"Bättre" Mapsource kartor med hjälp av cGPSmapper?

Aloha,

Är det någon som kan förklara vad som gör att man får bättre sökbarhet på garmin kartorna om man först exporterar dem till polishformat i mapedit och sedan konverterar tillbaka dom garmin format med cGPSMapper?
 
Berätta mer

Vad är det för sökbarhet som blir bättre ? Sök efter platser eller något annat? Sökning i MapSource eller i GPSen? Och framför allt, på vilken karta har du upptäckt detta ?

Per Brune
 
Aloha,
Förtydligande:
Det var ett tag sedan jag gjorde detta men som jag minns det så kunde jag efter att ha gjort detta bla använda find funktionen i GPS:en (60c) på ett bätre sätt än tidigare. Ex går det nu att trycka find och sedan söka efter ex ortnamn och sjöar så hittar gps den och det går att välja "visa på kartan", förut när jag sökte på samma ortnamn hittade GPS:en inte orten utan jag var tvungen att scrolla på kartan för att komma fram till orten. Det verkar som om "dold information" friläggs på något sätt.

Eftersom cGPSMapper är "dosbaserat" är det lite krångligt att jobba med har jag löst detta genom att gjort ett litet eget GUI i c# ;)
 
En annan sak som inträffade är att tidigare så när jag valde POI på GPS:en så fick jag bara fram några enstaka ikoner ex sjukhus men efteråt får jag fram en hel massa ikoner ex bensinstationer m.m. Detta har nog iof med att göra att man kan välja att göra POI maps med cGPSMapper men informationen måste ju ha legat där hela tiden. Dock är jag osäker på om det går att söka på dessa. Jag ska forska lite mer själv i veckan.

Edit: En sak som jag kom att tänka på nu är att jag vill minas att jag använde mig av Mapsend för att överföra den redigerade kartan till GPS:en, kanske kan det ha något med saken att göra. Att Mapsend även överför den "dolda informationen".
[Ändrat av Loranga 2006-06-26 kl 11:22]
 
Uppdatering

Nu har jag provat lite hemma.
Innan jag gjorde något med kartan fanns det bara "Waypoints, Geocche, Städer och Avfarter" under find menyn. Dock kunde jag inte söka på några städer.

Nu när jag gjort om kartan kan jag söka på Städer, Senast hittad, Alla platser, Logi, Undererhållning, Sevärdheter m.m Söker jag tex på Transportmedel kan jag se alla flygplatser.

Hur jag gjorde:
1. Öppnade filen i mapedit ex 00000021.img (här kan man passa på att lägga till egna POI:s m.m)
2. Sparade filen som polish format
3. Valde export -> GarminIMG/cgpsmapper
4. Laddade upp kartan med Sendmap
 
Re: Uppdatering

Loranga; sa:
Nu har jag provat lite hemma.
Innan jag gjorde något med kartan fanns det bara "Waypoints, Geocche, Städer och Avfarter" under find menyn. Dock kunde jag inte söka på några städer.

Nu när jag gjort om kartan kan jag söka på Städer, Senast hittad, Alla platser, Logi, Undererhållning, Sevärdheter m.m Söker jag tex på Transportmedel kan jag se alla flygplatser.

Hur jag gjorde:
1. Öppnade filen i mapedit ex 00000021.img (här kan man passa på att lägga till egna POI:s m.m)
2. Sparade filen som polish format
3. Valde export -> GarminIMG/cgpsmapper
4. Laddade upp kartan med Sendmap

Jag märker ingen skillnad mellan ”original karta”-Mapsource och karta körd i mapedit- cgpsmapper- sendmap. Jag har använt karta 11GSO Västerås (00000113) från Friluftskartan Pro Svealand.

Find:
Städer (massor), transport (några), logi (1 campingplats), butiker (1 gästhamn), sevärdheter (massor), avfarter (inga), sjukhus (inga), adresser (inga), geografiska punkter(massor). Har ej provat Goecache.

Det mest märkliga är att centrallasarettet inte finns med bland sjukhus. Sedan finns inte Domkyrkan (med en begravd kung som sägs ha dött av arsenik i ärtsoppan) med bland sevärdheter, men däremot en massa folbollsplaner, idrottsplatser, fornlämningar och ruiner.

I mapedit har centrallasarettet (flera hus) attributen Byggnad (Airport Runway).
I GPSen har järnvägsstationen en symbol av en bil.
Jag har något minne att Jonas Lönnroth redan har ”upptäckt” dessa saker i hans gedigna arbete med olika symboler och färger i Friluftskartan Pro.

Per
 
Det låter konstigt att man skulle få fram mer info genom att mangla filen genom cgpsmapper. En sak är Metroguide där vi vet att det finns dold info men FriPro är en annan sak för så vitt att den laddas ned till en GPS för vilken den låsts upp. Tyvärr har jag på grund av tidsbrist ingen möjlighet att testa själv.

För den som undrar över redigering av färger osv i FriPro kan jag nämna att det är TYP som gäller. Användingsområdet för de två varianter av ModifyMaps/maptools som jag jobbat med är mycket begränsat.

