(halv)Överräkning

Hejsan.

Sitter och pysslar med koordinattransformationer men har stött på problem.

Jag har punkter inmätta med GPS som ska överföras till RT90 2.5g V.

Detta ska göras genom följande steg:

1. SWEREF99->RR92
2. Geocentriska -> Geodetiska
3. Plana koordinater RT90 2.5g V (en "halv" överräkning)

Ursprungspunkten i SWEREF99 är följande:
3495705.27771816 787297.918770729 5258869.98092066

Det stora antalet decimaler beror på att den är förbättrad genom nätutjämning.

Beräkningarna som utförs och resultatet kan ses här:
http://maif.hassels.nu/johan/overrakning.doc

Det är klippt och klistrat från en matlabfil.
Allt bakom %tecken är kommentarer
De värden som står under är de framräknade värdena.

De koordinater som är rätt enligt gtrans är:

6202214.667 1305354.238

Beräkningarna är en del av en inlämningsuppgift och jag har suttit och slitit mitt hår för att jag inte kommer på vad som är fel. Tyvärr är föreläsaren(och handledaren till uppgiften) inte speciellt behjälplig, frågade honom om saken häromveckan men fick inget vettigt svar, så nu har jag tröttnat.

Blir givetvis mycket tacksam för allt tänkbar hjälp eller hänvisningar till dokument eller personer som kan hjälpa mig.

/en frustrerad Johan
 
öringen; sa:
Så nu ska nån annan fixa ett G åt dig? ;)


Ja, det var tänkt så! :)
Nej, faktum är att överräkningen är en ganska liten del av en stor uppgift men jag postade bara relevanta delar av den då jag är säker på att resten är rätt.
Dessutom har jag gjort ett seriöst försök att lösa uppgiften och att då be om hjälp tycker inte jag är att anse som fusk(Tycker personligen dock inte att jag borde behöva be någon om hjälp annat än handledaren men eftersom han efter 1 vecka fortfarande inte tittat på pappret jag gav honom för man ta till andra metoder).

I övrigt så får vi betyg från 3 till 5. Planen är att fixa 5'a! ;)
 
Misstänker att förklaringen är ganska enkel: för mycket avrundning.

Jag matade in de angivna geocentriska koordinaterna i mitt eget program, som är uppbyggt av de formler som du anger, och får exakt gtrans-värdena. Kör med så många decimaler som möjligt och berätta vad du kommer fram till.
 
Hej!

Tyvärr så tror jag inte det beror på avrundningsfel.
Programet(Matlab) räknar alltid med ca 15 decimaler men redovisar bara 4 i utskrifterna i grundläget.
Även om jag lägger till samtliga decimaler på sekunddelen i latitud och longitud blir det fel(blir ju en mycket liten skillnad mot förut förstås...)

Om du har möjlighet att enkelt få fram den isometriska latituden, xi', eta' och redovisa dem här skulle det hjälpa mycket!

Tack för hjälpen så långt!!!
 
För det första är mina värden:
Isometrisk lat = 0.97269328 rad
etaPrim = -0.03059111
xiPrim = 0.97338041

För det andra skulle jag föreslå att du ersätter R med apeak i ekvationerna för X och Y. Det lär lösa dina problem. Om jag använder R istället för apeak får jag exakt samma (felaktiga) värden på X och Y som du anger i ditt dokument.

apeak fås från:

a = 6377397.155
f = 1 / 299.1528128

n = f / (2 - f)
apeak = (a / (1 + n)) * (1 + (1 / 4) * n ^ 2 + (1 / 64) * n ^ 4)
 
Ahh...se där. Där var problemet!

Hemskt mycket tack för hjälpen! Det hade jag inte löst själv än på många dagar. Jag skyller på att formeln i kompendiet är förvirrande! ;)

Tur det finns hjälpsamma människor!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...