1011 hektopaskal och sedan tycker jag att höjden ser lustig ut så kalibrerar jag igen och där står det 1013 helt plötsligt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.