Tyvärr saknas ännu bra handledning i hur man handskas med TYP. Det fanns en bra tråd på garminfrance topo forum men den censurerade dom och hotade alla som tog upp TYP med bannlysning med hänvisning till att det skulle innebära brot mot licensreglerna. Detta är vi dock många som invänder mot. Det finns inget i licensreglerna som begränsar använding av det grafiska gränssnitt som typ innebär.

Så diskussionen förs fr a på map_authors svårlästa forum. Mot hösten hoppas jag få tid igen för att sätta míg in i saken ordentligt och gärna med hjälp av andra få fram en topo-anpassad manual.

För övrigt finns det nu även en spansk garmintopo som utgår från 25-tusendelar. Enligt rykte har den samma brister som den franska kartan, dvs byggnader syns inte för att man valt 0x13 som polygon (fält i FriPro).
 
Jag har som sagt ingen aning om varför det blir såhär. Första gången jag gjorde detta var för ca 1,5år sedan och då måste jag ha läst om "knepet" någonstans då jag inte har kommit på det själv.
Jag ska prova lite mer hemma i veckan men igår när jag provade att skriva över samma karta och ladda upp den från Mapsource så försvann de flesta kategorierna under find och jag kunde inte söka på städer m.m.
Ev kan det ha någonting med att göra att jag har en amerikansk version av Cs60 med amerikansk basemap.
Edit:
Här:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30105&pagenumber=2
Hittade jag bla följande
"Det som gör autorouting möjligt i enheten är att Sendmap skickar med information som mapsource annars tar bort vid överföring av kartor."
[Ändrat av Loranga 2006-06-27 kl 08:50]
 
Bilder

1. Öppnade filen i Mapedit i detta fall 00000034.img från område 6
2. Sparade filen som polish format (Om man försöker gå direkt till steg 3 så promptar programmet att man först ska spara ner till polish format)
3. Valde File ->Export -> GarminIMG/cgpsmapper i Mapedit (då får man peka ut sökvägen till cGPSMapper och sedan tar cGPSMapper över)
4. Laddade upp kartan med Sendmap (Mapsoure kan inte öppna den redigerade kartbilden)

Edit: Med "Före" menas att orginal filen med kartbilden är inlagd med Mapsource 6.11.1 och med "Efter" menas den redigerade kartfilen enligt ovanstående procedur är inlagd (samma kartbild).

Nu lite bilder:
Före
fore.bmp

Städer före
stader fore.bmp

Efter
efter.bmp

Städer efter
stader efter.bmp

[Ändrat av Loranga 2006-06-29 kl 00:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Brus-Nilsson Bättre baskarta till Garmi Montana Navigering 1
HMR Är mobiltelefon bättre än riktig handhållen GPS? Navigering 69
Lämmeldoft Fri vektorkarta som är bättre än VMAP0? Navigering 8
grusha Bättre kartor i gps:en Navigering 16
Habbe Lite bättre precision! Navigering 2
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
andrho Har GPS-enheterna blivit bättre? Navigering 33
jonasolof iQue mycket bättre än Nüvi för att leta POI på kartan Navigering 34
Farbror Bättre kartor i Magellan Meridian Platinum? Navigering 3
kohler49 Rinex mot snuva eller för bättre positionering! Navigering 1
jokanv97 Bättre noggrannhet förr?? Navigering 4
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Jorden runt Mapsource hittar inte waypoints Navigering 9
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
thureb Basecamp och eller Mapsource? Navigering 13
Ivara Mapsource Navigering 2
chrsan prime och fri pro kan dom fungera i Mapsource 6.15.4 Navigering 12
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
niklaz Mapsource hur märker ni ut viktiga platser? Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Kal-P-Dal Utskrift från Mapsource Navigering 6
olhe Uppdateringar MapSource Navigering 0
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
olhe Mapsource 6.16.1 är nu släppt Navigering 16
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
gfredriksson Kartex vs MapSource Navigering 1
glot46 Garmin 550/ Mapsource Navigering 3
Tony-Avesta Kan man inte använda GPS i MapSource längre? Navigering 11
Karpaterna.se img till MapSource Navigering 2
telematic mapsource 6.15.6 Navigering 13
kanotisten Mapsource Navigering 14
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
BjörnH Mapsource & uppgraderad Google Earth Navigering 0
spiff74 nedgradera mapsource Navigering 29
Etux MapSource förvanskar Friluftskartan Pro Navigering 4
micke_vb Kraschat mapsource Navigering 4
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
nodh Idé till funktion i Mapsource. Navigering 6
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
olhe Två versioner av MapSource på samma dator Navigering 4
AfTech54 MapSource uppgradering Navigering 44
Scalarius Colorado 300, Friluftskartan, Mapsource Navigering 3
Store Kan vi inte komma överens om att inte kalla Mapsource för Muppsås? Navigering 46
xrvjorn Mapsource hittar inga kartor Navigering 0
Fel proportioner i Mapsource 6.14.1 Navigering 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.