Hur fotar man spindlar?

Är ny inom detta område med "fotning". Undrar om ngn kan tipsa mig hur man kan ta kort närainpå på spindlar...De försvinner-blir suddigt på bilden. Har en systemkamera -Minolta Dynax 40 m. objektv 28-88 & 100-300. Vad behöver jag för att få en så bra bild som möjligt. Tacksam för svar...:)Caras
 
Till dom objektiven behöver du antingen mellanringar eller närbildslinser. Annars är ett macroobjektiv som nämnts ovan det bästa alternativet av de 3.

// Jocke
 
Makroobjektiv, snabb autofokus och ringblixt är nog bra tips.

RADAR kan ersätta de två sista... (faktum är alltså att en stor del av alla fina insektsbilder man ser är tagna på dödade insekter. Fast jag tror inte de kör med RADAR:)
 
Tack så mkt för alla svar...

Tack så mkt för alla bra svar......är det ngn som vet var man kan gå en fotokurs el. ngt liknande på nätet? Så man kan lära sig att ta bra kort..Caras
 
Tack så mkt för alla bra svar......är det ngn som vet var man kan gå en fotokurs el. ngt liknande på nätet? Så man kan lära sig att ta bra kort..Caras

Återigen så refererar jag till fotosidan. De har en rad artiklar som är bra att läsa för en nybörjare:

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Börja med Fototeknik 1 - Kamerans funktion

När du kan hantera kameran så fotografera mycket och kolla även mycket på bilder som är bra och försök fundera ut VAD som är bra i bilderna. Det är en sak att kunna ta kort och en annan att skapa bra bilder. ;)
 
Såg tipset om radar och kom att tänka på kylsprej för elektronik. Det borde frysa insekten exakt som den är utan att den "krullar" ihop sig. Finns att köpa på classe i sjön och andra ställen. Med lite tur kanske den tror att det är superkort vinter och börjar krypa igen efter en stund.
 
På min lilla digitala Olympus my 700 finns inställningar för "macro", kort och väldigt kort avstånd. Jag tycker det är svårt att få skarpa bilder med den "macroinställningen" även om motivet håller sig stilla. Här blev det tillräckligt tydligt för att se ögonen i alla fall:

9e37d2986356046ba608b2861ef3237e.jpg


Raskesven
 
Makroobjektiv är naturligtvis det bästa.
Men jag måste säga att närbildslinser inte är att underskatta - dessutom till ett betydligt bättre pris!

Bara för att man har ett makroobjektiv är det inte säkert att resultatet blir bättre än med en närbildlins, det är så mycket som handlar om hanteringen.
Man kan börja småskaligt för att senare (när man lärt sig mer) gå över till "bättre grejer" - t.e.x. ett makroobjektiv.

Bara mina två cent.
 
Brukar inte fota spindlar men jag läste denna tråd och sedan hittade jag en spindel att fota. Använde macrofunctionen på min kamera och så här blev bilderna.

78ef794d8ef845c4d46ddc63cac1b287.jpg


fad2bcedb94305b0c3ad5acbdbbf1e54.jpg


/Stellan
 
Snyggt!
"Problemet" för trådskaparen är att han har en systemkamera och alltså ingen inbyggd makrofunktion som på kompaktkameror - då behövs ett makroobjektiv eller en makrolins.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist hur fotar man.. Fotomotiv 2
rolandsk Var kan man fota älg i Stockholms län? Fotomotiv 15
Toke Var kan man köpa Friluftsbilder mm? Fotomotiv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.